P
Att sådant här hus har jag aldrig sett.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lawrence Williams
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


;)
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
P
Nåt för Mulder och Scully.
 
Var ligger det någonstans?
 
P
Katrineholm, mittemot Djulö Värshus.
 
det va ju ganska fult faktiskt...
 
C
Kul!
"Dome homes" och "geodesic homes" är en inte helt okänd företeelse i USA, med kopplingar till så väl första halvan av 1900-talets futuristiska designideal som hippiekulturen. Är väl inte helt otippat att grunden ligger i sfärens optimala förhållande mellan hållfasthet, materialåtgång och volym. Att den sedan är en förhållandevis opraktisk form för en bostad hindrar uppenbarligen inte vissa.
 
Det liknar väl mest ett kanontorn från andra världskriget i någon av kustartilleriets anläggningar.

Det riktigt vibrerar av hemkänsla, värme och trivsel :p
 
Som sagt, det ser ut som ett gammalt skyttevärn. Inte speciellt vackert men det är en kul idé. Det hade nog kunnat bli bra om man ändrade lite på det.
 
Är det bara jag som tycker att det är helläckert?

Sen kan jag tänka mig att det är opraktiskt på många sätt samt att hela konstruktionen borde bli väldigt utsatt för regn och fukt.
 
Finns det bilder på insidan? Väldigt intressant att se hur rummen ser ut i ett sådant hus. Får lite associationer till kommunistpartiets gamla byggnad i Bulgarien, på ett dåligt sätt då. Tror det hade gjort sig bättre om det inte varit rå betong som fasadmaterial.
house-of-the-bulgarian-communist-party.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
ArkErik skrev:
Väldigt intressant att se hur rummen ser ut i ett sådant hus.
Gör en Google bildsök på "dome home" så finns det hur mycket bilder som helst. Som sagt inte helt praktiskt att inreda även om det finns en del riktigt läckra exempel med öppen planlösning. :)
 
jag har varit inne i flera sådana dome-homes i USA, de är otroligt fina invändigt, går att inreda på alla möjliga vis. Finns snygga varianter med träplattor som täcker väggarna utomhus.
 
Heij83
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.