Hej.
Jag har ett plommonträd som är tre år gammalt som har tappat fotfästet denna blåsiga sommar. När det blåser rör sig hela rotklumpen och den är ganska stor nu...

Hur skall jag rädda trädet? Gräva runt om och lägga ny jord i en större diameter?

Eftersom det blåser i princip varje dag så funderar jag på om jag skall beskära trädet kraftigt också?

Till problemet hör också att det är hård lerjord. När jag odlat potatis i den för några år sedan Så såg de ut som små stenar...

Någon med erfarenhet?
 
C
Några stöttor av lämpligt slag kanske också är lämpligt. Märkligt att det inte rotat sig bättre kan man tycka.
 
Stöttor har jag haft. Jag tror att den extremt hårda lerjorden och det blåsiga västkustska vädret i kombination är orsaken till problemet.

Ett körsbärsträd som står tio meter bort i lite lösare lerjord (samma jord, men denna hade röras om fem år innan, vid Plommonträdet var det nog tjugofem år som den varit orörd) hade inga problem med att rota sig och ger bra med frukt. Plommonträdet har fortfarande inte haft mer än en handfull blommor trots att det var så stort som två meter när det planterades.

Värt att notera är att trädet växer, men inte så mycket på bredden, mest på höjden
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det kanske blivit rotsnurr?
Om man gräver en grop i hårt packad lerjord, så kan det bli så att rötterna inte vill/kan växa utanför gropen. Dvs i princip blir det som ett krukplanterat träd.
Åtgärd: Luckra upp jorden runt gropen. Tänk på att rötterna är minst lika stora som kronan.
Är det riktig rotsnurr så behöver de snurrade rötterna skäras av och ledas utåt. Då kan det behöva passas med vatten.
 
Det verkar ju rimligt. Det var den här typen av intressant idéer som jag söker efter. Med tanke på kronans storlek så borde trädet stå stabilt om rotsystem är lika stort.

Jag får helt enkelt klippa ned kronan kraftigt och gräva runt på utsidan av hålet som trädet planterades i och sedan den vägen ansa/luckra upp rötterna litegrann, ungefär som man gör i en blomkruka när man planterar om den.

Trädet är ju för stort för att kunna lyftas ur gropen utan traktor eller grävare.

Tack för tipset.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jag har klippt ned trädet mycket kraftigt och grävt lite grann runt, inte jättemycket dock. Har även stagat upp trädet. För tillfället så verkar det stå betydligt mer stabilt. Jag får se hur det blir till våren...
...börjar det bråka igen så får jag väl gräva mer rejält runt trädet och göra om övningen.

Eventuellt att jag tar in en grävmaskin till våren för att göra ett annat projekt, den skulle ju kunna få en extra uppgift i så fall...
...hmm, den skulle ju kunna få räta på äppelträdet som lutar betänkligt också, även om detta också måste beskäras kraftigt först.
 
Staga trädet med tre rejäla pålar i en trekant med trädet i mitten, där du binder ihop dem och trädet med ett band för ändamålet. Du slår ner pålarna lite utåtvinklat. Fastsurrningen skall vara hård och ungefär halvvägs höjdmässigt. På så sätt är roten stabil och små rotutväxter går inte ständigt av i blåsten. Samtidigt kan överdelen röra sig och trädet blir inte skört den dag du tar bort stöttorna. Man kan ibland behöva flytta banden varje år för att undvika nötning.
 
Jag kan berätta nio år senare att trädet vuxit till sig kraftigt och bär gott om frukt. Knepet var att göra små gångar i leran med en spade som fylldes med välgödslad jord. Detta så att rötterna fick vägar att gå genom leran. Detta gjorde jag under flera år innan trädet blev tillräckligt stabilt med långa rötter.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Intressant, kul att det lyckades! Hur djupt grävde du gångarna i leran?
 
G Genomklok skrev:
Intressant, kul att det lyckades! Hur djupt grävde du gångarna i leran?
Jag använde en slungspade och grävde knappt ett spaddjup djupt, en decimeter brett (kilformat nedåt) och ett par meter ut i hela cirkelvarvet. Grävde dessutom några hål mellan dikena längre ut för att rötterna skulle ha ytterligare "mål". Fyller ned förra årets planteringsjord och gödsel. Lägger sedan på grässvålen igen.

Ifjol fick jag 3-4 kilo plommon. I år verkar det bli 2-3 ggr ner.
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Samtidigt kan överdelen röra sig och trädet blir inte skört den dag du tar bort stöttorna. Man kan ibland behöva flytta banden varje år för att undvika nötning.
Detta missar många men bra beskrivet av @elpaco.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.