J
Har försökt (envis som man är) att förstå hur värmesystemet i det nya huset fungerar och vad som är värt att göra :)

Info:
Huset är byggt -37, 1 plans med källare. Blott 65kvm. Centrala Sverige. Planerad utbyggnad med ungefär dubbla ytan om några år, men vet inte hur än (upp/ut). Vattenburet värmesystem, inte varit igång på kanske 4-5 år sedan en luftvärmepump + kamin installerades på övervåningen och källaren har därefter fått stå kall.

Källaren ska rivas och vi vill ha igång värmesystemet igen då luft-luftvärmepumpen inte riktigt räcker till och källaren väl ska hållas varm?

Radiatorerna har bara en volym-reglerare, inga termostater. I ett rum sitter en rumstermostat.

A) Så, vad är alla delar? Är 100% novis, så förklara gärna på idiotsvenska.
1 = T-korsning (syns ej) av kallvattnet, där en går ner (oisolerad, dels in i värmeboxen och en ned under plattan (troligtvis till utekastare)) och en uppåt (isolerad). Vad jag inte förstår är varför den uppåtgående är isolerad?
3 = cirkulationspump?
4 = cirkulationspump igen? Denna surrar svagt nu, dvs är "igång". Varför, om nu pannan är av?

B) Vad jag förstår är varmvattenberedaren (står bredvid till höger, ej bild) helt separerad från värmesystemet? Inkommande vatten (blå pil) delar sig ganska omgående med ledning till varmvattenberedaren, därifrån går det sedan ett rör (isolerat) upp till de olika kranarna.

C) Uppe på vinden sitter ett "skåp" där det troligtvis står ett expansionskärl. Detta har aldrig blivit tömt. Bör detta bytas?

D) Böra hela systemet tömmas och fyllas igen?

E) Vi planerar att bygga ut om något år. Bör själva uppvärmningssystemet bytas redan nu istället för att en röris kommer hit och sätter in ny patron, expansionskärl, cirkulationspumpar etc och att vi ändå bör byta när vi bygger ut, eller räcker detta system hur långt som helst?

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Isolering gör man för att motverka kondens på röret, att det endast är uppåt beror på att det är isoleringen i golvet man inte vill ha vatten i skulle jag tro.

2.???

3. Det ser ut som det ja.

4. Även om värmen är avstängd ska man cirkulera vattnet.

B. Eftersom värmekälla du har inte kan göra varmvatten så måste det vara en separat vvb. Röret som kommer.ut därifrån är ju då varmvattnet.

C. Det går inte att säga men det är inte ovanligt att dom rostar sönder
Du kan ha en person ståendes vid expansionskärlet när du fyller på systemet som får hojta till om det läcker.

D. Man ska undvika att byta vatten i vattenburna system. I det nya vattnet finns det syre som gör att rören kan rosta. Syret försvinner när vattnet blir uppvärmt.

E. Jag tycker inte ni ska lägga pengar på att laga om ni ändå senare ska byta systemet. Beroende på effekten på elpatron kan det räcka till det nya men det får ni kolla upp.

Vi brukar ha mellan 5-10 grader i vår källare om vintern.
 
kulle
2. shunt
 
J
Ok, tack! Nästa fråga, kan man bara slå på allt och hoppas att drt rullar eller ska man greja med något innan? Ska upp och kolla m jag ser några uppenbara fel i expansionskärlet, men gör jag inte det är det bara att trycka "on"? �� hur fullt ska det vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.