24 768 läst · 18 svar
25k läst
18 svar
Värmefläkt i garaget ?
Sida 1 av 2
Har ett isolerat garaget på 40kvm som jag vill kunna värma upp på vintern. Funderade först på radiatorer (el) men tror att en värmefläkt blir bästa lösningen.
1.värmer upp snabbt
2.Behöver bara vara på när jag ska jobba i garaget.
Men vilken fläkt ska man välja?
Och det ska finnas ett uträknings schema på hur stort el/elemt du ska ha för ett rum ?
Någon som vet ?
Vi har två rum på 8kvm.
1.värmer upp snabbt
2.Behöver bara vara på när jag ska jobba i garaget.
Men vilken fläkt ska man välja?
Och det ska finnas ett uträknings schema på hur stort el/elemt du ska ha för ett rum ?
Någon som vet ?
Vi har två rum på 8kvm.
Köp en vanlig 2000w fläktradiator som finns på stormarknader för ca 400 kr. Sedan kör du normalt uppvärmningen termostatstyrd på 1000 W och när du snabbt skall värma så kör du på 2000W och vrider upp termostaten.
Mitt garage är på 45 m2, står i Småland och jag värmde så i många år innan jag i samband med värmepumpsinstallation gick över till vattenburna radiatorer även i garaget.
Mitt garage är på 45 m2, står i Småland och jag värmde så i många år innan jag i samband med värmepumpsinstallation gick över till vattenburna radiatorer även i garaget.
En sån här: http://www.blocket.se/vi/10628688.htm?ca=3_s
Finesser att önska:
* Ställbar i olika effektlägen
* Ställbara lägen - fläkt, fläkt + värme, värme.
* Termostatstyrd
* Väggstativ
Montera den högt på väggen.
Finesser att önska:
* Ställbar i olika effektlägen
* Ställbara lägen - fläkt, fläkt + värme, värme.
* Termostatstyrd
* Väggstativ
Montera den högt på väggen.
9-10 kW i ett litet garage !!!???bax skrev:
En sådan här duger gott:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381939
Kanske inte om det är -20 grader och man bor i Norrland men en normalvinter på -5-10 i mina trakter fungerar det utmärkt. Det tar drygt en halvtimme-timme att värma upp garaget från 6-8 grader till arbetstemperatur på 16-17 grader. Man behöver inte ha 20-22 grader i ett garage för att tex mecka med bilen. Skall man måla eller något så går det väl att vänta ytterligare någon timme om det är så.bax skrev:
Och jag syftar givetvis på ett normalgarage. Mitt garage är 45 m2, 2.15 hög och har 95 mm i väggarna.
Har man väl isolerat garaget bör kontinuerligt värma eller avfukta under kallare perioder. Annars är risken stor för fukskador.
Ja men då har du ju underhållsvärme....ovanstående är inga problem då.Linnex skrev:Kanske inte om det är -20 grader och man bor i Norrland men en normalvinter på -5-10 i mina trakter fungerar det utmärkt. Det tar drygt en halvtimme-timme att värma upp garaget från 6-8 grader till arbetstemperatur på 16-17 grader. Man behöver inte ha 20-22 grader i ett garage för att tex mecka med bilen. Skall man måla eller något så går det väl att vänta ytterligare någon timme om det är så.
Det jag pratar om är att gå från -10 till +10 inne, dvs från ingen värme alls, till en värme man kan fungera i på väldigt kort tid, vilket trådskaparen verkar avse (?). Och då räcker inte 2kW.
bax skrev:Ja men då har du ju underhållsvärme....ovanstående är inga problem då.
Det jag pratar om är att gå från -10 till +10 inne, dvs från ingen värme alls, till en värme man kan fungera i, vilket trådskaparen verkar avse (?). Även om man värmt luften till +10 så är verktyg, maskiner etc fortfarande kalla. Jag har själv ca 10-12grader i min verkstad.
Jo det är helt rätt. Men har man isolerat garaget så bör den inte stå utan underhållsvärme pga av fukten.
Min mening va att inte ha en dyr underhållsvärme i denna del av garaget där jag ska ha bilen. Utan bara kunna snabbt värma upp när det behövs.Linnex skrev:
Garaget är byggt med siporex lättbetong (0,45 i u värde)putsade inneväggar, sen 20cm vanlig isolering i taket. Menar ni att jag måste ha underhållsvärme för att förhindra fuktproblem o dyl ?
Kan inte heller svara. Informationen jag har fått är att isolerar man garaget så skall man alltid värma för annars kan man få fuktproblem.Draven skrev:
Jag brukar ligga på 8-10 grader. Vid 5-6 grader så får jag problem med fukt.