Vad krävs för att kunna flytta köket från ena sidan lägenheten till den andra.

Namnlös.png

Antar att det mest problematiska är avloppet. Är det 50 mm rör som duger eller är en modell större att föredra? Behöver det vara fall på röret?
Vad gör man åt fläkten? Antar att den skulle behövas dra invändigt (blir apfult).
Eldragningen blir väl inget problem?

Anar att detta är en praktiskt otänkbarhet.

Tack på förhand!
 
Lägenhet? Kolla med bostadsrättsföreningen (är väl aldrig en hyresrätt) det är dem som är ansvariga för avlopp mm som ligger under golvet. Som bostadsrättsinnehavare har man inte rätt att ändra på sånt utan tillstånd.
 
varför inte flytta väggen vid kyl och frys, fast då blir det ett fönsterlöst rum.......

protte
 
Inget jag skulle ge mig på att flytta om ni inte bor på bottenvåningen och kan få föreningen att gå med på att ni drar avloppet i taket på källaren.

Vi gjorde så för ett tag sedan
 
Jag skulle säga att det är näst intill omöjligt. Avlopp och vatten är det stora problemet. De flyttade köken jag har sett brukar vara i en hall, i närheten av ett badrum vars avlopp och vatten då utnyttjas.
 
Lägg köket där dörren till nuvarande kök är (i hallen) och öppna ny dörr till gamla köket där kyl o frys nu står.
Blir ett litet kök men du nyttjar hallen och får två stora rum. Du kanske kan dra avlopp till befintlig plats i nuvarande kök och lägga det i en förhöjd sockel el liknande?
 
Heads up gällande ventilationen.

Med kolfiberfläkt behöver du inte dra befintliga ventilationen. Lagkravet på att ha en lufthåls i köket skulle kunna förenklas om du har en yttervägg i tilltänkta köket, då skulle du kunna borra en luftgång och slippa ingrepp i ventilationen helt.

Lycka till!
 
Borra i ytterväggen i en bostadsrätt är inte alls säkert att det är ok. Se till att ha styrelsen med sig i så fall.
 
Ja, naturligtvis måste TS söka lov hos styrelsen. Tack för förtydligandet.
 
Hur gick detta till rent praktiskt, vill göra samma sak själv. Vänligen Elisabeth
 
Ritning av en lägenhetsplan som visar hall, kök, vardagsrum och badrum med möblering och vitvaror.\
ett förslag. byggtekniskt realistiskt i jämförelse med det du frågade efter.
 
  • Gilla
Jacob89 och 1 till
  • Laddar…
Lite gammal trådstart men det skulle kanske funka med någon liknande pump som denna.

http://www.saniflo.se/products/index/show-product/lang/sv/type/all/id/16.

Har ingen erfarenhet av av dessa men har ett liknande problem med avlopp från en dusch som ligger under självfallet och börjat fundera på lösning för detta.

I trådstartens problemställning skulle man då kunnat passerat slangen genom väggen till hallen, byggt in den i en låda över dörren och sedan in i lämpligt avlopp i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.