Antingen klippa oftare eller om ni får detta problem testa att skruva ur Multiklipplisten och kör med bakutkast istället så bör det inte bli så klumpigt utan då klipper den av och kastar ut gräset baktill spritt och fint.
Det här med att det blir klipp i hjulspåren beror på att om gräset är för högt klipps det bara av och ramlar ner i ytterkanten av kåpan och körs över av bakhjulen.
När multiklipp fungerar som det ska klipps gräset av med den yttersta eggen på kniven.
Ni ser att eggen är högre in mot centrum.
När gräset klippts av ska en del cirkulera uppåt och inåt centrum för att då ramla ner och huggas upp ytterligare någon gång av den högre delen av eggen innan det åter ramlar till marken.
 
Redigerat:
MultiMan
mekar-anders skrev:
Antingen klippa oftare eller om ni får detta problem testa att skruva ur Multiklipplisten och kör med bakutkast istället så bör det inte bli så klumpigt utan då klipper den av och kastar ut gräset baktill spritt och fint.
Det här med att det blir klipp i hjulspåren beror på att om gräset är för högt klipps det bara av och ramlar ner i ytterkanten av kåpan och körs över av bakhjulen.
När multiklipp fungerar som det ska klipps gräset av med den yttersta eggen på kniven.
Ni ser att eggen är högre in mot centrum.
När gräset klippts av ska en del cirkulera uppåt och inåt centrum för att då ramla ner och huggas upp ytterligare någon gång av den högre delen av eggen innan det åter ramlar till marken.
Denna gamla Klippokåpa som trådskaparen (och jag) har, har inte någon sådan löstagbar list utan kåpan är som den är utan möjlighet till justering.
 
Tror som flera andra att det är den gamla lite plattare kåpan som inte fungerar bra tillsammans med mulcher, utan kräver att gräset är kort vilket i princip fungerar med de flesta klippare oberoende av teknik med kort gräs.
Grannen körde tidigare med en gammal Stiga-mulcher och den fungerar betydligt bättre men då har den den den rundade kåpan.
 
AndersS skrev:
Tror som flera andra att det är den gamla lite plattare kåpan som inte fungerar bra tillsammans med mulcher, utan kräver att gräset är kort vilket i princip fungerar med de flesta klippare oberoende av teknik med kort gräs.
Grannen körde tidigare med en gammal Stiga-mulcher och den fungerar betydligt bättre men då har den den den rundade kåpan.
Precis, kunde inte sagt det bättre själv! :) just det är ett problem på många Klippomodeller än idag. Stiga m.fl har betydligt större volym i kåpan
Som således kan hantera och mulcha mycket högre/mera gräs. Lite trist att man skall behöva använda utkast om det är minsta långt. Annars är Klippo kung. :)

Okej så det där är det gamla chassit utan list/plugg enbart med multiklipp, det fanns ju något chassi som bara hade utkast också när jag tänker efter. Då är jag med.
 
Redigerat:
Vad ska jag ha för klippare för att slippa detta problem?
Kan ni ge tips på en bra klippare för max 4000:- som gör jobbet?

Ska tilläggas att jag köpte en på bauhaus i vintras för 1795:- på rea som hade elstart, uppsamlare och var självgående. En Hurricane. Men jägarns så tung o bökig den var, såldes direkt! Bakhjulsdrift var ingen höjdare.

Så en smidig klippare söker jag :)
 
MultiMan
Det finns ingen klippare för under 4000kr som klipper långt gräs med bra resultat utan att lämna strängar, är självgående men får inte väga något så att den inte är "tung och bökig". Det låter som att du vill ha uppsamlare och elstart också, båda väger och kostar extra.

Eller, det kanske finns något Kina-bygge av undermålig kvalitet som håller enstaka säsonger, så det är jag inte vidare påläst om eftersom jag undviker att skicka våra pengar till Asien (Japan undantaget), om möjligt. Klippo görs väl iaf i Europa (Polen) fortfarande även om det var trevligare när tillverkningen var förlagd till Malmö.

Ser jag en liten smidig, självgående, uppsamlande, elstartad klippare som klara högt gräs felfritt, för under 4000kr men ändå välbyggd så lovar jag att återkomma. :)
 
Ska absolut inte ha elstart och uppsamlare, det gör den ju bara bökigare som sagt.. Men är den självgående är det plus.
Behöver inte klippa högt gräs heller, bara mulcher -funktionen fungerar överhuvudtaget.
 
Jag ser att knivens utformning och montering redan diskuterats, men jag ville ändå tillägga att jag har varit med om samma sak.

D.v.s. jag hade problem med att min mulcher-klippare lämnade kvar små högar av gräs (likt bilden i trådstarten).

Efter ett par år av missnöje med gräsklipparen slipade jag kniven och upptäckte i samband med detta att den var monterad upp och ned. Efter att misstaget åtgärdats lämnar den inga högar ö.h.t (även om gräset är långt när det klipps).
 
Såhär ser skönheten ut, och hur kniven är monterad. Jag funderar på o köpa ett kniv-set till gamla "tallriken" och se om den fungerar bättre. Dom knivarna var helt fastrostade och det var anledningen jag köpte en ny mulcher.


DSC_0357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Det där är ingen Mulcher-kniv som Klippo har iaf, antagligen passar den inte kåpan speciellt väl. Kniven jag har klipper i två steg, nertill i ytterkant och sedan högre upp en bit in på kniven. Detta saknar ju din kniv. Var är den köpt?

Är det rätt fjädrande stålbricka och fiberbricka också? Annars riskerar du kröka vevaxeln vid stopp.

Edit: Jag har ju exakt samma kåpa och http://www.klippo.com/se/produkter/tillbehor-reservdelar/mulcherkniv/ klipper perfekt så länge det inte är för långt. Mycket bra resultat.
 
Redigerat:
MultiMan
Redigerat:
Det fanns även en ny typ av mulcher enligt Klippo, crosscut. Vilken är att föredra?
 
Jämfört med kniv tallrik är crosscut bättre. Jämfört med en enkel mulchingkniv är den nog också snäppet vassare då crosscut innefattar ett extra blad som finhugger klippet. Hur den funkar exakt i den gamla typen av kåpan vet jag inte.
Spontan fråga, hur långt är det mellan ändarna på kniven till insidan av kåpan?
Ser ut att vara ett hyfsat glapp mellan på bilden.
 
Köp en påse knivar till plattan, eller lossa och slipa, dom sitter alltid fast efter vintern, lite rostlösare en stund så lossar dom.
Jag köpte nya knivar en gång till min förra klippare jag hade i 20 år, den nuvarande som jag haft i 9 år har jag inte köpt några nya till än, men slipat många gånger, typ var 3e klippning fäller jag klipparen bakåt och snyggar till knivarna på plats med vinkelslipen, det tar typ 2 minuter, viktigt bara att lossa tändhatten.

Glöm inte att överknivarnas skär ska sitta motsatt som dom vanliga knivarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.