Vi ska bygga en utomhustrappa och behbehöver ha trappstegen 18,5 cm höga. Är det obekobekvämt att ha så högt? Djupet skulle bli 26 cm.
 
Eller så jag kan vi göra dem 15, 5 cm. Men blir de inte för låga då? en annan trappa lite nedanför kommer att ha 17, 5 i höjd.
 
2*sätthöjd+stegdjup ska hamna i intervallet 600-650 för att trappan ska vara bekväm att gå i.

185*2+260=630 så det bör bli ganska bra.

Dock brukar utetrappor ha ett stegdjup på ca 30cm läste jag någonstans nyligen.

De standard vangstycken man kan köpa på byggmarknaden ligger på 17x25cm, ganska nära dina mått.
 
Vilket hade du valt? 18,5 hög eller 15,5? Jag är rädd att trappan blir tung att gå i. Vi ska inte ha räcken
 
Om en trappa har höga sättsteg, blir den brant och tung att gå i.
Om en trappa har för låga sättsteg, blir steget för kort, och jobbig att gå i med "för många", nästan som att gå myrsteg.

Men detta påverkas också att stegdjupet. Höga sättsteg och korta stegdjup ger en ännu brantare trappa, men enligt formeln är det ändå det som krävs för att behålla steglängden, så att säga.

Om du behåller steglängden 26cm och väljer 15,5 sättsteg så får du värdet 570 enligt tumregeln, och det är för lite. Så i så fall skulle jag välja 185. MEN, om du ökar stegdjupet så tror jag 15,5 blir en bekvämare trappa. Men det blir betydlig längre eftersom du behöver fler steg och varje steg blir längre.

Ska du inte ha räcken är det än viktigare att trappan inte är för brant, utan snarare lite flackare.

Vi bor i ett gammalt hus med trapport som är lite flackare än normalt idag, både inne och ute, och de flesta som kommer hit anmärker på hur bekväma våra trappor är. Men det tar så klart lite mer plats.

Vi ligger på 30-31 cm stegdjup, och sättsteg på 16,5-17,5
 
Vi har plats för nästan hur stort stegdjup som helst. Vilket rekommenderas?
 
Då skulle jag definitivt välja 30-31 cm. Det ger plats för hela foten och blir en bekväm trappa. Lägg upp 4-5 steg på prov på höjderna 15,5 och 18,5 och känn vad som känns bäst. En variant kan också vara att göra första steget lite lägre, för att kunna välja en annan steghöjd om man så vill.

Om du har sju steg och väljer 16,5 istället för 15,5 (om det går jämnt upp) så kan du göra första steget på bara 8,5 cm. (Om jag nu räknade rätt sådär rakt av i huvudet)
Lite beroende på situationen så kan det funka alldeles utmärkt.
 
Kikade på det och jag hade räknat fel. 16 blir det på höjden och 31 på djupet.tack alla
 
(y) Det kommer att bli en mycket bra trappa att gå i! Hur många steg är det?
 
160/310 låter perfekt!

Som referens:
Färdiga vangstycken:
Jabo:
- Steghöjd: 170mm.
- Stegdjup 250mm + eventuell stegnos.
Södra:
- Steghöjd: 170mm.
- Stegdjup: 270mm + eventuell stegnos.

Rekommendationer:
Byggbeskrivningar.se:
- Riktlinjer: 150/300 (steghöjden kan vara 140-200mm)
- Formel: "2 x steghöjden + stegdjupet = 600 – 650."

Vi i Villa:
- Brant och krävande trapp: steghöjd = 221mm och stegdjup=188mm.
- Förnuftig trapp: steghöjd = 194mm och stegdjup = 242mm.
- Bekväm trappa med djupa plansteg som också är bekväma att sitta på: steghöjd = 172mm och stegdjup = 286mm.

Dag Thorstensen:
Samma formel som på byggbeskrivningar ovan men han säger att steghöjden för en utetrappa inte bör överstiga 150mm.

Ordspråk:
"Sexton trettiotvå lätt att gå"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.