Hej.

Har en liten fundering men vet inte alls hur/om det skulle fungera. Har ett litet gästhus på tomten. Fiber är indraget i huvudhuset. Och wi-fi räcker knappt ut dit. Känner inte för att gräva ut en Ethranet kabel dit så nu funderar jag lite.

Är det möjligt att sätta en wi-fi repeter ute i stuga och från denna sätta nätverkskabel ut?

Vet att det fungerar skapligt med wi-fi repeter. Ligger på ca 40-50mbit. Men frågan är om det finns nån som man kan dra ut en Ethranet kabel från? Till tex en extra Box när man har besök

Mvh
 
hur långt är det till gästhuset?
 
En del routrar går att ställa om till bla AP-läge, Asus routrar går att ställa i ett hybridläge så att den jobbar som både mottagare och sändare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ubiquiti har massa olika trådlösa länkar för just ditt problem. De är dock lite dyrare än en normal repeater. Kan vara värt att kolla in om du inte får det att funka med repeater.

Har du el i gästhuset? Om den ligger i ett gulrör kanske du jan få i en ethernetkabel den vägen...
 
Har ingen fast el ut. Jag har en sladd som kopplas in vid användning. Så den vägen är kört 😔 men får nog kolla runt lite
 
tommib
Thomas Nordlinder skrev:
Har ingen fast el ut. Jag har en sladd som kopplas in vid användning. Så den vägen är kört 😔 men får nog kolla runt lite
Du har alltså en ca 50m lång skarvsladd? Jag hoppas att någon har räknat lite på det där... Så långa skarvsladdar kan vara en säkerhetsrisk om de inte är riktigt dimensioberade.
 
tommib skrev:
Ubiquiti har massa olika trådlösa länkar för just ditt problem. De är dock lite dyrare än en normal repeater. Kan vara värt att kolla in om du inte får det att funka med repeater.

Har du el i gästhuset? Om den ligger i ett gulrör kanske du jan få i en ethernetkabel den vägen...
Jag kör ett par

https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/

mellan två hus, dryga 50m. Det blir cirka 370Mbit/s. Kostar en dryg tusing styck så speciellt dyrt är det faktiskt inte. Väldigt nöjd med dessa.
 
  • Gilla
Thomas Nordlinder
  • Laddar…
Det är en elektriker som kopplat in. Så jag har förhoppningvis rätt grejor :) 16 amp hanske på stugan o kabel är som en tumme iaf . 😉
 
tommib
Låter vettigt. Troligen åtminstone 2,5kvmm kabel till 16A. Jag såg framför mig någon biltemaskarvis....
 
tommib skrev:
Låter vettigt. Troligen åtminstone 2,5kvmm kabel till 16A. Jag såg framför mig någon biltemaskarvis....
Man vet ju aldrig vad folk får för sig ;)
 
Varför inte köra home plug?
 
Cancerman_777 skrev:
Varför inte köra home plug?
Körs inte det via 220 nätet i huset?
 
Thomas Nordlinder skrev:
Körs inte det via 220 nätet i huset?
Borde följa med ut med skarvkabeln och funka klockrent om man sedan i uthuset sätter en AP om man vill ha trådlöst där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.