Hej,

Någon här på forumet som bor nära Vaggeryd (ca3mil söder om Jönköping) och kan bedöma om en murstock kan rivas eller om den är bärande och bör vara kvar?

Det är ett timmerhus ifrån slutet 1800-talet där det finns en gigantisk murstock mitt i huset som är väldigt lockande att ta bort.

Snickarna kommer troligtvis börja regla upp väggar runt murstocken imorgon 27/7 om vi inte hinner besluta att riva den, så det är lite bråttom... :)

Mvh Samuel
 
Ingen som har något tips?
 
Är väl rätt vanligt att man använder murstocken till att bära upp taket.
Så var det när vi rev vårt sommarställe.

Men det är väl egentligen bara att riva upp taket och se om något vilar på murstocken.
Ta lite bilder och lägg upp här tex.
 
Har öppnat upp en hel del och det är en balk som vilar på murstocken men det går bärande väggar såpass nära att den i mina ögon borde gå att ta bort, men det hade känts bra om någon med rätt kunskap kunde göra bedömningen.

Skall se om jag kan få till några vettiga bilder som går att begripa... :)
 
Om huset är från 1800-tal så är murstocken till 99% säkerhet bärande. Oftast byggdes husen med så kallad korsplan där undervåningen delades i fyra med murstocken i mitten och bärande väggar i ett kors utifrån denna. Andra varianter förekommer visserligen så det är ju inte helt säkert.
Men om jag får vara dum och fråga, varför ska ni ta bort husets hjärta?
 
Lyckades hitta en byggingenjör i rättan tid så problemet är löst!!

Det konstaterades att murstocken tack o lov inte var bärande och kunde tas bort, huset var i korsplan men "korset" var förskjutet så det passerade murstocken på sidan.

Henke85: Ja visst låter det dumt men murstocken slutade lagom i nivå med golvet på övervåningen, (överdelen har vittrat sönder för många år sedan) den fyllde därmed ingen funktion vare sig för ventilation eller för uppvärmning. Får vi behov av eldstad så får vi fixa en enklare skorsten som inte tar en fjärdedel av ytan... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.