Har köpt mig en begagnad luft / luft värmepump och skall nu installera den.
Min fråga är, för eller nackdel med att dra tryckrören mellan inomhus och utomhusdelen INVÄNDIGT ?

Ska ha den som värmekälla i källaren. Tänkte dra rören invändigt i källaren i takhöjd. Rören kommer även att gå en bit i krypgrund. Totalt ca 10 meter rör.
 
tommib
Spelar ingen roll, mer än möjligen estetiskt. Du behöver dock normalt fall från innedelen till utedelen eftersom man vanligen drar kondensvattenavloppet samma väg som de övriga rören. Om du kan lösa det på annat sätt har det ingen betydelse.

Du vet väl att det sedan 2015-01-01 bara är behörig kylmontör som får koppla ihop det hela.
 
Tack för snabbt svar ! Kan dra en separat kondensvatten ledning ut genom väggen direkt från innedelen så slipper den bli så lång. Jo jag vet om att man måste ha behörig kylmontör men tänkte dra alla rör och el för att spara några kronor.
 
tommib
El får du inte dra alls, inte ens rör för det, men det kanske du redan visste. Det får inte kylmontören heller om inte hen råkar vara elektriker också (alt ha en behörig i firman).

Välkommen till forumet förresten.
 
Tack !
Nej jag vet det, men inte dom som installerar pumpen heller............ ;)
 
A
Så vitt jag vet och kan förstå så drar du vilka rör, snören, kablar mm. som du vill och vart du vill bara du har ägarens medgivande. Vill du sätta upp en 400kV högspännings stolpe i trädgården kanske du måste ha bygglov.
Det är ju inte förrän du vill koppla olika ting som adekvata behörigheter erfordras...

Men på tal om den ursprungliga frågan.
Nej inga problem alls gör det som du finner bäst olika problem behöver olika lösningar
 
  • Gilla
Nicke Nilsson
  • Laddar…
tommib
electroluxaren skrev:
Så vitt jag vet och kan förstå så drar du vilka rör, snören, kablar mm. som du vill och vart du vill bara du har ägarens medgivande. Vill du sätta upp en 400kV högspännings stolpe i trädgården kanske du måste ha bygglov.
Det är ju inte förrän du vill koppla olika ting som adekvata behörigheter erfordras...

Men på tal om den ursprungliga frågan.
Nej inga problem alls gör det som du finner bäst olika problem behöver olika lösningar
Nej, det där är fel. Är röret/kabeln/snöret avsett att ingå i en starkströmsanläggning så är det behörighetskrävande från ruta ett. Ev kan du hitta en elektriker som slutför jobbet men det ändrar inte det faktum att du bryter mot lagen när du drar din kabel.
 
A
Jisses...
Ge oss en hänvisning....
Starkströmsföreskrifterna? Nänä.
Hitepåboken, kanske.
Definitivt inte i någon lag eller förordning.
 
A
Jamen det står ju ingenting om att inte vem som helst får sätta upp pipor eller slang!
Den reglerar ansvarsförhållandena vid starkströms installation och det är ju inte temat!
Vem som helst med nödig kännedom får dra en sladd(kabel) genom ett rör.
Tex fästa upp en lampsladd eller förlängningsladd.
Däremot får ju inte en utan lov göra fasta nyinstallationer eller utökning av sådan.
Det krävs ingen behörighet över huvud taget för att reparera vitvaror, eller bygga värmepumpar eller motsvarande så om jag vill lägga 3km pipa eller slang i dessa så är det inte förbjudet, ansluter jag dessutom med stickpropp vilket är vanligast finns det inget hinder mot det heller. Stickpropp får ju som bekant vem som helst montera men nödig kännedom.
Glöm inte bort att tillämpnings föreskrifterna skrivs av.. Branschorganisationen själv...för att skydda sina egna.
 
tommib
Nej, du har fel. Föreskriften reglerar samtliga delar av den fasta installationen, dvs även kanalisation. Detta har diskuterats till döds här på forumet och på andra forum och jag är den första att tycka att det är ett vansinnigt system, men likafullt är det så att rören och däri liggandr kablar hör till.

Vad gäller anslutna apparater så är det riktigt att man inte behöver behörighet för dem. Nu gällde dock TS fråga just en fast installation.

Skarvsladd är förbjudet att klamra.

Värmepumpar med köldmedium kräver sedan årsskiftet behörighet att montera/demontera. Googla köldmedelsförordningen (tror jag, inte helt hundra på namnet).
 
Oavsett regelverk så gör jag all installation själv och ringer sedan en kylmontör som fyller och läcksöker systemet............. sedan får folk tycka vad dom vill. Pengar att spara och jag vet vad jag pysslar med. Har inga behörigheter men snart 30 års arbetslivserfarenhet...........
 
tommib
Det säger jag inget om. Jag förespråkar bara att man ska känna till vilka lagar man bryter mot.
 
E
Jag skiter också fullständigt i om någon bryter mot lagen, så länge det inte skadar någon. Däremot ska man inte ta för givet att någon med behörighet ska godkänna och idrifttaga ens hemmabyggda anläggning.
 
peternicklas
tommib skrev:
Nej, du har fel. Föreskriften reglerar samtliga delar av den fasta installationen, dvs även kanalisation. Detta har diskuterats till döds här på forumet och på andra forum och jag är den första att tycka att det är ett vansinnigt system, men likafullt är det så att rören och däri liggandr kablar hör till.

Vad gäller anslutna apparater så är det riktigt att man inte behöver behörighet för dem. Nu gällde dock TS fråga just en fast installation.

Skarvsladd är förbjudet att klamra.

Värmepumpar med köldmedium kräver sedan årsskiftet behörighet att montera/demontera. Googla köldmedelsförordningen (tror jag, inte helt hundra på namnet).
MEN, det är husägaren som är ytterst ansvarig för elinstallationen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.