Hej,

Vad ska man tänka på innan man köper en tomt för fritidshus, för att inte missa något väsentligt?
Jag håller på att kontrollera följande:
1. Detaljplan.
2. Regler för VA med kommunen.
3. Lantmäteriet vem som äger fastigheten.
4. Lantmäteriet om inskrivningsfrågor, vägförening etc.

Jag har givetvis sett tomten, men inte gjort en geoteknisk undersökning. Fast det behövs väl inte för ett enkelt litet hus på plintar, av attefallsstorlek?

Vilka avgifter tillkommer när man köper en tomt? Och så länge den inte är bebyggd, är det något mer än fastighetsskatt som ska betalas?

Det är ju en stor affär så jag tar tacksamt emot alla tips och synpunkter!

Mvh,
Malin
 
Hemmakatten
Förutom VA som kan kosta uppåt ett par hundra tusen oavsett om det är enskilt eller privat, så har du elanslutningen som kostar 20-50'.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Ja just det, tack.

Kanske stearinljus och förbränningstoa till en början ...:D

Malin
 
P
Lagfart ska ju betalas och kanske även pantbrev om du tar lån
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Gäller det en färdig avstyckad tomt? Om det är en ännu oavstyckad tomt så kan man behöva ha villkor i köpeavtalet om avstyckningen, dels att den skall ske inom viss tid, men även om "utfallet" av avstyckningen. Det är vanligt att lantmäteriet följer lite egna ideer om hur avstyckningen skall bli, så både form och storlek på tomten kan avvika från det man tror sig köpa.

Framförallt om detta är utanför detaljplanerat område, så bör man se till att få ett förhandsbesked om bygglov, antingen färdigt före köpet av tomten, eller att köpet villkoras om förhandsbesked.

Det förekommer att folk luras att köpa tomter som inte får bebyggas. Finns en aktuell tråd här om ett sådant fall.
 
  • Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svar. Tomten är redan avstyckad, jag har sett lagfarten hos Lantmäteriet. Jag har sett detaljplanen med byggrätt, och fått den bekräftad av kommunen. Men det finns inget bygglov eller förhandsbesked, kan det blir problem?
 
Om det finns detaljplan som gäller för tomten, så skall du vara garanterad att få bygga inom ramen för planen. Det är huvudsyftet med en detaljplan.
 
  • Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.