Har ett isolerat garaget på 40kvm som jag vill kunna värma upp på vintern. Funderade först på radiatorer (el) men tror att en värmefläkt blir bästa lösningen.
1.värmer upp snabbt
2.Behöver bara vara på när jag ska jobba i garaget.

Men vilken fläkt ska man välja?

Och det ska finnas ett uträknings schema på hur stort el/elemt du ska ha för ett rum ?
Någon som vet ?
Vi har två rum på 8kvm.
 
  • Gilla
DanNau
  • Laddar…
Köp en vanlig 2000w fläktradiator som finns på stormarknader för ca 400 kr. Sedan kör du normalt uppvärmningen termostatstyrd på 1000 W och när du snabbt skall värma så kör du på 2000W och vrider upp termostaten.

Mitt garage är på 45 m2, står i Småland och jag värmde så i många år innan jag i samband med värmepumpsinstallation gick över till vattenburna radiatorer även i garaget.
 
Generellt säger man väl 45-65 W per m2 beroende på hus och var i landet. Sedan går det att räkna nogrannare per rum beroende på hur det ser ut med fönster och ytter/innerväggar.
 
En sån här: http://www.blocket.se/vi/10628688.htm?ca=3_s

Finesser att önska:
* Ställbar i olika effektlägen
* Ställbara lägen - fläkt, fläkt + värme, värme.
* Termostatstyrd
* Väggstativ

Montera den högt på väggen.
 
bax skrev:
En sån här: [länk]

Finesser att önska:
* Ställbar i olika effektlägen
* Ställbara lägen - fläkt, fläkt + värme, värme.
* Termostatstyrd
* Väggstativ

Montera den högt på väggen.
9-10 kW i ett litet garage !!!???
En sådan här duger gott:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381939
 
Linnex skrev:
En sådan här duger gott:
[länk]
Japp, om man har underhållsvärme.

Men om man bara vill ha varmt när man är där förslår inte 2kW långt.

En polare köpte en Alloljekamin till sitt garage, den värmer otroligt, men då måste man ju förstås ha rökrör.
 
bax skrev:
Japp, om man har underhållsvärme.

Men om man bara vill ha varmt när man är där förslår inte 2kW långt.

En polare köpte en Alloljekamin till sitt garage, den värmer otroligt, men då måste man ju förstås ha rökrör.
Kanske inte om det är -20 grader och man bor i Norrland men en normalvinter på -5-10 i mina trakter fungerar det utmärkt. Det tar drygt en halvtimme-timme att värma upp garaget från 6-8 grader till arbetstemperatur på 16-17 grader. Man behöver inte ha  20-22 grader i ett garage för att tex mecka med bilen. Skall man måla eller något så går det väl att vänta ytterligare någon timme om det är så.

Och jag syftar givetvis på ett normalgarage. Mitt garage är 45 m2, 2.15 hög och har 95 mm i väggarna.

Har man väl isolerat garaget bör kontinuerligt värma eller avfukta under kallare perioder. Annars är risken stor för fukskador.
 
Linnex skrev:
9-10 kW i ett litet garage !!!???
En sådan här duger gott:
[länk]

Jag har ett liknande element från clas i mitt garage.
Det funkar bra.Problemet på det elementet är att fläkten inte får på termostaten.
Dvs fläkten går hela tiden.
 
Linnex skrev:
Kanske inte om det är -20 grader och man bor i Norrland men en normalvinter på -5-10 i mina trakter fungerar det utmärkt. Det tar drygt en halvtimme-timme att värma upp garaget från 6-8 grader till arbetstemperatur på 16-17 grader. Man behöver inte ha  20-22 grader i ett garage för att tex mecka med bilen. Skall man måla eller något så går det väl att vänta ytterligare någon timme om det är så.
Ja men då har du ju underhållsvärme....ovanstående är inga problem då.
Det jag pratar om är att gå från -10 till +10 inne, dvs från ingen värme alls, till en värme man kan fungera i på väldigt kort tid, vilket trådskaparen verkar avse (?). Och då räcker inte 2kW.
 
bax skrev:
Ja men då har du ju underhållsvärme....ovanstående är inga problem då.
Det jag pratar om är att gå från -10 till +10 inne, dvs från ingen värme alls, till en värme man kan fungera i, vilket trådskaparen verkar avse (?). Även om man värmt luften till +10 så är verktyg, maskiner etc fortfarande kalla. Jag har själv ca 10-12grader i min verkstad.

Jo det är helt rätt. Men har man isolerat garaget så bör den inte stå utan underhållsvärme pga av fukten.
 
Linnex skrev:
Jo det är helt rätt. Men har man isolerat garaget så bör den inte stå utan underhållsvärme pga av fukten.
Min mening va att inte ha en dyr underhållsvärme i denna del av garaget där jag ska ha bilen. Utan bara kunna snabbt värma upp när det behövs.

Garaget är byggt med siporex lättbetong (0,45 i u värde)putsade inneväggar, sen 20cm vanlig isolering i taket. Menar ni att jag måste ha underhållsvärme för att förhindra fuktproblem o dyl ?
 
Får ställa denna fråga igen då...
Garaget är byggt med siporex lättbetong (0,45 i u värde)putsade inneväggar, sen 20cm vanlig isolering i taket. Menar ni att jag måste ha underhållsvärme för att förhindra fuktproblem o dyl ?
 
Vet ej.
 
Draven skrev:
Får ställa denna fråga igen då...
Garaget är byggt med siporex lättbetong (0,45 i u värde)putsade inneväggar, sen 20cm vanlig isolering i taket. Menar ni att jag måste ha underhållsvärme för att förhindra fuktproblem o dyl ?
Kan inte heller svara. Informationen jag har fått är att isolerar man garaget så skall man alltid värma för annars kan man få fuktproblem.
Jag brukar ligga på 8-10 grader. Vid 5-6 grader så får jag problem med fukt.
 
Snackade med en energirådgivare i dag som sa just att du bör hålla en 8-10 grader i ett isolerat garage ,annars kan fuktproblem uppstå. Så nu funderar jag på en liten luftvärmepump istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.