Ska sätta på staket på en stödmur i betong. Se min skiss nedan, det som är rosa är mina tänkta fästningar.

Så mina frågor lyder:
  1. Är det bra att fästa stolpen direkt i stödmurens steg (sida) eller är det bättre att använda något annat sätt?
  2. Om jag fäster stolpen direkt i stödmurens steg, bör jag ha något mellan muren och stolpen då för att trät inte ska ta skada?
  3. Borra hål, använda stolphållare och kemankare.

staket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låter det som bra idéer?
 
Åsa Lund
Ja, det låter klokt med distans mellan betong och trä
 
Tack för svar!

Vet dock inte vad jag ska sätta för något mellan betongmur och trä. Tips någon?
 
harry73
Luft?
 
Plintjärn, ungefär som du ritat.
En bit galvat plattjärn med 4 hål, skruva ett på var sida.
Förutsätter att stolparna är lika tjocka som muren.

Protte
 
Tack för svar!

Muren är redan på plats. Muren är ca 15 cm bred. plattjärn verkar vara något man sätter dit när man murar?
 
Skruva i stegen borde bli starkast. Syllpapp eller pallbrickor mellan mur och stolpe.

Stolphållare är inge vidare på att ta upp sidokrafter då hålen kommer så när ändträt, men det kanske funkar bra iom att stolparna skruvade i stegen tar upp lasten bra.
 
shine76 skrev:
Tack för svar!

Muren är redan på plats. Muren är ca 15 cm bred. plattjärn verkar vara något man sätter dit när man murar?
Skruva järnen på sidan av både mur och stolpe, som du ritat i bilden

Protte
 
Något som slog mig nu... murens sidor är förmodligen inte raka och då bör jag ha möjlighet att justera. Satt och klurade... är nybörjare och har inte sett något liknande konstruktion innan. Om jag sätter dit destans med pallbrickor eller papp så kan jag inte justera så stolparna blir raka. Är det här en bra eller dålig idé?

Visa bilaga 147424
 
Vad är inte rakt?
Skruva fast järnen i muren.
Sätt in stolpen mellan järnen med luft mellan mot muren

Skruva fast stolpen på ena sidan se till att stolpen är i lod ena vägen.
Rikta stolpen den andra vägen och skruva på andra sidan.

Protte
 
Tack för svar !

Det jag menar är att murens sida är kanske inte helt i lod.
 
Ett plattjärn i storleksordning 6x40 mm böjer du lätt med stolpen fastskruvad.

Protte
 
Tack för svar!

Vet inte om vi pratar om samma sak. För att förtydliga, jag menar att den vertikala sidan på muren inte är i lod, där stolpen ska fästas. Det kan finnas ojämnheter som gör att det inte blir helt rakt. Se bilden:
beskrivning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där löser sig om du inte fäster stolpen direkt i muren. Då finns möjlighet att justera.

För övrigt, skulle ett alt. enligt dig vara att fästa stolpverket på ena sidan av muren?

/Nils82
 
S
Lägg brickor mellan mur och stolpe, dvs trä dem över bulten. Lägg extra bricka eller två där uppe eller nere beroende på hur den ska justeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.