Hej!

Jag har tänkt att dränera om runt vårat sutteräng hus av mexitegel som ligger på en betongplatta och sätta isodrän skivor runt hela huset. Källaren eller gillestugan har sedan 1968 varit inredd som boyta och har alltså aldrig fungerat som en "kall" källare. På sommaren så märker jag lite kondens/fukt där golvet gör över till vägg i tvättstugan som ligger mot källarväggen. Vår tvätt vägrar oxå att torka i detta rum på sommaren. Det är absolut ingen konstig lukt inomhus.

Jag har grävt upp lite på utsidan och märkt att det verkar vara asfalt på på väggens utsida. Jag noterade oxå att stuprören är anslutna till separata rör av avloppsmodell som verkar gå ner i slänten. Grannen som har bott där sen urminnes tider säger att den förra ägaren gjorde ett ordentligt jobb med dränering o.s.v. Min plan är följande:

1. Be en kompis som kör grävskopa att gräva upp runt hela huset.

2. Blästra alla utvändiga väggar så att jag får bort asfalten. Göra detta själv eller anlita firma??

3. Slamma väggarna om det behövs beroende på hur Lecan ser ut.

4. Lägga ner nya drän rör/slangar, fiberduk och shingel eller makadam och sen sätta fast isodrän skivorna.

5. Leda ner dräneringsrören + separata rör från stuprören i en mycket lämplig slänt som är ganska brant och som inte direkt används (igenvuxen).

6. Fylla igen med befintliga schaktmassor.

Låter detta som en bra idé?

Jag har läst lite om hus som tippar om man gräver upp för mycket. Vårat hus ligger på ett berg eftersom han som byggde det var tvungen att spränga en hel del. Besiktningsmannen sa att huset var ett bastant hus och att det aldrig kommer att flytta på sig :). Behöver jag vara orolig för detta?

Mottager gärna tips och synpunkter på detta.

Tack på förhand
 
Hej!
Ska du dränera ditt hus bara för tvättens skull? På sommarna är det ju alltid fuktigare i källarutrymmen och det är inget konstigt med det. Man måste öka ventilationen för att tvätten ska torka i ett på sommaren icke uppvärmt = kylig källarrum. Kanske är det bara problem med för mycket kondens och alltför sparsam ventilation?
Varför tycker Du att asfalt skall bort??? Är det någon speciell anledning att blästra bort det? Det är ju ett tättsikt som skyddar väggen från fukt... liksom isodrän. Är det stopp i dom befintliga dränrören? Är dom i dålig skick?
Jag skulle nog råda dej att konsultera med en som kan bedömma om omdräneringen är den enda utvägen???lycka till
gaia
 
Tack för svaret.

Vi har tänkt att bo i huset en längre tid och vi har tänkt att bygga en rejäl altan och få ordning på gräsmattan m.m. Det känns som att om vi gör detta nu så behöver vi inte oroa oss i framtiden för detta nuvarande eller framtida problem.

Jag tror isodrän skivorna kan få källarväggen varmare än vad asfalten kan och samtidigt torka upp väggen mer. Under vår trapp som går från källarplanet upp till övre planet så ser jag insidan av källarväggen och där kan jag utan några problem pilla bort stora cement kakor. Väggen känns ganska porös.

Om vi gräver upp så vill jag göra ett ordentligt arbete så att jag inte behöver fundera på dränering och fuktproblem de närmaste 50 åren :).

Det som oroar mig nu är att jag vet inte om man vågar gräva upp runt hela huset på en gång eftersom risken för underminering finns? Vem kontaktar man för att få råd om sånt?
 
Min personliga åsikt är att du kan behålla asfalten som den är, särskilt som det är ett källarhus du har. Isodrän anser att man ska ta bort/öppnar upp i asfalten för att fukt från muren ska kunna komma ut. Detta tror jag gäller i större grad för typ torpargrund där det finns en större risk för instängd fukt i grundmuren än i ett sutteränghus. Jag har även sett att andra har rekommenderat att man i alla fall asfaltar den nedre halvan av grundmuren och lämnar den övre som den är. Jag tycker inte du behöver ägna så mycket åt asfalten. Om du ska gräva upp så tycker jag att du lika gärna kan byta dräneringsrör, singel, duk mm, det är då bara frågan om det är någon mening att gräva upp nu eller om du istället kan vänta 20 år? Det är rätt att Isodrän ger en bra isolering av grundmuren och har du jordmassar som ligger mot muren idag så kan det vara värt att göra detta. Har du därmot asfalt och singel hela vägen upp så kanske det fungerar bra ändå? Kan du inte ta dit någon expert att bedömma detta, kan kanske bedömma riskerna för sättningar också med att gräva runt hela huset, men i ett sutteräng så kanske du kan nöja dig med den djupa halvdelen av huset till att börja med? Jag gjorde en gavel på mitt hus förra hösten, kanske gör jag en sida till i år eller så väntar jag till nästa, får se när lusten att gräva sätter in...
 
Jag har grävt lite med en spade och det är ett rejält lager med kalla asfalt men mot det är det vanlig jord/sand. Det verkar inte finnas någon duk alls. Det vore skönt att slippa ta bort asfalten.

Det kommer förbi en bekant idag som jobbar som grävmaskins kille och det är tänkt att han ska gräva upp. Jag funderar på om man kanske bara ska gräva upp på sidorna och den djupa delen. Han kanske kan ge lite råd om hur mycker eller lite man bör gräva på en gång.

Det är möjligt att detta inte måste göras just nu men vi har faktiskt lite fukt på somrarna i vår tvättstuga nere vid golvet och källarväggen på insidan känns väldigt porös (under trappen). Detta är ett problem som ligger och gnater i mitt huvud och jag skulle vilja få detta gjort så att jag mer eller mindre aldrig mer behöver fundera på det.

Det här med asfalten är så svårt att veta hur man ska göra med tycker jag. En del säger si och andra säger så.
 
Ja hade nog lagt ny asfalt på den nedre delen och troligen lämnat den övre som den är. Men hör du också med dem som säljer Isodrän och Pordrän, hur mycket jobb man behöver att göra för att ta bort den gamla asfalten. Kanske kan du bara göra några skårer i den övre delen av grunden
 
Ska man ha riktikt bra i en källare så sätt isodrän skivor. Man får både iso och dränering. Min polare gjorde det förra våren och det blev som en ny källare.(han passade oxå på att montera luft/luft värmepump som ventilerar både källare och bostadsplanet. Jag tror att kalaset gick på c:a 60000 men då gjorde han allt själv)
 
Skall isodrän ha avsedd effekt så måste du ta bort lite asfalt i alla fall så att fukten kan gå utåt, annars kan det bli riktigt fel eftersom värmen flyttas utåt i väggen i och med isoleringen men att då inte fukten kan gå ut genom väggen när asfalten sitter där.
Har själv ägnat de sista två dagarna med en yxa i näven, inga större problem men mycket muskelvärk... :-/ , kan bero på att de inte är vana vid att arbeta ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.