Jag har en FMM utkastare med blandare. Kallvattenflödet är ok, men varmvattenflödet är värdelöst. Jag misstänker starkt att avstängningsventilerna som sitter på rören före är boven och begränsar flödet för mycket. Kan någon bekräfta eller dementera att så skulle kunna vara fallet? Öppnar jag utkastaren fullt så tjuter det så in i helvetes i blandaren/rören att jag tror något ska explodera...
 
Krilleman
En ballofix är absolut begränsande i flödet.

På utkastare är det en fördel att ha fullflödesventiler monterat!
 
Ja, jag insåg det rätt som det var, men vet inte hur "stor" blandaren är invändigt... Tråkigt bara att jag använde min fullflödesventiler på rören till diskbänken i brist på annat för en vecka sedan... :)
 
Krilleman
Med blandaren menar du väl vattenutkastaren?

44132.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt riktigt. Är den betjänt av 15mm fullflödesventiler?
 
Krilleman
Jag har 15mm fullflödes kulventiler till mina två utkastare. En på framsidan och en på baksidan. (alla vet att jag är VVS-nörd!) :D

Fungerar utmärkt trots eget vatten när trycket varierar mellan 2-4 bar.
 
Ja, då blir det inköp. Tack!
 
kulle
Tycker det låter mer som att ventilen för varmvatten inte öppnar riktigt som den ska i utkastaren.
 
Hmmm, intressant.

Ska ge lite ytterligare information om det kan vara till hjälp.

Tappvattnet levereras från en fjärrvärmeväxlare. Rören till utkastaren är 15mm (med Vatettes avstängningsventiler). Vrider jag på fullt med varmvatten så blir vattnet aldrig riktigt ytterst varmt, utan jag måste vrida på kallvatten också för att få upp värmen och flödet.
 
Krilleman
Skicket på avstängningen är ju enkelt att kolla genom att gänga loss ovandelen utifrån. Stäng av vattnet och lossa på muttern med en skiftnyckel. Dra ut hela spindeln så ska krankäglan förla med. Observera spåren i gängorna, där ska den vita styrningen glida mellan när du drar ut spindeln.

9391_1_1.jpg

Men att du behöver öppna KV för att få max temp på VV är galet.

Sitter det en blandningsventil på insidan?
 
Blandaren har betett sig på samma sätt sedan den var ny (installerade den sommaren 2014). All blandning sker i själva utkastaren, jag har bara två rör igenom väggen. Jag ska ge mig ut i regnet och kontrollera exakt funktion efter att jag avnjutit en spartansk frukost.
 
Oljudet kan uppstå när spindeln vibrerar, de vita "trebenta distanserna" kan sitta fel, då stabiliseras inte spindeln.

Stäng av vattnet och skruva isär enligt råd ovan och justera "spindelstöden" så att de blir jämnt fördelade.
 
Hmmm, det varkar precis som om något har fastnat. Öppnade varmvattensidan, rann en stril. Överdrev och öppnade fullt, poffade till och flödet blev helt plötsligt bra. Känns som att jag nog ska skruva isär och kika lite...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
D
Har en enkel FMM utkastare som bara ville ge ett svagt flöde trots fullt öppnad kran. Visade sig vara ett par distanser som sitter på stången/röret inuti det ytttre röret som hade krupit nära sina ändlägen istället för att sitta jämnt fördelade på stången. Efter att ha justerat dessa så var det inga problem att få fullt flöde igen.
 
Krilleman
Dom vita styrningarnas position är det en fin bild på i monteringsanvisningen.

Namnlös2.png

Men fullflödesventilerna tycker jag absolut du ska byta till. Extra viktigt om du har lång slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.