Vi har precis fått fakturan på vår tomt, som vi tänkt betala själva, som kontantinsats. På fakturan är det även debiterat VA-anslutning. Detta i enlighet med vårt kontrakt, där det står "Anläggningsavgift (VA), nybyggnadskarta och köpeskilling faktureras samtidigt." Så idag ringde en man från kommunen, som vi köper tomten av, och frågade om vi skulle söka bygglov under maj månad, eftersom fakturan ska betalas 31 maj. Jag blev lite ställd och frågade varför han undrade. (Vi har nämligen ännu inte valt vårt hus.) Han sa då att ska vi inte söka bygglov i maj, så måste de kreditera VA-anslutningen som vi fick faktura på. Man kan inte betala VA om det inte är sökt bygglov sa han. Eftersom han ringde mig på jobbet hade jag inte mycket att säga emot, utan sa att jag skulle återkomma. Men väl hemma tittade jag på kontraktet och såg att det stod att det ska betalas samtidigt som köpeskillingen för tomten. Det står ingenting om bygglov i kontraktet. Så nu är vi lite förvirrade.  :-?
Är det verkligen så att man måste ha sökt bygglov för att betala VA?
 
Så var det inte i vårt fall.

Vi köpte en tomt där VA ingick. I tomtgräns finns en servis där man kan återfinna allt. VA, El, kabeltv-rör osv. Tomten köptes av kommunen utan att veta vad vi skulle bygga för hus och låååångt innan vi sökt bygglov. Därför låter det konstigt att det inte ska gå att fakturera VA innan bygglov sökts.

Jag tror att det går bra att tala dem tillrätta. Den kostnad för VA som du betalar gäller ändå inte för inkoppling i huset utan bara till tomtgräns.
 
I min kommun faktureras inte AV-avgiften förrän man flyttar in. De har gjort så för att vara schysta. Du har ju som regel ingen användning för vatten och avlopp innan dess. Prata med din kommun, det spelar väl egentligen inte någon roll när avgiften betalas.
 
Nja..... Man har nytta av vatten innan man flyttar in. Exempelvis om man ska packa och vattna ner material under grund, om man ska vattna gjuten platta osv.... Avloppet kan man vara utan ett tag men man behöver vattnet vill jag hävda.
 
Det kan vara så att kommunen inte har rätt att ta ut kostnaden för VA innan en ansökan om bygglov inkommit. kommunen kan inte veta när eller om ni kommer att bygga. I och med att avgiften är erlagd, är också beställningen av VA gjord.
 
Om man behöver vatten under byggtiden så får man det i vår kommun sk. byggvatten. För det betalas en schablonavgift för oavsett hur mycket vatten du använder :D
 
Elica skrev:
Om man behöver vatten under byggtiden så får man det i vår kommun sk. byggvatten. För det betalas en schablonavgift för oavsett hur mycket vatten du använder :D
Ja, jag tror de flesta kommunen ställer upp med vatten under byggtiden. En del kommuner tar inte ut någon avgift för detta. Man får en slang från närmsta vattenpost med en ventil i änden ;)

Men, tror inte det gäller för fastigheter med enskilt vatten :-[
;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.