Fick låna ett kul verktyg idag:
plastsvets1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och provade direkt att plastsvetsa en PEM-slang 50 mm, man drog en penna o läste av streckkoden på kopplingen:
plastsvets2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen var jag "tvungen" att undersöka skarven:
plastsvets3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar vara en riktig gedigen skarv, kunde inte ens bryta av, eller rubba den itusågade biten i skruvstädet...

Jag tänker nog använda fler såna skarvar i mitt poolbygge med just PEM-slang 50 mm och frågan är om det kommer fungera bra?
Maskinen var ju från Frialen och på Ahlsell finns det fler leverantörer av kopplingar så måste det vara samma märke på koppling som maskin?
I instruktionen till maskinen står det att man skall ta bort oxiden från plasten med ett "skrapverktyg", jag hade inget sånt utan tvättade bara slangen med T-röd. Hur viktigt är detta verktyg och var köper man ett sånt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Till skrapverktyget kan du använda en färgskrapa med nytt blad, eller en vass kniv.
Det viktiga är att du skrapar av oxidlagret på ytan av PEM-slangen, ca 1-2cm utanför skarvens kant.
Det måste skrapas utan att det blir djupa spår, jämnt ska det vara.
Tvätta helst med isopopanol eller sekundärt med rödsprit efteråt.
Bachos färgskrapa är smidig och bekväm.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...argborttagning/fargskrapor/fargskrapa-129871/

Sträckkoden på svetsmuffen berättar för maskinen vilka parameters den ska svetsa med.
Tid och spänning är variablerna. Svetsen kommer ohm-mäta slingan innan svetsning och avgöra om muffen är hel.
Med fel muff i förhållande till maskinens specar så kommer det inte fungera.
Det bör stå på maskinen via specar den har.
Enligt google är det
"FRIAMAT® fusion units are designed for a maximum fusion voltage of 48 V"
Tid är nog upp till en 10min iaf, det beror på storleken.

När jag svetsade sist så körde vi med lite blandade fabrikat, men jag minns att vissa var 60V 120/180sekunder, så du ska nog kolla noggrant innan du handlar.
Antagligen vet Ahlsellsäljaren vilka som är godkända.


VA installationer använder dessa maskiner hela tiden och det är ett snabbt och smidigt sätt att svetsa homogena skarvar. Har tom för mig att dessa skarvar räknas som ett homogent rör när det är klart.
I vart fall så är det inte skarven som lossnar utan slangen som brister vid belastningsprov ;)
Det brukar sitta två piggar som vid en korrekt svetsning tycks ut och indikerar att plasten har smält.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Det blir till att skrapa/tvätta noga (Isopropanol) vid nästkommande skarpa svetsningar då och beställa hem lite kopplingar :)
 
Innesäljaren på Ahlsell upplyste idag om att svetsapparat och koppling INTE behöver vara från samma leverantör, kanske självklart egentligen men nu vet vi!
 
Y
Även fast det var kul att se dina bilder så får jag smått orokänsla då mina grannar körde sån när dom la matarslang för kommunalt vatten. Undrar om dom verkligen gick in för putsa ren slangen å så innan dom svetsade, men vi får se, kanske sprutar överallt sen. :p
 
Ja, jag är verkligen novis på detta område men den oskrapade skarv jag o maskinen lyckades prestera var dock rejält gedigen. Gick på den itusågade kopplingen igen igår igen med kofot, stämjärn och hammare och det gick INTE att separera rör från koppling...(y)

Kan bara tänka mig att en skrapad och korrekt tvättad koppling blir ännu starkare. På tal om skrapa, varför tar man inte bara lite fint sandpapper typ våtslippapper och putsar/ruggar upp ytan? Provade igår med Corres skrapa och det funkade ju också men man skulle ju gärna vilja putsa till ytan lite med typ våtslippapper efteråt för ännu jämnare resultat. Det låg nämligen en liten bit typ smärgelduk i maskinen låda, därav funderingen?
 
Ingen aning....
Skrapa är den officiella instruktionen som leverantörerna skickar med. Good enough for me.
 
Mikael_L
Kul att se dig här igen ByggaNytt, det har varit tunt med inlägg ganska länge nu va? :)

Cool svetsmaskin du fått tag i!
 
Tjena!
Ja, gjorde ett uppehåll för att starta upp egen verksamhet m.m. så fick tidsoptimera hårt under några år men nu rullar det på. Är igång med lite nya byggen igen och mitt uppe i ett poolbygge (annat forum med pool i namnet :)) och det har resulterat i planer på nytt uterum, friggebodar, och kanske nåt attefallshus i framtiden. Kommer nog att hänga här en del men jösses vad forumet har växt, kanonkul!
 
Mikael_L
Ja det är en kryllande aktivitet här.

Finns inte den minsta chans att ha koll på allt. :)
Jag dyker in och läser och skriver ibland lite här och var i trådar med rubrik som verkar intressant, det mesta förblir oöppnat.
 
Krilleman
Elsvetsning är det säkraste du kan göra om man följer anvisningarna!
 
Nu har jag beställt en egen liten elsvetsmaskin!
http://www.gpa.se/nytt-hos-gpa/erbjudande-paa-elsvetsmaskin/

Sitter och tittar på lite rördelar för poolbygget och tanken är ju att ersätta denna klämringskoppling med motsvarande elsvetsdelar:
klamring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar finnas 2 alternativ med plast eller metallgänga för nippeln (sen blir det ju direkt en 90 böj på nippeln):

1. Plast
http://www.gpa.se/nc/produkter/produktvisning/r/catalog/c/product/a/view/cat/3542/s/11969/prod/nife-l/

2. Metallgänga
http://www.gpa.se/nc/produkter/produktvisning/r/catalog/c/product/a/view/cat/3542/s/11971/prod/bireo/


Prylen den skall kopplas in är ett syrafast rostfritt rör:
ingjutningsror.jpg
http://www.pahlen.se/produkter/bassangutrustning-inlopp-utlopp/inloppsmunstycke.html



Känns spontant bättre med metallgänga men det är inte exakt samma spec på det rostfria materialet:
1.4301 har nippeln medans röret har 1.4404 (SS2348)
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Rostfritt/Produktinformation/Stalsorter/

Vad skall man koppla med?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.