Y
Någon som har erfarenhet av biltemas bromsok?

799kr medans kända fabrikat renoverar för 1400kr så man blir ju nyfiken trots vetskapen om deras kvalité allmänt.
 
De fungerar bra är prisvärda och finns på hyllan i butikerna.
Ett broms ok är i grunden en bit gjutjärn en kolv o-ring, damask samt nippel (vissa ha handbromsfunktion med) och det är ingen större skillnad mellan de olika fabrikaten om ens någon.
 
Monterat ett sådant på en 9000 och det var då inget fel på de och en gammkollega satte på sin Volvo och det har funkat fint också
 
Y
Vissa nämner att gummina är lite sämre i deras ok fast man kan byta dom direkt eller sen vid läck mot gummin som man kan köpa löst överallt.
 
Monterade nya biltema ok på en Peugeot 406, efter knappt 2 år så hade kolvtätningen spruckit isär, det gick även att se flera begynnande sprickor i gummit. Fick dock ett nytt ok på garantin efter lite tjat, men trögt att hålla på o byta ok å lufta osv....
 
Redigerat:
Biltemas ok har jag kört med i flera år . Jag har inget att anmärka på till det priset
 
  • Gilla
jonnyboy
  • Laddar…
Finns en risk med Biltema, då de plötsligt kan byta leverantör utan att förpackningen ser annorlunda ut. Numera betydligt jämnare kvalité. Jag har haft otur med deras bromsok. Två försök som båda slutat med att jag fått köpa de dyrare, men med tillverkarens logo på oken.
 
magnetens skrev:
Monterade nya biltema ok på en Peugeot 406, efter knappt 2 år så hade kolvtätningen spruckit isär, det gick även att se flera begynnande sprickor i gummit. Fick dock ett nytt ok på garantin efter lite tjat, men trögt att hålla på o byta ok å lufta osv....
"
Jag köpte original ok till min gamla Peugeot och dom höll bara 1år ,så inte ens dom som säljer "orginaldelar" säljer bättre kvalite fast priset är högre.:confused:
 
Det är som med verktyg, man får vad man betalar för.
Vad är det för bil? om man ska ha den i flera år så hade jag beställt delar av bättre kvalite frå reservdelar24 eller mrauto via tyskland där är märkesdelar betydligt billigare.
 
Redigerat:
Y
V70N

Bildelaronline24
NK ........... 667kr (294kr pant) för 15 och 16"
Bosch ....... 1317kr (294kr pant) för 286 och 305mm skivor
ATE ....... 1031kr (294kr pant) ej för 17"
ATE ....... 1314kr (294kr pant) ej för 17"
(lurigt att det fanns två ATE med likadana uppgifter fast olika priser)

Mekonomen

Okända ....... 1624 + 300kr pant

adbildelar
Delco ....... 1321 + 312,50 pant

Autoexperten
ATE ....... 1874 nämner inget om pant

Biltema
Okända ....... 799kr
 
Y
Hum. Kollade Ebay.de och hittade en renoveringssats inklusive ny kolv. Funderade förut varför ingen säljer kolvar.
Därför jag ville ha nytt ok för få slät kolv igen - utan porgropar som sliter packningarna i förtid.

http://www.ebay.de/itm/Reparatursat...6|Make:Volvo|Model:V70+II&hash=item46367b09aa

och när jag sökte specifikt på kolv så fick jag upp massor. :p
Fast med olika diamterar och alla påstår sig passa till min så vågar nog inte...
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag har köpt många kolvar och renoveringssatser på bildelaronline24, de har säkert till din bil med.
 
Y
123abc skrev:
Jag har köpt många kolvar och renoveringssatser på bildelaronline24, de har säkert till din bil med.
Jo nu såg jag att dom hade kolv. Lustiga är att dom inte hade tätning och dammskyddet.

Bildelaronline: nk kolv: 206,98
Bildelaronline: styr skruv,gummi och fett: 106,98
Mekonomen: packning och dammskydd till kolv plus luftnippel: 139kr

Totalt: 453kr

Samtidigt som ett komplett NK ok kostar 667kr
 
Mikael_L
Jag beställde ok och belägg bak (inte till volvo) från bildelaronline24 . Funkade bra, blev riktigt prisvärt, tycker jag.
De är ju egentligen en europeisk firma, med svensk hemsida, som jag förstått det.
Deras priser är ibland lite bättre än bästa på ebay, ibland lite dyrare.
Hittar du något avsevärt billigare så tror jag att det hamnar i kategorin "det är för bra för att vara sant" och sen visa sig vara just så :confused:

Det jobbigaste är ju att välja bland hela högen med fabrikat man kan välja bland.
Jag är väl medveten om att det kan vara samma sak i karatongen här och där, t.ex. TRW belägg i bosch-kartongen osv. Men man har ju ingen aning. :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.