Y
Vi måste installera vattenmätare för fålov att bruka det kommunala vattnet som nu är framdraget.

Inte så jättesugen på att läsa av den manuellt varje månad så vill ha en som man kan koppla 1-wire på.

Men vad kallas dessa?
 
Sällsynta, kallas de nog.

Är det kommunalt vatten har du väl inget att säga till om? De kommer, installerar, plomberar och skickar en faktura. Efter 10 år kommer de igen och byter, osv.

Men det finns flera lösningar. Den vattenmätare jag fick när de bytte häromåret hade en magnet på litervisaren. Den kan man läsa av genom glaset med ett tungelement skulle jag tro, även om jag inte provat.

Det finns en tråd här av en användare (gol) som gjorde en egen övervakare av vattenmätaren och läser av siffrorna med en webkamera.

Sedan kan du förstås installera en egen mätare efter den kommunala. Då finns t ex dessa som tyvärr bara officiellt fungerar med deras egen logger; rekommenderas därför icke.
 
Y
Nja. Förening som håller i installationen. En huvudmätare som kommunen fakturerar men så ska alla anslutna ha en egen mätare, som vi installerar själva. Och rapportera till föreningen så vi bara står för vår egna förbrukning.

Hittade ett gäng vattenmätare här: http://www.energibutiken.se/sv/26-vattenmatare
* pulsutgång Qn 1.5
Fast är besviken att det kunde diffa +-2% samt osäker om den funkar till 1wire.

bkab.se ska ha en som funkar till 1wire enligt google. lurig sida dock.
 
Ska du läsa av din egen eller föreningens?

De du länkar till (energibutiken) var dem jag nämnde. De kanske funkar med 1-wire, kanske inte, det är inte supportat i alla fall och det är därför jag inte vill rekommendera dem.
 
Krilleman
Vanliga kallvattenmätare med M-bus eller mini-bus är ju lätt att få tag på. Men vad den beteckningen står för vet jag faktiskt inte.

Jag är ju bara en "enkel" rörkrökare. :p
 
Y
svartöra skrev:
Ska du läsa av din egen eller föreningens?
Jag ska läsa min mätare.
Föreningen ska läsa områdets huvudmätare som kommunen baserar sina fakturor på.
Och ibörjan ska föreningen komma och dubbelkolla på våra så vi inte ljuger/läser fel ibörjan.
 
Yrrol skrev:
Jag ska läsa min mätare.
Föreningen ska läsa områdets huvudmätare som kommunen baserar sina fakturor på.
.
Vilket är ett jätte bra sätt att kolla så att ni inte har några interna läckor i området.
 
krilleman_215 skrev:
Vanliga kallvattenmätare med M-bus eller mini-bus är ju lätt att få tag på. Men vad den beteckningen står för vet jag faktiskt inte.

Jag är ju bara en "enkel" rörkrökare. :p
Det låter intressant. Var hittar man sådana?

https://en.wikipedia.org/wiki/Meter-Bus
https://www.domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/M-Bus

Ett interface till sådana mätare borde man kunna fixa.

Fördelen med att använda standardmätare är ju att man vet att de klarar flödet och är avzinkningshärdiga och annat som jag inte har en aning om - jag är ju bara en "enkel" programmerare :)

De som Energibutiken säljer verkar mer tänkta för värmesystem, inte för tappvatten (livsmedelsvatten).
 
Krilleman
Redigerat:
Y
Såg att Ahlsell har vattenmätare med puls, och man kunde rentav få så den mäter 1p/1liter.

Jag vet inte hur jag ska tolka tabellerna dock. Vill jag ha DN20 eller DN25? Blir den stora drastiskt sämre i precision?

mätare.jpg
 
Att mätosäkerheten ökar på DN25 beror på att den är avsedd för ett högre flöde.
Jag skulle tro att flödet som DN20 är avsedd för räcker för ett normalt hushåll.
 
Krilleman
20 är standard för en vanlig villa.
 
Y
Ja, med tanke på att mätaren kommer sitta i slutet på den stora matarslangen, under huset. Och inte ibörjan av matarslangen i pumprummet, så borde inte mätaren vara mer strypande än husets smala stamrör.

Om jag omvandlar till liter, och utgår att blandare osv matar 10liter i minuten. Så ger 20 modellen;
Nom flöde = 41 liter minuten; motsvarar fullt flöde på 4 tappställen.
Maxflöde vid 1bar Qmax = 83 liter minuter; 8 tappställen.

Känns ju rätt rimligt, sällan man spolar fullt längre stunder på mer än 4 ställen.
Fast man kanske inte kan räkna på det sättet?
 
Y
Hur tolkar man EEG-godkänd och klass B ?

Är den godkänd för debitering och kort och gott är en noggrann och bra mätare?

"flerstrålig Elster (f d Bopp & Reuther)"

Typ MNR, med rullsifferverk. Endast godkända mätare får användas för mätning av hushållsvattenförbrukning. Max arbetstryck 1,6 MPa. Max temp 50grader. Mätaren skyddas mot föroreningar genom en rörsil i inloppet. Silen kan bytas utan att plomberingen bryts. Levereras förstagångverifierad enligt boverkets krav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.