Har en rörkoppling som har hoppat isär under vintern. Det läcker mellan koppling och rör. Jag kan ta av kopplingen med handen så röret har väl krupit ihop. Hur gör jag för att få det tätt?
IMG-1437830892987-V.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp och sätt i en stödhylsa, och dra ordentligt, det är ju dragningen som gör att konan kniper fast på röret.

Att den hoppat isär beror troligtvis att det inte finns nån stödhylsa i.

Finns det stödhylsa är det bara att dra hårdare.
 
Aha Tack ska kolla på jula. Tror inte det sitter nån stödhylsa i det är den högra kopplingen på bilden som läcker mot röret
 
Men är röret ihoptryckt lär du inte få i en stödhylsa utan att kapa rent röret. Finns det möjlighet att kapa 1cm utan problem?
 
Smörj kona och gänga innan du drar, det är kanske överkurs att köpa en tub smörja avsett för kopplingar om det bara är en koppling som ska dras, men vilken smörja som helst är bättre än inget.
 
Stefan N skrev:
Men är röret ihoptryckt lär du inte få i en stödhylsa utan att kapa rent röret. Finns det möjlighet att kapa 1cm utan problem?
Ja nån centimeter tror jag går bra
 
När det gäller konsumentförpackningar brukar hylsor följa med kopplingen, och vissa har inte lösa hylsor, men dom större varuhusen säljer löst.

Med lite tur om kopplingen är dåligt dragen går det att knacka i en hylsa, annars får du nog som Stefan skriver kapa en bit.
 
P
Ser ut som du har en 15x16mm koppling.
 
Kan va läge att ta och mäta rör då och se att du verkligen har rätt koppling så ingen försökt med en 16mm på ett 15mm rör.
 
R1/2 16 mm står det på kopplingen. Ska jag ha Biltema stödhylsa 15x 1.0mm då? Såg ut som röret var 12mm när jag mätte utvändigt med skjutmått. Men kan ha fel
 
Redigerat:
P
Det har väl frusit i vinter så kopparöret har utvidgats, kapa och ersätt med nya kopplingar, 16mm röret
ser glödgat ut så använd stödhylsa.
 
Krilleman
Kolla även om röret är utvidgat på flera ställen. Om det är så, så får du ju inte dit en ny koppling...
 
Ok får inte tag på 16mm stödhylsa bara 15mm
 
Är det 16mm måste du ha det annars går det inte, man kan inte blanda 15 och 16.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.