Vi har nyligen byggt om vårt kök från scratch. Huset är en timmerkåk från tidigt 1800tal. Pga planlösningen valde vi att placera spisen i köket på väggen mitt emot murstocken. Tidigare har spis stått vid murstocken som har en imkanal.
Vi vill inte dra rör tvärs över köket till denna anslutning, och vi undviker gärna att göra hål rakt igenom taket. Den nya spisen står ganska nära ytterväggen, så vi tänkte att man kanske kan dra imkanalen ut genom väggen bara? Då skulle den kunna gå ovanpå köksskåpen, och vi behöver endast göra små ingrepp i byggnaden.
Problemet är att det bara finns 60-80 mm utrymme ovanför köksskåpen, och standard imkanal spirorör är väl 120 mm.
Jag funderade lite på flexibla aluminiumrör el. liknande, men dom verkar inte så bra ur brandsynpunkt.
Finns det rektangulära rör som skulle kunna passa? Kan man trycka ihop spirorör? Är flexibla rör okej att använda? Låter det helt bananas att dra imkanalen genom väggen iatället?
 
nog kan man dra en 80mm spirokanal alltid! Jag är ganska säker på att det är 80mm hos mig, det är iallafall mindre än 100. Att man får lite höga lufthastigheter spelar ju ingen roll i en imkanal.
 
Men man vill upp över nock, undrar om inte det är regel på det ur brandsäkerhetssynpunkt? Sen vill du väl inte ha en massa fett-os på fasadens väggar som missfärgar? Varför vill du inte gå upp över tak? nog finns det väl en garderob eller något att gå igenom? om inte annat så kan man ju bygga in den vertikalt så att den inte syns,
 
Enklaste lösningen är att behålla befintlig im-kanal, och komplettera med en separat kolfilterfläkt över spisen. En lösning som förekommer i många lägenheter. Kan vara värt att prova! Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Det där med att dra ut genom väggen kan bli rätt struligt pga. brandskyddskrav. Lite beroende på hur det ser ut så kan du behöva ha en plåt på väggen runt utloppet, Och det får inte finnas något brännbart ovanför utloppet, typ 1,5m uppåt skall det vara fritt. Genomföringen genom väggen skall vara brandisolerad (30mm mineralull).
 
Jag vill inte gå igenom taket för att jag måste göra hål både i våningsplan och tak, dels för att det alltid finns en risk med att punktera taket så, och dels för att det kostar pengar och tid, och så måste man ha takhuv, tätningar etc. Slipper gärna allt det. Att det skulle synas bryr jag mig inte så mycket om. Har läst att moderna kolfilter är så pass bra att väldigt lite fett slinker igenom, så fläckar på fasaden låter inte som att det skulle vara ett problem.

Okej, typ att kolfilterfläkten får ta bort fettet, och sen tar befintliga imkanalen hand om resten som kommer ut i rummet via självdrag? Eller kan man ha en fläkt i imkanalen som hjälper till?
 
Du kommer få väldigt svårt att få några pengar ifrån försäkringsverket om du kringgått brandskyddsreglerna om något händer...

6.1. Imkanalens sträckning och avluftsöppning
Avluft från imkanaler i klass 1b ska spridas på hög höjd, till exempel minst 300 mm ovanför
byggnadens yttertak.
http://www.imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf
 
Ropia skrev:
Du kommer få väldigt svårt att få några pengar ifrån försäkringsverket om du kringgått brandskyddsreglerna om något händer...



[länk]
Nu är TS inget storkök utan ett vanligt bostadskök, bostadskök är klass 3.
Därav stämmer inte ditt citat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja titte. det står såhär om klass 3:

9.1. Imkanalens sträckning och avluftsöppning
Återluft får inte tas från imkanaler. Renings- eller filtreringsanordning upphäver inte detta.
Avluft från imkanaler i klass 3 får spridas på annan hygieniskt och brandtekniskt lämplig
plats, om en utredning av de faktiska förhållandena visar att detta inte medför att elak lukt
eller föroreningar förs tillbaka till byggnadens luftintag, öppningsbara fönster, dörrar, balkonger
och dylikt eller till närliggande byggnader.
 
Om utrymmet är 60 - 80 mm och det behövs 30 mm mineralull runt röret så blir det kvar 0 - 20 mm utrymmer för ett rör, är bara att glömma att gå ut genom väggen, eller?
 
Dra ett gjutjärnsrör i taket, det ser nog rätt läckert ut.

Alt kolla hur takbjälkarna går och se om nu kan dra imkanalen mellan takbjälkarna. Det innebär dock att taket, eller ovanliggande golv, måste öppnas.
 
Det är olika regler på olika ställen, skorstensfejarmästarna brukar vara de som bestämmer.

Jag fick dra min imkanal rakt ut genom väggen, utan plåt på utsidan och utan krav på brandisolering runt röret. men jag var då tvungen att sätta ett brandspjäll på insidan.

Jag vet inte om detta är ett alternativ för dig dock.
 
Mikael_L
Jag lyfter lite på denna tråd.

Jag har lite typ samma problem, dåligt med plats.
Eller mest egentligen att jag kan undvika en lodrät låda på en vägg ifall jag lyckas få till en väldigt smal imkanal.

Så min fråga är om det går att fixa en smal imkanal, i någon rektangulär form.
Det vore mumma om det gick att hålla sig nedåt 10cm i total tjocklek inkl brandisolering.
 
Ja, du kan ha rektangulär imkanal om du vill.
Men att hålla sig på 100 mm tjocklek inkl. brandisolering blir svårt, kanalen blir då (100-30-30=40) 40 mm.

Rund 160 mm kanal = ((160^2)/4*3,14=20*096) 20*096 mm2 ~= 40*502,4 rektangulär kanal
En sådan kanal är svår att göra lämplig rund anslutning mot plus att det blir svårt att rengöra en sådan kanal.

Bara för att kontroll/rengöring av imkanal inte längre ligger som krav mot sotaren så har fastighetsägaren ändå ansvar att det utförs pga kraven i LSO (Lagen om skydd mot olyckor). I LSO står det att fastighetsägaren 'måste göra allt du kan för att förhindra att det börjar brinna' i det igår bla rengöring av imkanal.
 
Mikael_L
Om jag går på motsvarande 125 kanal då, och tillåter 12 cm så skulle det bli:
Rund 125 mm kanal ~= 60*204 rektangulär kanal.

Ja det blir nog lite knepigt det också.

Jag ska kanske svälja "stoltheten" och låta det bli en låda på innerväggen ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.