Hej
Jag har en lampa med vanlig vägg stick kontakt. Jag köpte en kontakt för att kunna sätta lampan i taket istället. När jag klippt lampkabeln och skruvade fast den i den nya tak-hankontakten så visade det sig dock att min lampkabel inte hade någon jordkabel vilket takkontakten har uttag för.
Så min fråga som total novis på detta område. Törs man använda en icke jordad lampa på detta sättet ?

Tacksam för hjälp
mvh//Sten

ps/orsaken är att lampan skall användas som nattlampa i barnrum o vi är rädda att vår dotter skall rycka ur kontakten o pilla i eldosan om vi använder den vanliga väggkontakten (som vi helst vill ha kvar vårt barnskydd i )/ds
 
Utan att vara elbehörig så kan jag säga att man kan man sätta ojordade taklampor i jordade uttag - se kontakten längst till vänster.


Bilden är från clas ohlson.
223415_6378_7719_B_2004-06-30_082532.jpg
 
Det beror på hur lampan ser ut.

Om stickproppen som satt på den från början var en såndär platt som går att stoppa i jordade uttag så är den garanterat säker att koppla in som du säger.

När det gäller gamla lampor så är de väl inte lämpliga i en barnkammare men i övriga fall så beror det väl på vad lampan är gjord av för material, något 100% i plast borde vara fritt fram medan något med metallfot skulle inte jag köra ojordat i ett rum med jordade uttag...
 
Hej
Tack för svaren.
Det är en helt ny lampa (och den hade "platt" vanlig stick kontakt), så då låter det som jag vågar...

Tack igen//Sten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.