Har ett hur med båleväggar som jag ska tilläggsisolera inifrån.

Har tänkt och läst mängder men i slutändan kommit fram till att eftersom huset är så pass gammalt och aldrig kommer bli tillräckligt tätt så är inte sten/glas ull + plast något bra alternativ.

Minst risk känns med cellulosa eller likande.

Vill i första hand arbeta med skivor och inte blåsa in något.
Vad finns det för fabrikat som tillhandahåller skivor?
Vad har ni för erfarenhet av de olika fabrikaten och deras skivor?
Var har ni handlat?

Tack på förhand
 
Jag isolerade en friggebod för några år sedan och använde då woodisols skivor feelingwood. (Se www.woodisol.se)

Fördelar:
Vad jag förstått mycket duktig på att isolera.
Tillverkad av svensk råvara.
Kliar inte det minsta (vilket iofs förmodligen inte andra cellulosaprodukter gör heller.)

Nackdelar:
Dyr.
Lite knölig att dela, fick rekommendation att inte köpa det verktyg som finns utan istället köra med fogsvans. Gick helt okej om man är lite tålmodig. :-D
Större mängder levereras på icke standardpall vilket gör transporten dyr. Kan man hämta själv så lönar det sig oftast. Har för mig mina 10 balar skulle gå på över tusenlappen i bara frakt.

Jag köpte på HustillHus(?) i Alingsås.

Jag har använt friggeboden som bostad många vinterhelger sedan dess och värmefolien i golvet (ca 700W) har inga problem att hålla värmen även kalla nätter. 70mm i vägg, 140mm i tak, 120mm i golv.

Mvh,
ToRy
 
Vi isolerar också vårt bålehus invändigt, hittills har vi använt oss av Isolinas linisolering i skivor, 70mm. Funkar riktigt bra, kliar absolut inte, lätt att skära till med en vinkelslip med vanlig kapskiva. Har försökt med sax och liknande men det funkar bara på tunnare skivor.
Vi köpte en rejäl laddning från Claessons trätjära för några år sedan och vad jag minns så var inte frakten så hemskt dyr, däremot är isoleringen dyr :(

Vi sätter vindpapp på insidan av bålen, sedan isolering och sedan en lite kraftigare papp som fuktbroms innan innerväggen. Jag tror på denna lösning med måttligt med isolering på insidan och försöka få till så vindtäta väggar som möjligt.

I golvet har vi än så länge kört med cellulosa lösull som vi lägger/krattar ut ~150mm. Men den är snart slut och jag funderar på att köra med hampa istället. Eventuellt kommer jag även att testa hampa i väggarna även om det kommer vara betydligt besvärligare att handskas med och få på plats. Men att det är ekologiskt odlat i närheten överväger nog det extra arbetet för min del. Tänkte isåfall handla av Österlenhampa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi tilläggsisolerade en vägg invändigt hemma, och använde feelingwoods skivor. Handlade av http://www.karlskronabyggservice.se/ men de verkar ha bytt till ett annat märke nu...

Precis som andra har varit inne på så är det väldigt mjukt och skönt att jobba med. Funkar bra att kapa med cirkelsåg. Finliret pillade jag till med en vanlig snickarkniv.

Vi har tjocka plankväggar som endast hade tretex som isolering på insidan. Jag lät tretexen sitta kvar och satte cellulosaskivorna direkt mot den. Utanpå isoeleringen satte jag OSB + gips. Alltså inget papp/folie på någon sida av isoleringen. Dubbelgips är tätare än plast + enkelgips (http://thermocell.se/produktinfo/tathet_diff.htm). OSB + gips lär väl ligga på samma siffror ungefär. Problemet är ju att få det tätt vid genomföringar, som t ex eldosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.