Jag har en dröm om att lägga trall på det platta garagetaket och ställa dit en liten bastu i friggebodstorlek eller en badtunna. Började fundera på om det inte skulle gå att göra båda :). Frun är mera av en badtunnebadare och jag väljer hellre bastu.

Är det möjligt att bygga vedeldad bastu och vedeldad badtunna som delar på samma aggregat? (Inom rimliga gränser förstås). Något i stil med att badtunnan sitter precis mot väggen mot bastun och att det skulle gå att ha ett "vedaggregat" mitt emellan som kan användas till båda. Inte nödvändigtvis samtidigt dock.

Har inte hittat något vid en sökning/googling men jag kanske använder fel sökord. Tips/synpunkter från nån med kunskap vore intressant (även ni med vilda teorier och spekulationer får gärna också hojta till).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Möjligt lär det vara, men frågan är om det är en bra idé. Vattenmantlade kaminer lämnar värme både till vatten och luft. En sådan kan fungera till ändamålet. Dock kommer den inte att kunna värma en i taget utan bara båda samtidigt. En vattenmantlad kamin skall inte eldas utan vatten, och värmen som går till vattnet lär inte göra nytta i bastun. Jag tror att det är bättre att ha separata eldstäder till dem.
 
D09
Kul ide :)

Om man har aggregatet / vattenmantlade kaminen i bastun och har en acktank emellan som buffert ifall man inte vill bada?

Iofs så hade jag nog uppskattat enkelheten i att värma båda samtidigt..

Bastar man så vill man väl bada, badar man så vill man väl basta och har man gäster så är det hela paketet som gäller :)
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Tack för svaren. Låter som att det skulle vara enklare med separata aggregat. Säkert betydligt enklare och billigare att köpa färdiga enheter av både bastu och badtunna. Man får ha två eldvakter helt enkelt :)
 
En badtunna väger ju också en hel del när den är full med vatten! Klarar taket det? Annars låter det ju lite kul!
 
Dit har jag inte kommit än. Är i drömstadiet än så länge. Men bra projekt ska planeras väl så lika bra att börja fundera i tid. Kan tänka mig med att det blir helt ok med en bastu på taket och en badtunna nera vid altanan i marknivå med en lämplig trapp till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.