Verkar finns minst två olika sorter av betongplintar.

De klassiska med färdiggjuten fästen samt betong med ett hål i som man sätter en justerbar sko på.

Det sista verkar vara en smart grej men har hört två saker från olika personer.
Det ena är att justera sko är ett jobbigt som tusan när man har reglarna på.
Samt att mindre stabilitet då all vikt sitter på stativet och inte betong om man skruva upp den en bit så sko inte ligger på betongplinten.


Så ska man köra med den klassiska eller justerbar, vad väljer ni??
 
Justerbar alla ggr om man inte har allt plant och i våg, vilket dom flesta inte har! Tycker inte att det är speciellt svårt att justera med regel på...bara att dra muttrarna emot varandra så dom låser och sedan justera genom att vrida båda muttrarna samtidigt upp eller ner, sedan är det bara att dra varsin mutter mot varsin sida och tighta till...klart!

Håller garanterat !
 
  • Gilla
Debro
  • Laddar…
Vi har precis byggt ett (lågt) däck och hade mycket funderingar om val av plint innan vi drog igång. Till slut blev det "vanlig" plint med två järn. Med plintarna på plats placerade vi regeln löst i järnen och vägde av på respektive plint med tillfällig uppallning (små regelbitar, stenar eller vad som låg närmast till hands). Sen fäste vi regeln med fransk skruv 8x45, två på varje sida, dvs fyra skruv per plint.
Regeln hänger då i skruvarna. För att den även skulle få stöd från plinten mätte vi gapet och kapade till regelbitar av rätt höjd som knackades på plats med en bit syllpapp under.
Det stora jobbet var att få plintarna på rätt plats och i någorlunda rätt höjd, själva avvägningen av regeln var sen lätt. Vi hade stor nytta av en lånad rätskiva av aluminium för hela jobbet, framför allt att få de olika reglarna i våg sinsemellan.
Ingen aning om detta är rätt metod, men det var vad vi fick rekommenderat från olika håll av lite mer erfaret folk.
 
= Justerbara plintar 😄
 
Jo, man har väl kanske lite mer marginal i injusteringen av plintarnas djup om man istället har en justerbar stolpsko, men med hjälp av den där rätskivan gick det ganska smidigt att få plintarna ok inom ett par tre cm tyckte jag, och det var tillräckligt i vårt fall. Resten justerades då med regeln.
Det allra bästa är väl egentligen att gjuta själv med papprör.
Ett lågt däck läggs ju också med fördel löst på plattor. Vi satte plintar under den del som senare ska ha ett uterum på sig och la den andra delen av vårt däck på plattor.
 
Får nog låta den som hjälper mig vara med och bestämma.

De plintar som är justerbara är dom som säljs på Beijers, någon som vet vad för nyckelstorlek som behövs.
Är nog kanske smidigare med fasta nycklar än polygrip och skiftnyckel :p
 
Brukar köra med två skiftnycklar, plats finns iaf 😀
 
haha ok jo har inte sett hur dom ser ut men har för mig att det krävs typ 22 i storlek
 
Kan nog stämma med 22 mm 😉 om du ändå skall hämta plintarna på Beijer så kan du kolla storlek och köpa nycklar där om du inte redan har 👍
 
Jag håller på med ett altanbygge där jag använder plintar med två järn (fabrikat Starka, köpta på Bauhaus). Jag har dock en rotationslaser för att få samma höjd på plintarna, vilket alla kanske inte har möjlighet till. Hur kinkigt det är med plintarnas höjd beror mycket på vilken dimension du ska ha i bärlinan. 45x145 gör att man inte har så mycket att spela på om man vill använda de förborrade hålen, går man upp på 45x170 så finns det rätt så god marginal.

När plintarna är på plats så lägger jag i regeln i plintjärnen och använder två par kilar som jag kapat till med cirka 15° vinkel. Lägger ett kilpar var mellan plint och regel på de yttersta plintarna, och för att justera höjden så knackar jag ihop eller isär kilarna. När regeln är på rätt plats så borrar jag genom regeln via plintjärnens hål med en 12 mm borr och drar sedan i en M12 bult. En enkel metod tycker jag, även vid ensamarbete!
 
S
har man långpass så ordnar man samma höjd på plintarna
 
SBH skrev:
har man långpass så ordnar man samma höjd på plintarna
Har man en rotationslaser så ordnar man rätt djup på hålet utan att behöva lyfta plinten fram och tillbaka, upp och ner i hålet alltför många gånger. 😊
 
Polyene skrev:
Jag håller på med ett altanbygge där jag använder plintar med två järn (fabrikat Starka, köpta på Bauhaus). Jag har dock en rotationslaser för att få samma höjd på plintarna, vilket alla kanske inte har möjlighet till. Hur kinkigt det är med plintarnas höjd beror mycket på vilken dimension du ska ha i bärlinan. 45x145 gör att man inte har så mycket att spela på om man vill använda de förborrade hålen, går man upp på 45x170 så finns det rätt så god marginal.

När plintarna är på plats så lägger jag i regeln i plintjärnen och använder två par kilar som jag kapat till med cirka 15° vinkel. Lägger ett kilpar var mellan plint och regel på de yttersta plintarna, och för att justera höjden så knackar jag ihop eller isär kilarna. När regeln är på rätt plats så borrar jag genom regeln via plintjärnens hål med en 12 mm borr och drar sedan i en M12 bult. En enkel metod tycker jag, även vid ensamarbete!
Då blir altanen hängande i endast bulten eller skruvar du fast kilen också. Hade det inte varit bra mycket enklare att köpa justerbara plintar då justerar man in alla på 5 min och sen på med trävirket.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Nej, kilarna tar jag bort och återanvänder till nästa regel, så regeln kommer att hänga en bit upp från betongen, ja.
Missade visst att skriva att det är två stycken M12, men när den första är på plats så är ju regeln fixerad och det är bara att borra nästa hål och dra i den bulten. Kör med genomgående bult med brickor och mutter, så regeln kläms ju dessutom fast ordentligt mellan järnen. Byggde en friggebod på samma vis förra året, och det blir väldigt stabilt.
 
@polyene: sant med dimensionerna, tänkte inte på det. Vi hade 45x195 och hade därför rätt goda marginaler på injusteringen.
@SBH: Vårt långpass var nog bara halvlångt, räckte inte mellan plintarna (ca 2m). Rätskivan hjälpte oss där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.