snuttjulle skrev:
Borde följa med ut med skarvkabeln och funka klockrent om man sedan i uthuset sätter en AP om man vill ha trådlöst där.
Är inte så insatt i det här med nätverk osv. Men får forska runt lite känns det som.
 
Thomas Nordlinder skrev:
Körs inte det via 220 nätet i huset?
Jo, precis. Då får man ju nät när stugan kopplas in. Enkelt smidigt och fasen så mycket snabbare än wifi.
 
En enklare lösning men långtifrån lika snabbt som tidigare föreslagen trådlös lösning.
 
MathiasS skrev:
En enklare lösning men långtifrån lika snabbt som tidigare föreslagen trådlös lösning.
Lägger gärna en slant extra för att få något som fungerar stabilt. Men frågan är bara vad som är värt att satsa på. Då stugan ofta står tom. Men som sagt. Heller bra grejer än massa strul.
 
Under rätt omständigheter kan wifipluggarna nog vara stabila och bra.

Nanobeamarna har jag haft uppe i cirka ett halvår nu och det bara funkar. Inget mifflande alls. Går lite onödigt fort kanske och kostar lite mer. I ditt fall får du ju tänka på att du behöver en accespunkt i stugan också om du vill köra trådlöst där, men en sådan går ju att köpa för ett några hundringar (tp-link).

Bara din plånbok kan bestämma vad som är rätt nivå!
 
...men att köpa Nanostations istället för Nb ac är ju inte vettigt. Enda skälet till det skulle vara just utomhustäckning och inte köra brygga.
 
Jag har testat olika varianter för att klara trådlös täckning i hela huset. Dels lösningar som använder elnätet men även repeters och nu en router som jag kör i client-bridge. Oavsett är alla dessa nödlösningar, hastigheten avtar snabbt när signalstyrkan minskar. Varianter som använder elnätet har varken jag eller andra jag känner som testat någon bra erfarenhet av. Antingen fungerar det dåligt från början eller så funkar det hyffsat ändra tills någon annan elektrisk utrustning används som stör.
Som jämförelse så har jag ca 60Mbit med god mottagning från huvudroutern (en Asus RT-AC66U) men från den jag kör som client-bridge bara runt 10Mbit (en Linksys WRT54GL). Visst, det är ingen racer men båda står i samma hus och där jag placerat Linksys-routern är det hyffsad mottagning, oftast runt -50 dBm.

Jag vet att du redan i första inlägget skriver att du inte vill gräva och jag kan själv bli frustrerad över svar på mina frågor där givna förutsättningar ignoreras men...

Även om det kommer att gå åt en del gräv-öl så kommer kostnaden för att gräva ner en kabel bli mindre eller samma som för någon annan lösning och du får något som verkligen levererar.
Gör det inte jobbigare än vad det är, jag hade skyddat kabeln med vanlig slang för elkabel och inte grävt mer än nödvändigt. Ethernetkabel på löpmeter köper du för ca 15:- /m
 
jtl skrev:
Jag har testat olika varianter för att klara trådlös täckning i hela huset. Dels lösningar som använder elnätet men även repeters och nu en router som jag kör i client-bridge. Oavsett är alla dessa nödlösningar, hastigheten avtar snabbt när signalstyrkan minskar. Varianter som använder elnätet har varken jag eller andra jag känner som testat någon bra erfarenhet av. Antingen fungerar det dåligt från början eller så funkar det hyffsat ändra tills någon annan elektrisk utrustning används som stör.
Som jämförelse så har jag ca 60Mbit med god mottagning från huvudroutern (en Asus RT-AC66U) men från den jag kör som client-bridge bara runt 10Mbit (en Linksys WRT54GL). Visst, det är ingen racer men båda står i samma hus och där jag placerat Linksys-routern är det hyffsad mottagning, oftast runt -50 dBm.

Jag vet att du redan i första inlägget skriver att du inte vill gräva och jag kan själv bli frustrerad över svar på mina frågor där givna förutsättningar ignoreras men...

Även om det kommer att gå åt en del gräv-öl så kommer kostnaden för att gräva ner en kabel bli mindre eller samma som för någon annan lösning och du får något som verkligen levererar.
Gör det inte jobbigare än vad det är, jag hade skyddat kabeln med vanlig slang för elkabel och inte grävt mer än nödvändigt. Ethernetkabel på löpmeter köper du för ca 15:- /m
Förstår vad du menar med grävning. Hade hoppats på att det skulle finnas enkel lösning på problemet. Men som sagt får nog ta mig en funderare på om det. Problemet är bara att jag bor på en bergsknall så det är svårt att gräva bitvis. Där av hade det varit smidigt att slippa det

Mvh
 
tommib
Gräva för nätverk är i mitt tycke meningslöst. Köp riktiga grejer iställer som Mathias_S har. Funkar precis lika bra som kabel. I så fall talar ellösningen mer för grävande men TS verkar ha något som funkar hyfsat (även om det inte är helt koscher) så jag skulle nog avvakta.

Edit: Nätverkskabel för 15kr/m? Galet överpris när en låda men 305 m kostar 750 kr. Men du kanske inte tittade på mängdrabatten på kjelle?
 
Redigerat:
Men vänta nu. Du är helt på det klara att lägga en skarvsladd de gånger någon ska bo i stugan och det är bara då du behöver nätverk? Rätt?
Har jag förstått rätt så är det ju inget större jobb att rulla ut en nätverkskabel sammtidigt eller?
 
tommib
Jo, fast nätverkskabel som tål den behandlingen blir lite dyrare. Kontaktdon för utomhusbruk finns naturligtvis också men det blir lite krångligare/dyrare. Kikar jag på thomann.de hittar jag 100m nätverkskabel för utomhusbruk (för digisnake, men Cat5-klassad) för 2kkr. Då blir det lika dyrt att skaffa de NanoBeam som Mathias_S föreslår som är byggda för just detta ändamål.
 
Tänkte mig mer då att köra en 300 meters rulle och ta de 50 meter man behöver den gången den har tröttnat. Kommer ner bra mycket i pris för ett stabilt nätverk för de gånger man nu rullar ut skarvsladden. Men då pratar vi om någon vecka per år och inte dagligen vilket jag inte fick för mig att det va. Allt beror ju på hur långvarigt varje omgång är och vilka krav man har på nätet de gångerna. Men för min del så känns det överkurs att gräva ner en nätverkskabel och inte elen eller lägga 2kkr för ett fast nät där man inte har el.
 
tommib
Jo, så kan man ju göra, men då får TS lära sig att kontaktera nätverkskabel och det kommer inte se snyggt ut. En presstång + 300m kabel + kontakter ligger nog runt tusenlappen, så halva priset mot nanobeam då.....

Jag håller helt med om att det är överkurs att gräva ner nätverk men inte el, jag hade nog försökt gräva ner bägge. Det beror ju förstås på exakt hur mycket berg det är och hur ofta gästhuset nyttjas. TS har kanske redan gjort den ekvationen i och med den befintliga lösningen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.