Hej!
Här kommer mitt första inlägg i det här forumet :)

Jag är mitt uppe i att planera vårt växthus. Den nuvarande planen är att bygga ca 20 kvm odlingsyta (3,3x6,7m yttermått) av gamla fönster på en 50cm hög mur. Norrväggen putsad leca upp till nock. Pulpettak som sluttar 15 grader med 6mm säkerhetsglas i hela längder.

På ritningen nedan så har jag lite idéer på hur jag ska få till ventilationen.
1. Temperaturstyrda gavelfönster i båda gavlarna. Ger en total öppning på 2x1,1m2
2. Temperaturstyrda fönster i övre delen av norrväggen, som totalt ger 3x0,55 m2 öppning

Jag hade tänkt ha någon av dessa eller kanske båda. Man kan ju alltid öppna dubbeldörren manuellt också.

Men nu har en ny ide dykt upp som jag vill ha lite feedback på.
Temperaturstyrda fläktar. 1-2 stycken elektriska ventilationsfläktar typ den här, http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Ventilationsflakt-2000028257/
som suger ut luften nära taknocken i norrväggen.
Den större av dom kan flytta som mest 4,7 m3/min. Med två kan man flytta 9,4 m3/min.
Totala volymen i växthuset är ca 52m3, så med två fläktar kan man teoretiskt byta ut all luft på mindre än 6 minuter.
Jag behöver då förstås lägga till ventilationsöppningar på flera ställen i nedre delen av muren för tilluft.

Nackdelen är ju naturligtvis att det låter från en sån fläkt, men det kanske går att stå ut med om man sätter den på utsidan av den norra muren. Enligt specen så är ljudnivån från fläkten max 36dBA

Är det någon annan uppenbar nackdel som jag glömmer?
Skulle det vara OK eller t.o.m. bättre att endast ha dessa två fläktar, istället för alternativ 1 och 2?

Växthus version 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade kört på alternativ 1 å 2, och som du säger kan man öppna dörren när det är extra varmt...

Nackdelar med fläkt... Det låter en del, du måste dra ström till växthuset (kanske du planerar att ha ändå), elförbrukning som kostar pengar... kanske inte några enorma pengar men ändå...
 
Fläktarna drar som mest 36W enligt specifikationen. Om man uppskattar att dom som max behöver gå från 09.00 till 21.00 en solig dag, så blir energiförbrukningen för en dags drift 2*36W*12h ~ 0,86kWh. Det är en kostnad som jag tycker är helt OK att ta, om jag slipper motordrivna fönster (Jag vill ha bättre kontroll än vad man får med bivax-öppnare).

Min fråga är om en fläkt är ett fullgott alternativ eller till och med bättre än vädringsfönster. Finns det någon som har några erfarenheter från en liknande uppsättning?
 
För min del när jag är ute i trädgården och/el växthuset så vill jag njuta av tystnaden och naturliga ljud som fågelkvitter och lövens sus etc - inte fläktbuller. Jag gissar att det gäller de flesta, och då tänker jag särskilt på om ni har några grannar...

I vårt växthus har vi temperaturstyrda öppnare till två takfönster (olja/vax el vad det nu är i öppnarna som expanderar i värmen). Fungerar perfekt.
Det viktiga är att ha tillräcklig vädringskapacitet, och då både tilluft och frånluft.
Sedan är det bra ju högre takhöjd där är, eftersom den varma luften stiger, och om den kan stå ovanför växterna så stör den dem inte.
Så av ren nyfikenhet, varför vill du ha bättre kontroll?
 
Jag vill också ha ett helt tyst växthus, och tanken är att det ska förbli det också, även om jag väljer att ha fläktar.
Eftersom växthuset är på en enslig tomt på landet så är grannar inget problem.

Så varför bättre kontroll? Det allra största anledningen till elstyrt är att jag gillar elektronik och har det som en hobby. Och då specifikt just nu, temperatur, luftfuktighet och jordfuktighet som kan avläsas med en liten mikroprocessor.
Microprocessorn är tänkt att sköta ventilation och bevattning genom att mäta temperaturer i jord och luft samt fuktigheten i jord och luft.

Det blir säkert bra med bivaxfyllda öppnare också, men vad ska jag pyssla med då ;)

Men tillbaka till frågan. Kommer växterna att känna någon skillnad på att ha en fläkt som suger ut luften vid taket och tar in ny luft vid sockeln jämfört med att ha ventilationsfönster?
 
