richardtenggren
Hej, har tänkt bytt koaxialkabel i lägenheten då jag tycker den ser lite risig ut och vill inte skarva den då jag flyttar uttaget. Tänkte då byta hela vägen från trapphusets splitter in till uttaget. Det jag funderar över är vilken typ av F-kontakt de använt tidigare, då jag gärna skulle vilja använda samma/lika vid splittern i trappen. Nätet ägs av föreningen och det var lugnt enligt ordförande.

Såhär ser F-kontakterna ut, är dessa pressade med verktyg? Kortet är från källaren, men F-kontakterna ser lika ut i trapphuset.

image1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Det finns tre typer av F-kontakter: Kompression, Crimp och Twist-on. Kompression anses vara de bästa, Crimp bra, Twist-on dåliga men kräver å andra sidan inget verktyg för montering. Spontant skulle jag gissa att kontakten på ingången är någon sorts kompressionskontakt och de övriga är twist-on.

Strunta i vad som används tidigare och använd kompressionskontakter, det är det enda rätta. Du måste veta exakt kabeldimension (står oftast tryckt på kabeln) för att kunna välja rätt kontakt (viktigt), du behöver ett kompressionsverktyg för den typen av kontakt du väljer - kostar dock inte en förmögenhet, och du behöver en bra koaxialskalare (som passar din kabeldimension) och måste vara väldigt noga med att skalningen blir rätt. Jag kan rekommendera Corning Cablecon:s CX3-system, särskilt trevliga är varianterna med "push pin" som har ett hårt mittenstift.

P.s. slutligen kan jag tillägga att min erfarenhet är att det är hopplöst att hitta någon svensk firma som säljer bra grejor till privatpersoner. Allt du behöver finns dock på eBay.

P.s.2 rekommenderar också att du kontrollmäter kabeln innan du kopplar in den så att du inte fått kortslutning mellan skärm och signal. Om du använder RG-59-kabel så gör du det enkelt för dig då det är en standardiserad dimension, men välj en kabel av KTV-kvalitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Samtliga kontakter på fördelaren är compression. Då det är ett Flomatik-don är det med stor sannolikhet ett comhem-nät, antagligen ett med triple-play, dvs "tre hål i väggen". Om så är fallet dka du inte ge dig på att byta kabel själv, då det vid felaktig montering kan skapa ingress som stör ut hela noden. Ja, lite långsökt, men om det skulle vara fallet står ett hundratal, kanske fler, utan fungerande telefon eller internet.
Kontakta en cant-certifierad firma.
www.cant.se
 
richardtenggren
Tack för ett utförligt svar!

Jag tänkte köpa denna kabel hos Kjell då jag läste att den var bra på något forum tidigare: http://www.kjell.com/sortiment/ljud...ar/pa-losmeter/antennkabel-1-0-4-8-vit-p39478

Så det går att hitta verktyg med vettiga priser? Får leta lite på eBay då. Du får gärna komma med förslag om du har lust. På Kjell säljer de ju endast twist-on och har använt det förut så jag förstår att kompression är bättre.

Jag har ju skalat antennkablar förr med sidavbitare med lyckat resultat, men den tänkta kabeln är ju trippelavskärmad så kanske klurigare och lättare att nå bra resultat med skalare.
 
richardtenggren
Okej, men känns ju illa att betala för någon att byta en kabel, sen vet man hur det är med hantverkare, går inne med skor osv. Jag har ju redan lossat uttaget och dragit kabeln via rör när jag sänkte taket i hallen. Räcker det inte med att mäta upp kabeln innan jag ansluter den? Tanken är att flytta uttaget ytterligare senare då jag även ska sänka taket i resten av lägenheten.

Om man använder rätt verktyg borde risken för misstag vara liten?

Men jag ska ringa och höra med någon CANT-ansluten kanske, men att dra själva kabeln själv skulle jag vilja göra, att ta ur kabeln ur splittern kan ju inte vara någon risk? Så får de kontaktera kabeln i trapphuset. Men göra resten själv, annars åker jag ju på ta hit någon minst 2 gånger.

Du har rätt i att det är ett Tre-hål-i-väggen uttag, men jag pratade med ordförande igår och han sa att vi köpte loss nätet av Telia som ägt detta tidigare innan vi tog in comhem som leverantör?
 
Redigerat:
Ja, risken för misstag är ganska liten, ville bara poängtera vad som KAN hända om man gör fel. Om du bara är noga vid skalning, ser till att inga jordkadeler sticker ut från kontakten och drar kontakten med en liten skiftnyckel så borde det inte vara någon fara.
 
C
richardtenggren skrev:
Jag tänkte köpa denna kabel hos Kjell då jag läste att den var bra på något forum tidigare: [länk]
Personligen skulle jag inte köpa en no-name-kabel som denna.

Så det går att hitta verktyg med vettiga priser? Får leta lite på eBay då. Du får gärna komma med förslag om du har lust. På Kjell säljer de ju endast twist-on och har använt det förut så jag förstår att kompression är bättre.
Använd inte twist-on! Angående verktyg så använd det verktyg som tillverkaren rekommenderar för de kontakter du väljer då det inte är säkert att kontakt och verktyg passar ihop, även om det finns universalverktyg. Du kan dock med fördel välja ett enklare verktyg då det inte påverkar kvaliteten på klämningen utan mer kanske ergonomin. Jag har t.ex. ett sådant här verktyg.

