image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur lagar man denna spricka enklast?
Fönstrena ska bli bytta om några veckor och funderar på om de är bättre att laga upp innan så inte teglet "vilar" på de nya fönstrena?
Tre rader med sten är sprucket ungefär.
Tacksam för svar!
 
M
Tyvärr behövs det ett s.k "balkbyte". Armeringsjärn i valvet rostar och spränger isär fogen. Man bilar bort de skift som sitter löst, minst två, bort med järnen och sedan finns tre sätt att återmontera:

1. Beställa gjutna tegelbalkar med så snarlikt tegel och fogbredd som möjligt, lägger dit och murar igen med stämp en månad.

2. Lägger dit ett L-järn och återmonterar de gamla stenarna

3. Stämpar upp en regel och murar ett nytt traditionellt valv med nya järn. Stämp en månad här också.

Det är ett arbete för en firma, inget man ger sig på själv om man inte har erfarenhet...
 
R
Körde nr 3 för ungefär 2 månader sen.

Hade en regel under teglet i 3 dygn. Inga problem.

Hade aldrig murat något innan men de va inga konstigheter.

Tog loss de gamla fönstret och bröt bort 2 rader tegel samt tog loss de gamla armeringsjärnen

Sen hade de spruckit lite på några ställen längre bort som jag körde med en fogfräs från Harald nyborg.

La dubbla 45x145 på högkant för att lägga första raden tegel på. Stämpor under givetvis

Sen murade jag upp de gamla teglet med nya armeringsjärn, sist i med fönstret.

Eftervattnade i 4 dygn


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fixerade du en rad itaget då eller båda raderna på en gång?
 
R
Hur menar du?

Började med undre raden först sen murade jag nästa rad. Dubbla 8 mm armeringsjärn i bägge raderna.

Armeringen är 80cm bredare än öppningen per sida.

Fogfräsen körde jag där de spruckit vidare. Kostade en 500:ing och fästes på vinkelslip.

Körde även med fräsen för att få ett snyggt runt hål i fasaden till fresh ventil. Den fräser 3-4cm in men resterande cm av teglet borrade jag med en hilti
 
Nu var det jag som tänkte uppochner, så nu är jag med på hur du gjort!
Stort tack för ditt svar och bild!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.