finns det inte rökdetektorer för kallgarage, jag hade trygga hem som larmbolag tidigare som blev uppköpt av Sector alarm.

har haft en rökdetektor tidigare i garaget sen 2007 som fungerat, men ville komplettera med en till men då fanns det bara en ny modell, och den falsklarmar, byttes ut mot en ny, men likadant igen.

Nu säger Sector alarm att det inte går att ha rökdetekor i kallgarage, och det finns inget annat märke som kan erbjuda det heller på trådlösa larm, stämmer det??
 
Jag vet inte vilka sensorer Sector alarm har, men jag vet att det finns andra larmleverantörer som erbjuder sensorer som larmar om temperaturen stiger väldigt snabbt i det övervakade området. Denna typ av sensor borde rimligtvis fungera även i ett kallgarage.

Nu gissar jag bara, men kan det vara så att det är kondensen (imma) på sensorn som gör att larmet triggas? Minns jag inte fel brukar det vanligtvis handla om optiska brandvarnare och dessa kan ju gå igång av andra saker än brandrök. Jag har t.ex. varit med om att de startat av vanligt slipdamm.

M.a.o.: antingen förhindrar du att imma uppstår på sensorn, eller så byter du till en sensor som inte är känslig för detta. Huruvida just Sector alarm erbjuder sådana är jag inte rätt person att svara på.
 
tack för svar
nu har den falsklarmat 3 dagar i sträck , har bytt till nytt litiumbatteri också, tänkte det var felet

är det ingen annan som har rökdetektorer o garage?

fick detta svar från villägarna

Rökdetektorer som uppfyller den europeiska standarden SS-EN 54-7 ska fungera i en temperatur ned till -10 grader. Detta provas enligt standarden i 16 h så om detektorn ska utsättas för låg temperatur under en längre period bör du kontrollera detta med leverantören. Hur känslig detektorn är (hur snabbt den larmar vid rök) testas dock i temperaturområdet 15-35 grader så vid lägre temperaturer än så kan känsligheten påverkas, men det ska inte genererar onödiga larm.



Din fråga och ditt problem rör mer konsumentaspekten och där har vi inte expertkunskapen. Om det har varit en tydlig kravspecifikation från början (ouppvärmt garage) så bör anläggningen rimligtvis fungera under sin livslängd. Om installationen är 8 år gammal så är även detta en faktor som bör beaktas.



Att plocka bort en funktion för att bli av med ett problem låter inte som en inställning som är önskvärd från ett professionellt företag – eller så förstår de inte betydelsen av att ha ett varningssystem för tidig upptäckt av brand (vilket är ännu värre från ett företag som jobbar med säkerhet).
 
D
En värmedetektor är nog bättre att ha utomhus med tanke på alla smådjur som kan ta sig in i kapslingen.
 
A
Byt leverantör först till någon mer seriös.
Antar att du ha trådlös kommunikation till din central. Det kan vara att det behövs en omkodning av brandvarnaren, det finns lite för mycket grejer som använder trådlöst så det kan vara att de kolliderar.
En brandvarnare täcker ca 80 kvm om det inte finns stängda utrymmen.
 
RilleRock
eviljava skrev:
Jag vet inte vilka sensorer Sector alarm har, men jag vet att det finns andra larmleverantörer som erbjuder sensorer som larmar om temperaturen stiger väldigt snabbt i det övervakade området. Denna typ av sensor borde rimligtvis fungera även i ett kallgarage.

Nu gissar jag bara, men kan det vara så att det är kondensen (imma) på sensorn som gör att larmet triggas? Minns jag inte fel brukar det vanligtvis handla om optiska brandvarnare och dessa kan ju gå igång av andra saker än brandrök. Jag har t.ex. varit med om att de startat av vanligt slipdamm.

M.a.o.: antingen förhindrar du att imma uppstår på sensorn, eller så byter du till en sensor som inte är känslig för detta. Huruvida just Sector alarm erbjuder sådana är jag inte rätt person att svara på.
Du tänker på differential värmedetektor som reagerar som du beskriver.

En rökdetektor larmar för partiklar i luften såsom ånga, rök, damm, småkryp etc.
Rökdetektorn skickar ut en ljusstråle som i normala fall inte lyser på fotocellen men när det kommer tex rök sprids strålen av partiklarna i röken. En del av ljuset kommer då att träffa fotocellen och då går larmet.
 
RilleRock
Abki skrev:
Byt leverantör först till någon mer seriös.
Antar att du ha trådlös kommunikation till din central. Det kan vara att det behövs en omkodning av brandvarnaren, det finns lite för mycket grejer som använder trådlöst så det kan vara att de kolliderar.
En brandvarnare täcker ca 80 kvm om det inte finns stängda utrymmen.
En godkänd rökdetektor täcker 100kvm.
Men finns det tex balkar som har ett djup på mer än 10 % av rummets höjd så får de endast ha en täckningsyta på 75kvm.
En godkänd värmedetektor täcker 30 kvm i normala utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.