Jag har ju skalat antennkablar förr med sidavbitare med lyckat resultat, men den tänkta kabeln är ju trippelavskärmad så kanske klurigare och lättare att nå bra resultat med skalare.
Enligt min uppfattning är sannolikheten att lyckas med en korrekt skalning med hjälp av en sidavbitare i princip noll. Möjligen kan du lyckas med en vass kniv och massa tålamod. Med kompressionskontakter är det väldigt viktigt att skalningen är "ren" och varje del har exakt rätt mått. Först skall manteln skalas utan att skada skärmen, sedan skall det vara en viss längd med skärm, isolerad mittledare (utan skärm) och oisolerad mittledare. Du behöver använda ett skalverktyg enligt min åsikt. Och tyvärr finns det gott om väldigt dåliga sådana, och det är ren frustration att använda ett dåligt skalverktyg. Jag gjorde misstaget att köpa ett verktyg på Clas Ohlson som i princip var helt oanvändbart.
 
Redigerat:
richardtenggren
[SKPG]Zamora;2278559 skrev:
Ja, risken för misstag är ganska liten, ville bara poängtera vad som KAN hända om man gör fel. Om du bara är noga vid skalning, ser till att inga jordkadeler sticker ut från kontakten och drar kontakten med en liten skiftnyckel så borde det inte vara någon fara.
Skönt att höra, men det är alltid bra med sådant. Om jag skulle vilja ha två uttag vid nästkommande renovering, så köper jag uttagen du länkat i någon annan tråd som är comhem-specifika. Seriekopplar dessa och monterar slutmotståndet på den sista uttaget? Egenligen behöver jag ju inte ett data-uttag på sista uttaget, men är väl lika bra när man ändå gör detta. Har jag förstått rätt då?

Är RG6 att föredra före RG59? Antar att båda är standardiserade?

Om jag ska mäta för att vara på den säkra sidan, räcker det att Ohm-mäta? Är kabeln okej så får jag väl oändligt motstånd.
 
richardtenggren
cpalm skrev:
Personligen skulle jag inte köpa en no-name-kabel som denna.
Okej, förstått det som macab var en tillförlitlig leverantör men kanske är fel?
cpalm skrev:
Använd inte twist-on! Angående verktyg så använd det verktyg som tillverkaren rekommenderar för de kontakter du väljer då inte är säkert att kontakt och verktyg passar ihop, även om det finns universalverktyg. Du kan dock med fördel välja ett enklare verktyg då det inte påverkar kvaliteten på klämningen utan mer kanske ergonomin. Jag har t.ex. ett sådant här verktyg.
Nej precis, kanske otydligt, men jag menade som sagt att min erfarenhet av twist-on är tillräcklig för att inse att det är skräp.

cpalm skrev:
Enligt min uppfattning är sannolikheten att lyckas med en korrekt skalning med hjälp av en sidavbitare i princip noll. Möjligen kan du lyckas med en vass kniv och massa tålamod. Med kompressionskontakter är det väldigt viktigt att skalningen är "ren" och varje del har exakt rätt mått. Först skall manteln skalas utan att skada skärmen, sedan skall det vara en viss längd med skärm, isolerad mittledare (utan skärm) och oisolerad mittledare. Du behöver använda ett skalverktyg enligt min åsikt. Och tyvärr finns det gott om väldigt dåliga sådana, och det är ren frustration att använda ett dåligt skalverktyg. Jag gjorde misstaget att köpa ett verktyg på Clas Ohlson som i princip var helt oanvändbart.
Nu har ju jag bara kopplat twist-on och kontakter till tv tidigare, men letar runt på google just nu. Kan länka vad jag hittat sedan.
 
Redigerat:
richardtenggren
C
richardtenggren skrev:
Okej, förstått det som macab var en tillförlitlig leverantör men kanske är fel?
Jo, Macab är nog OK grejor och jag såg nu att det finns ett komplett datablad på Macab:s hemsida. Dock framgår inte vem som tillverkar kabeln. Notera att detta är en RG-6-kabel så att du i så fall väljer rätt kontakter och skalare.
 
C
richardtenggren skrev:
Så då fattas det kabel då, hittar ingen kabel från cabelcon eller corning?
Ser bra ut förutsatt att du väljer en passande kabel. Cabelcon tillverkar, namnet till trots, inte kabel.
 
richardtenggren
Det står RG-6 på det jag länkat, men kan du tipsa om någon tillverkare jag hittar på ebay? Fördelar med fyrskärmad istället för treskärmad?
 
C
Kör på Macab-kabeln du, den verkar helt OK. Dubbelkolla dimensionerna bara. Annars är t.ex. Bedea och Belden tillverkare att kolla efter.
Haka inte upp dig på detta med antal skärmar etc. det viktiga är att kabeln har rätt prestanda för ändamålet och du behöver ingen superkabel, de flesta kablar avsedda för ändamålet är dubbelskärmade folie + fläta. Snarare är det så att en fyrskärmad kabel förmodligen har avvikande dimensioner pga den tjockare skärmningen och därmed kan vara krångligare att skala och kontaktera.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
richardtenggren
Låter bra, av en händelse ringde min far som tydligen fixat med parabolen igår, så jag nämnde detta så vart även han sugen på riktiga kontakter.

Vilka kontakter rekommenderar ni till Tv-apparater? Är det Telves eller finns det komprissions-alternativ där med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.