Oinredd övervåning ska inredas. Bland mycket annat innebär det att avluftning måste lösas på ett annat sätt än idag, nu vacuumventil på nedervåningen. Jag tycker inte vacumventilen fungerar jättebra, blir lite lukt ibland och jag har egen brunn så även ur den aspekten vore en vanlig traditionell avluftning bäst.

Finns det några färdiga "krokar" att få tag i för detta. Förr var ju dessa gjutjärn, vad är det nu, rostfritt?

Hur gör man anslutningen genom underlagstaket (råspont/underlagspapp)? Plåtis får väl hitta någon form av stos / huv / inklädnad. Finns det några färdiga gummikragar att trä på och tjära samman med underlagstaket?

Hur högt ska plaströret gå upp?
 
Vad har du för typ av tak? Till mitt betongtegeltak finns kompletta färdiga kit att köpa. Inget rör sticker upp utan det är ett hål med ca 5 cm förhöjning i en panna.
 
Just det, ett Planja plåttak, profil Royal. Men det löser säkert plåts på något fiffigt sätt, en huv ovanpå bara.

Frågan är primärt hur man gör vid underlagstakets genomföring.
 
I det kit som jag använde sitter det en genomföring med gummitätning som skruvas i underlagstaket. Stosen som sitter i takpannan pressas ner i denna tätning. Röret (flexibelt) som ansluter mot avloppsluftningen sitter fast i denna genomföring.
Borde finnas färdiga lösningar också för ditt tak.
 
Jag drog ut min avluftning genom ytterväggen istället när jag inredde vinden. Då slapp jag rör genom vinden och hål med risk för läckage i taket.
 
Patrick E skrev:
I det kit som jag använde sitter det en genomföring med gummitätning som skruvas i underlagstaket. Stosen som sitter i takpannan pressas ner i denna tätning. Röret (flexibelt) som ansluter mot avloppsluftningen sitter fast i denna genomföring.
Borde finnas färdiga lösningar också för ditt tak.
Tack för svar! Någon länk eller namn på produkten?

Eftersom det är specifikt genomföringen genom underlagstaket (råspont + underlagspapp) jag funderar över, så tänker jag att det knappast spelar någon större roll vilket yttertak jag har.

Om man tillverkar en huv upp på taket, har ni andra dragit upp ett vanligt 110 rör en sisådär 200-300 mm ovan tak, som tätas med någon gummikrage mot underlagspappen och sedan plåtas in?
 
Kragrör alltså, tack för tipset (lite rädd för att det är en beställningsvara, har inte tid med ställtid).

Varför inte bara en gummidamask som ansluter tätt runt ett 110 rör?

Finns det några hinder att det är själva PP-röret som går upp över tak? Eller ska PP-röret ersättas med något ännu mer beständigt (kanske viss UV-strålning kommer in även under en huv)? T.ex. Plannjas sats, som Larsa länkar till ovan, verkar innehålla något flexibelt rör, men särskilt "beständigt" verkar det inte i mina ögon.
 
En gummidamask borde funka utmärkt. Om du har en huv kan du dra det vanliga röret hela vägen upp.
Jag antar att man har flexibelt rör för att enklare kunna anpassa anslutningen till takvinkeln.
Jag vet att Biltema säljer 110 mm flexibelt rör.
Den detalj jag länkade till finns på byggvaruhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.