Hej vi bygger nytt till våren, sutteränghus på 200kvm. Funderar nu på om man ska välja till extra isolering i plattan och ta 300mm istället för 200mm som är standard. Har någon erfarenhet eller kunskap på detta området?

God fortsättning
 
Det har varit uppe ett antal gånger. Förhoppningsvis har vi snart en bättre sökmotor för det.

Kontentan har varit ovagjord om jag minns rätt. en 300 platta i norrland bör vara lönsamt på sikt, i skåne troligen inte än så länge
 
Om/när en viss isoleringstjocklek är lönsam beror ju på ett antal faktorer:

1) Var du bor (dvs hur kallt det är)
2) Vad du har för uppvärmningssystem
3) Hur länge du skall bo i huset

Om du tänkt bo i huset ett fåtal år lär det inte löna sig även om du bor i Karesuando. Tänker du dock bo där i 20+ år är det mer lönsamt. Jag är dock av uppfattningen att det är betydligt smartare att lägga mycket pengar på isoleringen (och bra fönster) än på massa lyx som köksbänkskiva av valnöt.

Några saker att tänka på:
A) Du kan alltid uppgradera kök, badrum etc, men att lägga mer isolering under plattan är lite svårt när huset väl står på plats
B) Vad som anses som "standardisolering" har stadigt ökat genom åren
C) Priset på olja och el kommer helt säkert att öka med tiden, och sannolikt kommer även pellets att öka i pris

Själv tänker jag ha 400mm i min platta :)
 
L
Välj 300 !!!
200 kan vara negativt sommartid när golvvärme är avslagen kan man då få en fuktvandring upp till plattan i sämsta fall...enligt vad jag hört
 
Detta skulle vara intressant att få en länk på för det borde ju innebära att varje 200 platta utan golvvärme borde ha problemet konstant
 
Jag skulle vilja se en siffra på hur många Kwh extra det drar på ett år genom att ha "bara" 200mm istället för 300mm.
Exvis på ett enplanshus som är på 100m2 och står i Dalarna.
 
mats757 skrev:
Jag skulle vilja se en siffra på hur många Kwh extra det drar på ett år genom att ha "bara" 200mm istället för 300mm.
Exvis på ett enplanshus som är på 100m2 och står i Dalarna.
Enligt Dorocell så har en grund som är 10*10 m,
200 mm 0,120W/m² ºC
300 mm 0,093W/m² ºC
vilket ger 2.7W/ºC och med deltaT 15ºC blir skillnaden 40,5W (355 kWh/år).

/Peter
 
Lägg den där extra 10:an på vinden istället, gör nog betydlidt mera nytta där.

Mvh
 
I Danmark anbefaler man 200 mm til alm varme og 260 mm om man har gulvvarme.

Det er de nye skærpede regler som trådte i kraft marts 2006, hvis jeg husker rigtigt bliver kravene skærpet igen i 2009.

Er der ikke noget med at i får nye byggekrav i år eller til næste år ??

Der er altid penge i at isolere mere en "standard" selv hvis man ikke bor i huset så længe, hvis man flytter om f.eks 5 år har man måske ikke selv tjent mer prisen ind på sparet varme, men man står med et hus der er mere værd en dem der til den tid "kun" har 200 mm.

Så kan du finde pengene til den ekstra isolering, så bare kom igang. :)
 
Mikael_L
Gomma skrev:
Enligt Dorocell så har en grund som är 10*10 m,
200 mm 0,120W/m² ºC
300 mm 0,093W/m² ºC
vilket ger 2.7W/ºC och med deltaT 15ºC blir skillnaden 40,5W (355 kWh/år).

/Peter
För alla som sätter igång och räknar nu. Glöm inte vad deltaT är där du bor, stor skillnad på lappland och skåne!

edit: Nåja inte så jättestor, men skillnad är det iaf.
 
Hej
200 eller 300 mm Om man ska ha 400 element för klara belastningspunkter mm i kostruktionen så är det mindre jobb att lägga 300 mm kontra 200 så slutsumman blir samma :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.