Hej
Jag undrar kort och gott: Hur svårt är det att knacka bort ett glasblock??
Vi har en rad med glasblock i källaren och vill knacka bort en av dom och sätta in en kattlucka.
Hur svårt är det? Och hur gör vi bäst?
Tack på förhand. 😊
 
Är det bara att knacka hål tror ni? Vad jag har förstått så är det ganska härdat glas i såna där, och ett visst undertryck, men visst borde det väl gå att bara knacka bort glaset? Eller, någon som har nåt annat förslag?
 
M
Ett glasblock är inte bara ett glas på varje sid av ett block, det är ett helt block av glas. Knackar du sönder en av de där 21 rutorna så får du nog svårt att få till det utan att det blir vassa kanter som behöver passeras av katten på väg ut eller in. Dessutom, när de sitter sådär tätt så är nog risken hög att de är monterade med glasblockslim emellan, vilket sitter något så gruvligt hårt.

Välkommen till internet förresten.
 
Glaset är INTE härdat utan "vanligt" gjutet glas. Borde gå att knacka ut utan problem beroende på hur dessa sitter monterade. Bifoga bild för mera tips.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Mikael_L
Sitter blocken monterade i bruk av något slag borde det åtminstone inte vara så svårt att knacka sönder och bort ett enda, kan jag tycka.

Jag skulle nog lite försiktigt banka hål mitt i "rutan" på bägge sidorna och sen försiktigt knacka bort lite i taget, bit för bit.
Men det är inget jag någonsin gjort, så jag vet inte hur det går. :)

Men när jag tänker efter så är det frågan om jag ev skulle försökt först köra med min hålsåg för sten/kakel så att skären tar precis invid skarven mellan blocken, för att på så sätt bara ha lite i hörnet att rensa sen.

Men jag tror vilket som kan funka hyggligt.
 
Men Mikael_L, kan du inte pallra dig hit lite snabbt på en kaffe och ta med din lilla hålslog. Låter ju smidigt på alla sätt o vis :p
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut från utsidan....
 
M
Ahaaa! Det var lite suddigt på google street view så jag tyckte det såg ut som tre rader x 7. My bad...
 
Ha ha har du varit ute på google street och spanat? ��
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.