har flera ekar i min trädgård men en av dom ser risig ut. Det är ganska gest med blad och från två meter och uppåt så växer det grå mossa på stammen.Längst ner mot roten verkar det ruttna!? Det luktar dessutom lite fränt, som ammoniak typ. Vad kan det vara? Går det att fixa på något vis?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammal ek ska man vara rädd om! Ta in en arborist innan du gör något drastiskt.
 
Det är inte hundar el katter som har det som markeringsställe?

Har inga problem med ekar, men väl askar pga askskottsjukan.
 
Det svarta är svampangrepp eller sav som läcker ut. Det är tecken på att eken mår mycket dåligt och troligtvis inte kommer bli återställd. Om den står så att den kan falla på huset eller något annat värdefullt hade jag tagit ner den. Annars är sjuka och döende ekar mycket värdefulla för naturens mikroliv, alltså skalbaggar, lavar och annat. Och ekar dör långsamt, det kan ta årtionden innan den dör helt och ruttnat tillräckligt för att falla.

Det kan bero på skador på rötterna. Har du grävt i närheten av eken de senaste åren? Stenröset bakom ser lite misstänkt ut.
 
Är där ca 1 cmstora hål ut kan det vara långhornig trädgnagare
Långhorningen Anoplophora glabripennis kontakta någon som kan bekämpa den.
 
Erik_X skrev:
Är där ca 1 cmstora hål ut kan det vara långhornig trädgnagare
Långhorningen Anoplophora glabripennis kontakta någon som kan bekämpa den.
Man bekämpar inte insektsangrepp i ek, är det så väljer man att låta trädet avsluta sitt liv eller hoppas på att det läker ut.
Jag har bilder på en gammal ek där man för 60-70 år sedan kunde få en vuxen person att stå inne i eken, men där barken idag har överlappat så att inte ett barn kan komma in.
En ek växer i 500 år och sedan dör i 500 år ;)
Men jag ska erkänna att den eken såg bedrövlig ut och tror inte på ett 1000 årigt liv, kanske bättre med att låta den få ett avslut.
 
Man bekämpar denna baggen då den är ett hot mot andra träd den finns officielt inte i Sverige men om den kommer in ska den bekämpas. Jag säger inte att det är en sådan men att vara lite observamt skadar inte.
 
Några centimeterstora hål finns inte så det är nog något annat. Jag grävde igen ett dike någon meter ifrån för ett par år sedan kan kanske skadat någon rot då...
Jag får nog ta ner den senare men skall avvakta till nästa år. I värsta fall kan den nå fram till friggeboden...
 
Om du grävde igen ett dike så kan du ha förändrat grundvattnet runt trädet. De är ganska känsliga mot sådant så det kan mycket väl vara orsaken. Väldigt svårt att förutsäga, ibland kan man greja mycket i jorden utan att träden tar skada och ibland kommer det för småsaker.
 
Vår ek började lukta amoniak ur en (ytlig) lång spricka i stammen ifjol. Jag rengjorde sprickan med vattenslangen och sen försvann doften/problemet för resten av sommaren. I år tog det lång tid innan det återkom, och betydligt mildare. Möjligen finns det ett samband med bristande vattentillgång eftersom det nu har varit torrt en längre perod. Hur som helst kommer jag att fortsätta att ”rengöra såret” + stödvattna om det är längre torra och varma perioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.