Apropå den vansinniga fastighetsskatten så undrar jag varför villaägare måste betala för sitt vatten! Visst det är säkert svårt att mäta förbrukning i miljontals lägenheter men Sverige är ju ett i-land och tillgång till friskt vatten borde ju vara en rättighet som är lika för alla... eller??
 
Villaägare med egen brunn har väl gratis vatten?
Det är väl inte så konstigt att man får betala för vattnet. Kommunen har ju en kostnad för att leverera vattnet till dig. Då är det väl inte mer än rätt att du betalar din del av den kostnaden.
 
Jaha du menar att det inte är någon kostnad för kommunen att leverera till en hyresfastighet?? till viss del är kostnaden säkert inbakad i hyran men varför kan man inte ha ett fast pris även för villaägare eller helt enkelt finansiera vattenkostnaden med pengar från fastighetsskatten?? det är rättvisan jag är ute efter!
 
Jag tror inte kommunerna subventionerar vatten till hyresfastigheter. De betalar nog lika mycket som vi andra via hyran.
Tänk på att det finns utjämning även för villaägare. Du betalar inte mer för vattnet än din granne även om vattnet har längre transportväg till din tomt. Vill du ha absolut rättvisa så borde du betala exakt din del av kommunens kostnader för vattnet.
Sen håller jag med om att fastighetsskatten skulle kännas mycket bättre om man kände att man fick något tillbaka som rör fastigheten (väg, vatten...).

Det finns ingen rättvisa. Har aldrig funnits. Kommer aldrig att finnas. :(
 
I min BRF betalas kostnaden för vattnet gemensamt via månadsavgiften. Vissa förbrukar mycket vatten medan andra förbrukar lite. HSB vill nu införa individuell mätning av förbrukningen så att varje lägenhet betalar för sin förbrukning. Mer rättvist än så kan det knappast bli och likaså gäller det för villor. Kul eller ej, men rättvisare kan det knappast bli.

/Martin
 
Jag betalde 3500 i hyra för en tvåa i Märsta, då hade Jag fritt vatten, fri tvätt, fria sopor, gratis gräsklippning, kabel-tv ingen fastighetsskatt osv. Om allt det där är inbakat i hyran så kan det ju egentligen inte kosta många kronor/mån för själva lägenheten. Jag undrar vad vatten och värme osv egentligen kostar och hur mycket man som villaägare betalar utöver det! Det borde åtminstone vara självkostnadspris...

Det jag egentligen är ute efter är att skapa en diskussion om orättvisor utöver fastighetsskatten, det är så väldans mycket som tillkommer för att man bygger/köper hus. Kanske nåt för nästa val...
 
Driftskostnaden på tvåan var antagligen kring 1000 kr/mån. En nybyggd villa på 150 m2 brukar väl ha en driftskostnad på ca 2000 kr/mån.

Jag vet inte om jag ser så många fler orättvisor än fastighetsskatten. När det gäller kostnader för kommunal service så är det självkostnadspris som gäller enligt lag. För övriga tjänster så är det väl inte mer än rätt den som tillhandahåller tjänsten gör en viss vinst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.