Ny som medlem men gammal som läsare...

Ska installera ett infällt eluttag (Eljo Trend) i garaget. Ur väggen sticker ett flexrör med kablar ut, som troligtvis var tänkt till element. Min tanke var att med hålsåg montera en ROT-dosa, och därefter koppla på eluttaget.

Är jag rätt ute?

Ett problem jag ser är hur jag ska kunna använda hålsåg när kablarna är i vägen?

Hur var denna installation tänkt från början? Ser likadant ut på två ställen till...
 
  • Kablar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går kanske trycka in slang och kabel i väggen helt så att hålet är tomt, o därefter köra dosfräs försiktigt igenom.
Slangen lär ju inte försvinna av och trycka in den, och har du inte för stora händer får du in de i ett 70 hål, eller tar något och fiskar fram slangen/kabeln med...
Se bara upp så det inte är någon regel nära hålet.
Så länge du tar det försiktigt och lugnt så går det garanterat.

(ps. behörighet krävs, men det visste du nog redan :) )
 
Rita av dosan eller hålsågen, sedan karvar du i gipsen till rätt storlek, tar visserligen lite längre tid än köra med hålsågen.
 
Tack för båda svaren!

Varför tror ni man har gjort så? Jag menar, varför inte sätta dosa direkt, och sedan doslock tills man vet vad man ska montera...
 
Mikael_L
Man har nog helt enkelt haft en tanke på att montera något som inte behöver eller kan ha apparatdosa.

Kanske en kopplingsbox för elradiator, typ sådan här.
Visa bilaga 71848
 
Mikael_L
Om röret går att skjuta in lite så hade jag tryckt in det 10-15cm, sen kapat det som sticker ut ganska nära väggytan, sen tagit det lite nätt med hålsågen så man inte skadar något.
Avslutat med denna senildosa:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...ationsmateriel/apparatdosor/multidosa-402501/

Som låser VP-slangen, den går typiskt bara att dra in i dosan, ej ut.

Håll koll på reglar i väggen, och annat skit som kan ställa till det.
 
E
Om du vill köra med hålsågen så kan du ju köra vid sidan av så att befintligt hål hamnar i ytterkant av doshålet. Då får du styrning till hålsågen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Emil_K skrev:
Om du vill köra med hålsågen så kan du ju köra vid sidan av så att befintligt hål hamnar i ytterkant av doshålet. Då får du styrning till hålsågen.
Ja givetvis var det ju så jag också menade. :surprised:

Tänkte bara att det var självklart, typ ... :surprised:
 
Om röret är tänkt för element från början, så finns det risk att du har två faser, ingen nolla. Dvs. att du får 400V i ditt nya uttag. Så kolla noga innan du sätter uttaget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ta en bit gips och gör en mall som din rot-dosa passar i. Markera sedan på väggen med penna och karva ut med kniv. Tar bara några minuter. Det gör inget om kanten blir ful, det döljs av eluttaget.
 
hempularen skrev:
Om röret är tänkt för element från början, så finns det risk att du har två faser, ingen nolla. Dvs. att du får 400V i ditt nya uttag. Så kolla noga innan du sätter uttaget.
Har tidigare mätt upp 230v mellan Fas och Nollan.

Tack allihopa för bra tips och ideér!
 
En viktig grej att kolla upp vid Vägguttagsmontage på elradiatoranslutningar generellt.

Det gäller när elradiatorer matas i slingor eftersom det kan finnas 400 V radiatorer i slingan. Om man då monterar ett vägguttag mellan fås och nolla och ev. skyddsjord då kan det vägguttaget " bakmatas " via en radiator efter den lärande har löst ut. Det gör att vägguttaget spänningssätts spontant trots att säkringen lösts ut. Det kan orsaka persondata och risk för brand i den felaktiga elapparaten som löste ut säkringen.

En viktig aspekt i det här fallet är om Elradiatorn omfattas av jordfelsbrytare vilket den ofta inte gör.
Det betyder att man kan få ett vägguttag som inte har jordfelsbrytare samt har en " ologisk" matning via en säkring i en annan elcentral med egen huvudströmbrytare.

Det är viktigt att inte bara skruva upp vägguttag när elradiatorer ersätts av värmekällor
 
I dagsläget finns inga element monterade. Har mätt upp 230v, jordfelsbrytare finns.

Får kanske engagera kvarterets elektriker ändå för att vara säker.

Tänkte eftersom elen är dragen, inkl jord, så skulle en inkoppling av jordat uttag vara ganska "standard".
 
Man bör alltid utgå ifrån att den som lämnat jobbet är inkompetent och färgblind. D.v.s mät, och kolla alltid så att du är 100%. Att tro, gissa eller lita på färger är inte tillräckligt. Jag har varit med och rätt ut anläggningar där behöriga, allmänt erkända elektriker har blandat fas med nolla. Så lita inte på något som någon annan gjort.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Togope skrev:
I dagsläget finns inga element monterade. Har mätt upp 230v, jordfelsbrytare finns.

Får kanske engagera kvarterets elektriker ändå för att vara säker.

Tänkte eftersom elen är dragen, inkl jord, så skulle en inkoppling av jordat uttag vara ganska "standard".
I ditt fall är nog inga större problem om jordfelsbrytare finns och säkringen är högst 10 ampere.

Det viktiga är att kolla upp skyddsjordens kontinuitet. Fas eller nolla förväxling är inget allvarligt ihop med vanliga vägguttag. Men skyddsjorden måste alltid vara kopplad och ha rätt färg som iidag är gul/ grön.

Slutligen får rummet ha ett vägguttag på den platsen. Det gäller särskilt badrum där en viss placering kan vara förbjuden. Det finns även andra våtrum där vissa placeringar kan vara olämpliga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.