Hej,
Har länge hängt på detta fina forum men har nu bestämt mig att vara delaktig :D

Fundering och förutsättningar:
Jag och min sambo ska köpa ett hus av en släkting, inflyttning osv. sker 2016.

Huset är i behov av omdränering och enligt första offerten så är arbetskostnaden på 100.000.

Nuvarande ägare har inget lån på huset och har i år rätt att utnyttja 30.000 i ROT, lika mycket som vi får dra av nästa år då ROT mest troligt sänks till 30%.

Vilket alternativ är mest fördelaktigt för båda parter vid försäljningen?
Att Nuvarande ägare dränerar i år och totalkostnaden för dräneringen läggs på huspriset när vi köper det
ELLER
Att vi dränerar nästa år?


Tacksam för svar!
Mvh Tingis :)
 
Redigerat:
Dränera själva så tar ni bort en anledning till osämja.
 
S
Helt klart dränera själva, skulle det bli något fel med dräneringen så kan det bli konflikter ifall släktingen gjort jobbet före försäljning.
 
Finns ingen som helst fördel att låta nuvarande ägare göra dräneringen. Varken skattemässigt eller annars.
 
Mycket tacksam för svaren :)
Det var det ekonomiska fördelarna jag funderade mest över.

Har svårt att se att det skulle bli osämja om ett företag kommer och gör jobbet, men osämja vill man ju undvika!
 
Har ni planer på att utnyttja ert ROT-avdrag till annat under 2016 så finns det väl en fördel i att låta de nuvarande ägarna ta hand om det på årets ROT. Om inte så blir det nog bättre som tidigare medlemmar skrivit.
 
Tack för tipset Polyene :)
 
sunqan skrev:
Finns ingen som helst fördel att låta nuvarande ägare göra dräneringen. Varken skattemässigt eller annars.
Hmm, är det verkligen så? Jag sålde hus förra året med en källare som var dränerad och jag tror att det finns en fördel med att låta dräneringen ske före ägarbyte, exempel:

Alt 1. Nuvarande ägare dränerar om källaren för 70 tkr (efter ROT) och slår på 70 tkr på priset.
Alt 2. Nya ägaren köper huset och dränerar själv, huset är 70 tkr billigare men han får själv betala 70 tkr för en dränering.

Det blir alltså ingen skillnad idag, men om det går mer än fem år tills den nya ägaren säljer huset så är alternativ 1 bättre. Vid en försäljning så får man ju bara dra av för kostnader för reparationer och förbättringar som skett de senaste 5 åren. I allternativ 2 så är de 70 tkr som nya ägaren lagt ut på dränering ej värda något längre. Men om om förbättringen görs av förra ägen och kostnaden läggs på priset så finns ingen sådan tidsgräns. Ev vinst blir alltså 70 tkr större med alt 2 och man får en högre reavinstskatt.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Redigerat:
Bättre för säljaren möjligen. Ts skulle ju köpa.
 
Trötr på morron... du har rätt förstås... man permanentar ju sas avdraget.
 
sunqan skrev:
Bättre för säljaren möjligen. Ts skulle ju köpa.
Det är väl rätt bra för köparen att spara rotavdrag, samt ha ett högre anskaffningsvärde. Avdraget för förbättringar gäller ju bara 5 år, så i detta fallet sparar han (förmodligen) 16400 kr i vinstskatt den dagen han säljer huset. Dock blir ju stämpelskatten vid köpet 1050kr högre pga höjningen av priset.

Nuvarande ägare tjänar ju inget på upplägget med högre pris och högre avdrag. De tar ju ut varandra.
 
Bäst är att ni kommer överens med säljare och firma att ni genomför arbetet två moment som kostar 60000kr resp 40000kr. Först genomförs och faktureras moment 1 till säljarna. Sedan genomförs ägarbytet. Sedan utförs och faktureras moment 2 till er.

Allt bör göras i år, eftersom rotavdraget ju sänks från 50% till 30% nästa år.

Totalkostnaden med detta blir 50000kr för arbete, jämfört med 70000kr i ursprungsalternativen.

Om ägarbytet måste göras under 2016 så låt nuvarande ägare genomföra moment 1 i år, så gör ni moment 2 nästa år. Då blir totalkostnaden 58000kr efter ROT.
 
Redigerat:
harry73
Om ts utför jobbet, har entreprenören garantiansvar mot honom. Om säljaren utför jobbet, har E garantiansvar mot säljaren.
 
harry73 skrev:
Om ts utför jobbet, har entreprenören garantiansvar mot honom. Om säljaren utför jobbet, har E garantiansvar mot säljaren.
Det här borde rimligtvis kunna lösas med ett enkelt avtal där firman tar på sig garantiansvaret för hela jobbet gentemot TS, så att TS slipper gå genom säljaren om något blev fel i jobbet.
 
harry73
Kan vara, men det är något som ts ska tänka på innan avtalet skrivs, och knappast något som gör att priset blir lägre, snarare tvärtom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.