Har en 1-fas, 220 v pump (Robota/Red jacket) som börjat bete sig väldigt underligt och det inträffade efter att jag för en vecka sen justerade trycket i hydropressen (Wellmate 60 l). Borrhålet är 97 meter och pumpen är minst 20 år gammal. Har bara en strömställare och den fungerar som den ska, inget motorskydd etc.

När man spolar vatten och trycket går ned till tillslagspunkten så töms hydropressen blixtsnabbt till 0 bar. Punpen startar inte direkt utan det tar 2-20 minuter innan den går igång och då fyller den upp till frånslagstryck i hydropressen. Sen samma sak igen och så här har det varit i nästan en vecka nu.
Trycket i hydropressen är korrekt (0.3 bar under tillslagstrycket), Har testat justera upp och ned utan att det gör någon skillnad. Har justerat detta massor av gånger förut utan att detta problem uppstått.

Har kollat el och det är 220 v ut från tryckströmställaren utan att pumpen går igång direkt, den startar som sagt 2-20 minuter senare.

Någon som har en ide om vad detta kan bero på? Pumpen fungerar ju bevisligen men beter sig väldigt underligt?
 
Hålet till membranet i tryckbrytaren är nog igensatt, rätt vanligt problem på äldre anläggningar.
Prova att dela kopplingarna och gräv försiktigt med en borr eller spik i mindre dimension.
 
Tack för tipset, skulle det ju kunna vara. Vilka kopplingar ska jag dela på? Hur kommer jag åt hålet? Kan man blåsa rent med tryckluft?
 
Du bör ha en tryckbrytare av transparent eller svart plast som sitter på röret mellan inkommande slang och tank. Den har en fast mutter på undersidan som du kan skruva loss. Mitt i detta hål i mutten sitter det ett än mindre hål. Det är det lilla hålet som kan behöva rensas.
 
Du menar alltså att jag ska skruva loss tryckströmställaren från röret antar jag? I så fall är jag med, kan ju vara värt ett försök för det är nog aldrig gjort.
 
Precis! :)
 
Tack för tipset. Ska testa det. :)
 
Bytte tryckströmställare helt, samma problem kvarstår. Måste vara nåt med pumpen men frågan är bara vad? Den funkar ju men inte då den ska och på korrekt sätt. Kanske backventilen eller nåt?
 
Tänkte just backventilen i pumpen, vattnet rinner tillbaka, det som du uppfattar som tid är den tid det tar för pumpen att fylla upp slangen igen.

Men det blir lite konstigt när du säger att den håller kvar vid fullt tryck.
 
Ja, det är helskumt. Nu har den fyllt upp igen, tog en timme men den håller trycket?? Fattar ingenting, måste hitta nån som kan kolla på detta. Håller till i Roslagen, tips på nån som kan kolla upp detta?
 
Jag tänker så här:

Pumpen går men är så sliten att den precis orkar få upp tryck efter mycket jobbande.

När pumpen går igång öppnar ju backventilen, men pumpen stannar av tryckstöten från vattenpelaren, och vattnet rusar tillbaka, typ pumpen hinner inte riktigt igång.

Dra upp pumpen medans det är sommar, jag fick dra upp min i 10 minusgrader, och det var fan inte kul.
 
Vad har du för indikation på att pumpen går? Hör du att det kommer vatten i slangen från pumpen och in i hydropressen?
Det är också märkligt att trycket i hydropressen sjunker så fort. Är gummiblåsan verkligen hel? Håller hydropressen trycket efter att pumpen stannat eller sjunker det även om ingen kran är öppen? Sjunker trycket av sig själv är backventilen trasig eller du har en läcka mellan pump och hydropress.
 
kulle
Behåller den trycket när pumpen stannat och när du öppnar en kran så sjunker trycket snabbt, då verkar det troligt att blåsan är sönder i hydropressen.
Kommer det vatten när du trycker på ventilen ?
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Ja den behåller trycket och ja trycket minskar kanske lite snabbare än normalt men det kommer inge vatten ur ventilen.
 
Igår efter att jag bytt tryckströmställare tom det pumpen 1 timme att fylla upp hydropressen, när den väl gjort det så behåller den trycket. Vattnet verkar innehålla en hel del luft så det är kanske nåt fel på hydropressen i alla fall. Kanske värt att byta den, funkar det inte då måste det ju vara nåt med pumpen..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.