MrPlow skrev:
Men det borde väl fortfarande inte slita (märkvärt) mindre på gräsklipparen? Iaf inte så att det är värt de extra tusenlapparna?
Nej, enda anledningen att lägga de extra pengarna är om den billigare varianten inte hinner täcka hela ytan.
 
MrPlow skrev:
Hej!

Vi har c:a 420 kvadratmeter gräs som fördelar sig runt vårt hus på detta sätt:
[bild]
Det finns inga lutningar att ta hänsyn till och buskarna som finns är ordentligt uppväxta för att inte behöva tråd runt sig. Ingen granne har robot.

Ström är framdraget till det lilla tak som syns vid stjärnan.

En tabell med de maskiner vi tittat på:
Automover 305Landroid Worx M WG790EGardena R50LiRobomow RC304
Pris9699699988999790
Yta (kvm)500800500400
RegnsensorJaJaJa
Batteri (Ah)1,621,62,4
AppJa
ÖvrigtBeprövad modell. Snygg?Billig. Enkel modell.Samma som HQ305? Tyst.Solid klinga. Kantklippare.

Vilken ska man då välja? Är det någon man ska akta sig för? Vill man ha app eller är det bara en grej till som kan gå sönder? Är solid klinga bra eller dåligt? Är regnsensor ett måste? Ska man gå på en större modell? Är jag ute och cyklar vad gäller märken?

Många frågor... Hjälp mig i rätt riktning! Så länge priset ligger kring 10000 är det inte den viktigaste faktorn. Driftsäkerhet är viktigt!
Jag hade satsat på en Husqvarna 305 eller 308. En skillnad förutom de som redan nämnts är att 308 har en hasplåt under själva knivtallriken. Tror att alla Husqvarnor har en sådan utan 305:an. Var i kontakt med supporten och de sa att plåten leder till mindre friktion (och därmed högre kapacitet).

Lycka till!!
 
MrPlow
Det blev en 305a.

Men hur ska jag montera och dra guidekabel???

trädgård.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MrPlow
trädgård2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vettigt? Man vill ju tydligen ha 2 m höger och vänster och 2 meter framåt.
 
Ser spontant bra och rätt ut ja.
Vad är den svarta pricken för något i högra kanten ?
 
MrPlow
Gröna prickar är buskar, grönt streck är häck och svarta pricken är en LPS. Det saknas en flaggstångsprick.

Jag har tagit lite bilder på buskar och träd och undrar om ni tycker att man ska leda begränsningskabel runt dem:

IMG_0416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Träden med naken stam längst ner hade jag skippat, resten hade jag lagt kabel runt. Men det skadar såklart inte att dra kabel runt allt.
 
MrPlow
Jag köpte på mig en extra rulle kabel så det blir nog kabel till allt utom LPS. De står nära häcken så det blir kort sträcka att dra.

Är rädd för att roboten fastnar i jorden vid de stammade träden.

Om ingen har ett stark argument för att inte göra det.
 
Finns ingen nackdel med att gränsa av så mycket som möjligt mer än att det går åt mer tråd och att det blir mer jobb att dra slingan. Man får mindre slitage på klipparen och det blir tystare efter som man slipper det lilla ljud som blir när den kör emot något.
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
MrPlow
quick skrev:
Finns ingen nackdel med att gränsa av så mycket som möjligt mer än att det går åt mer tråd och att det blir mer jobb att dra slingan. Man får mindre slitage på klipparen och det blir tystare efter som man slipper det lilla ljud som blir när den kör emot något.
Intressant, det hade jag inte tänkt på. Då blir det kabel runt LPS också så slipper man det ljudet då sovrumsfönstren är nära.
 
Redigerat:
MrPlow skrev:
Intressant, det hade jag inte tänkt på. Då blir det kabel runt LPS också så slipper man det ljudet då sovrumsfönstren är nära.
Det låter ju inte mycket men det låter inget alls om man gränsar av. LPS:en ligger ju så nära tomt gränsen oxå så det blir varken mycket extra jobb eller går åt så mycket tråd.
 
Nu har du haft din 305 ett tag. Vad drar du för slutsats?
 
Även jag är nyfiken på slutsatsen här. Efter att ha letat robotklippare så har jag kommit fram till i stort sett samma maskiner som OP, förutom att det skulle vara nya Worx S500 istället för WG790E.

Vår gräsmatta är mindre så prestandan på de i tabellen bör räcka till och bli över. Lutar lite åt Robomow för tillfället eftersom jag gillar konceptet med solida klingan och kantklippning, sen har jag iofs ingen erfarenhet av de olika klippaggregaten så jag kan vara helt fel ute.

En nackdel med Robomow verkar vara att den enbart har Bluetooth medan de tre öviga går att få med wifi. Uppkoppling är såklart sekundärt mot klippresultat men det är fortfarande något som kan vara roligt att ha men inte en dealbreaker.
 
Jag är nyfiken jag med.Lutar mot en R50 men har sneglat på nya Works s500.
Hur har det funkat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.