Tack för ett bra svar.
Då var det ungefär som jag trodde. Den enda skillnaden jag kunde se var just att man kunde mata in mer på en gång. Den dragande effekten tänkte jag inte på, men det är ju helt klart en skillnad där också.
 
Har iofs haft en fyrkantskutter i min (ej eget) hemmabyggda planhyvel men därmed inte någon större erfarenhet av kuttrarna. Däremot har jag sett många bilder på fyrkantskuttrar i vertikalfräsar och liknande där stålen monterats så att de sticker ut långt utanför hörnen på kuttern. De blir därmed ännu mer benägna att tugga i sig omgivningen samt låter något fruktansvärt.
 
Det är nog så att Skynet kommer att starta som en hyvel med fyrkantskutter någon försöker modernisera för mycket och inte någon militär hårdvara.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
hsd
Lägg ut maskinerna på någon auktion,klubbauktion eller tradera
var nyligen på auktion och häpnade över budgivningen på gamla maskiner
 
Beror ju lite på, om du vill flytta på maskinerna, men Toveks i Ätran har liveauktioner där priserna oftast blir förvånansvärd höga.
 
På en fyrkantkutter hålls hyvelstålen enbart fast med skruvarna. Om skruvarna till ett stål skakar loss så far stålet som en projektil i tangentens riktning och då vill du inte vara i vägen. På en modernare rundkutter kommer stålen låsas fast av centrifugalkraften även om skruvarna skulle skaka loss.
 
Eld skrev:
På en fyrkantkutter hålls hyvelstålen enbart fast med skruvarna. Om skruvarna till ett stål skakar loss så far stålet som en projektil i tangentens riktning och då vill du inte vara i vägen. På en modernare rundkutter kommer stålen låsas fast av centrifugalkraften även om skruvarna skulle skaka loss.
Typiskt svar från någon som inte har så mycket erfarenhet av fyrkantskuttrar och framförallt gängning och fysik på bultarna som används i dessa maskiner. Jag har många fyrkantskuttrar här hemma, nej jag använder dom inte då jag är rädd om armar. Det enda som egentligen är farligt med dessa är att dom gärna drar med sig hela armen om fingrarna fastnar, eller tröjärmen.
Dom flesta som har hört historier om stål som flyger säger fyrkantskutter men det handlar nästan uteslutande om block eller ringblockskutter till fräser, dessa spänner mekaniskt fast stål mellan två block, oftast runda, med samma mutter som spänner allt på frässpindeln, går den i botten så flyger stål. Det var mycket vanligt förr. Sedan är det S-stål som är vidriga på att kasta virke samt medfräsningsmisstag och kastskydd som saknas på gamla maskiner.
 
Det var därför som man monterade en liten fast sprint på dessa block/ringblocks kuttrar. Och då således slipade ett litet hack i stålet.
 
pär h skrev:
Det var därför som man monterade en liten fast sprint på dessa block/ringblocks kuttrar. Och då således slipade ett litet hack i stålet.
Jo vist var det så, men vanligast är ju att man filade bort den där förbaskade sprinten som var i vägen när man skulle ställa in stålen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.