Mitt enda tips är att om du ska använda fläkt så köp en riktig, inte biltemas.
Den här tex. https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec160/p-2684.htm

Fördelen med en EC fläkt är förutom att den drar mindre ström, är den den har inbyggd vartalsstyrning med en styringång där du enkelt kan styra fläkthastigheten. Om du gillar elektonik är det nog inte svårt att behovsstyra fläkten.
 
Intressant!

För växterna gör det ingen skillnad om flödena är desamma.
Det kan göra skillnad för insekter/pollinerare som inte kan ta sig fritt in och ut.

Du har inte funderat på att använda marken som värmemagasin för att få jämnare temperatur och optimerad säsongslängd?
Min tanke är att lägga dränrör på tvärs i marken, och ta den varma luften vid taket och dra igenom, se skiss. Bör minimera häftiga temperatursvängningar under vår och höst, samt ge snabbare odlingsstart på våren.
Med styrning genom parametrar som lufttemp, marktemp och markfukt bör det bli välfungerande.

Visa bilaga Växthus - markvärme.jpg
 
Pollinering är ju så klart en skillnad. Jag får klura på om det kan vara ett reellt problem eller om det är marginellt.

Bra idé med värmetransporten, men jag misstänker att skillnaden blir minimal. En liten modifiering skulle vara att blåsa ut den varma luften så att ny kommer in.
Jag är tacksam för att du gett din input.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Intressant!

För växterna gör det ingen skillnad om flödena är desamma.
Det kan göra skillnad för insekter/pollinerare som inte kan ta sig fritt in och ut.

Du har inte funderat på att använda marken som värmemagasin för att få jämnare temperatur och optimerad säsongslängd?
Min tanke är att lägga dränrör på tvärs i marken, och ta den varma luften vid taket och dra igenom, se skiss. Bör minimera häftiga temperatursvängningar under vår och höst, samt ge snabbare odlingsstart på våren.
Med styrning genom parametrar som lufttemp, marktemp och markfukt bör det bli välfungerande.

[bifogad fil]
Funderar på att bygga ett växthus med en "isolerad källare" under växthuset, fylld med sprängsten. Golvet i källaren med lutning åt ett hörn så att kondensvatten han rinna ut eller pumps upp till växthuset. Tanken är att med fläktar flytta den varma luften under dagen till stenmagasinet som sin tur värmer under natten. Är det någon som gjort något liknande?
 
  • Gilla
nforslund
  • Laddar…
Såg för 5-10 år sedan på YT en amerikan som laborerade med just att dra ner varmluft i marken under växthuset och släppa ut den långsamt under natten. Han använde stenfyllda kanaler/diken i marken. det fungerade bra i stora drag. Han upptäckte att varmluften i marken ventilerade och torkade ut marken så det blev för torrt att odla, samt att optimalt djup var nedåt metern. Tror han började på 70 cm, men kom fram till att det var lite grunt.

Ska du inte odla i marken så bör ev uttorkning inte vara ngt problem.

Det man också bör hålla i minnet är att om det fungerar "för bra" så att växthuset blir vältempererat en stor del av säsongen så behövs extra ljus också. Temperatur och ljusmängd måste matcha ihop. Annars blir det som att odla tomater på fönsterbrädan mitt i vintern. Det fungerar helt enkelt inte för att det är för varmt och mörkt.
 
  • Gilla
Anders Lo
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Såg för 5-10 år sedan på YT en amerikan som laborerade med just att dra ner varmluft i marken under växthuset och släppa ut den långsamt under natten. Han använde stenfyllda kanaler/diken i marken. det fungerade bra i stora drag. Han upptäckte att varmluften i marken ventilerade och torkade ut marken så det blev för torrt att odla, samt att optimalt djup var nedåt metern. Tror han började på 70 cm, men kom fram till att det var lite grunt.

Ska du inte odla i marken så bör ev uttorkning inte vara ngt problem.

Det man också bör hålla i minnet är att om det fungerar "för bra" så att växthuset blir vältempererat en stor del av säsongen så behövs extra ljus också. Temperatur och ljusmängd måste matcha ihop. Annars blir det som att odla tomater på fönsterbrädan mitt i vintern. Det fungerar helt enkelt inte för att det är för varmt och mörkt.
Växthus utan odling känns ju lite B, antar att fuktig luft kommer att kondenseras i det jag tänkt som en isolerad källare och lätt kan pumps upp till droppbevattning. Jag hade väl tänkt att gjuta ett tak över källaren, alltså hela golvet till växthuset men alternativt kanske det skulle räcka med mittgången. Tex 5 meter långt 1*1 meter är ju 5 kubikmeter och kanske tillräckligt stort värmemagasin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.