É
Jag har en gräsmatta med väldigt mycket mossa som jag vill ha tätare gräs på så man tex kan klippa lite kortare. Är det någon idé att börja åtgärda nu eller det först i vår det är lönt att göra nåt?

Så gräs på höst ska man kunna göra har jag löst men det är väl ingen idé att så rakt på den höga mossan, så skulle kännas bäst att döda mossan med järnsulfat och sen ta bort den. Då lär det bli väldigt glest men då får ju gräsfröna plats iaf...

Är det fel tid att göra detta nu i Sthlm? Att rensa bort mossa och sen så gräs? Kanske göda sen med eller blir det sent? Tänkte göra om ett par veckor såna fall.
 
Åsa Lund
Oavsett när du tar bort mossan så lär den komma tillbaka om du klipper gräset kort. Långt gräs har bättre kraft och kan hålla mossan borta. Låt gräsklippet ligga kvar och göda mattan. Så får du mindre mossa!
 
Jag rekommenderar Ollebergs vår/sommarprogram eller första hjälpen-program: http://www.olleberg.nu/grasprogram/

Jag skulle ta död på mossan nu, sedan toppdressa och efterså i höst. Se till att gödsla ordentligt också, 2-4 gånger per år. YaraMila 21-4-7 som sommargödsel och YaraMila ProMagna 11-5-18 vid vår/höst-gödsling eller vid nysådd.

Följ vår/sommar-programmet nästa år.

Klipp aldrig gräset kortare än 4 cm.
Införskaffa en bra handgräsklippare eller robotgräsklippare.
Efterså med Granngården Slottspark eller Weibulls Extra Green.

Efter detta kommer gräsmattan bli kanonfin.
 
Redigerat:
Håller med - det går säkert bra att börja attackera mossan nu. Alltså,
- riv och samla upp
- ev spruta järnsulfat för att ta kål på återstoden
- så gräs och mylla ner/platta till ordentligt - en del extra jord eller toppdress underlättar här
- håll fuktigt i ett par veckor
- klipp resten av säsongen

Gödsel tror jag inte behövs i det här fallet (fröna växer ju på egna reserver och när plantorna har blivit stora nog är väl säsongen slut), utan det blir först i vår som det gäller att gödsla och ta kål på kvarvarande mossa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.