D09 skrev:
Bör man sortera jakt och övningsammo eller är det samma kvalite på hylsa förutom storleken?
Med hylsor så är det bara tillverkare som räknas. Jag har aldrig hört talas om att man har flera olika hylsor från samma tillverkare för samma kaliber där någon skulle vara mer "premium" än någon annan. (Men som alltid, om någon vet bättre så är jag idel öra).

(Ja, utom för de fall när tillverkare tillverkar hylsor i olika material, det finns exv. 9mm med aluminiumhylsor i USA från tillverkare som också laddar mässing, och vissa, främst Ryska, tillverkare gör även stålhylsor. Det är i vilket fall bara mässingshylsor som har något andrahandsvärde, och då enbart de för boxertändhatt).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
lars_stefan_axelsson skrev:
Du har aldrig funderat på att ladda om själv? Och om inte varför? (Vet du fö vilka priser du skulle kunna komma ner i då?)
Ner i det är snarade upp i när det gäller ,223 för det skulle väl kosta 5-6 kr om inte mer att handladda och jag betalar i dag 1,5kr smällen för fabriks laddade när jag sålt hylsorna.
Även om man köper ammon till ordinarie pris är vinsten så låg att jag inte tycker det är lönt.
Det är inte från man kommer upp i grova kalibrar vinsten känns försvarbar att lägga ner en massa tid på att hand ladda.
 
D09
Får ta med mig en storsäck om jag går med i hemvärnet ;)

Sen tjöta om att få panga hela tiden ha ha
 
D09 skrev:
Får ta med mig en storsäck om jag går med i hemvärnet ;)

Sen tjöta om att få panga hela tiden ha ha
Inte för tomhylsornas skull. Militär ammunition är (var iaf, jag vet inte om de ändrat, men tror inte det) Berdan-primade, inte Boxer. Så den gubben gick inte. ;)

Men skulle det komma med en låda med oförbrukad vara hem, så går det alldeles utmärkt att skjuta 7.62x51 i .308 bössa (.308 är specad för högre gastryck än 7.62x51). Med .223 kontra 5.56mm så tror jag det är tvärtom, men om man skjuter i en modernare cylinderstudsare så lär den ju enkelt klara eventuell (marginellt?) högre tryck utan problem.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
lars_stefan_axelsson skrev:
Inte för tomhylsornas skull. Militär ammunition är (var iaf, jag vet inte om de ändrat, men tror inte det) Berdan-primade, inte Boxer. Så den gubben gick inte. ;)

Men skulle det komma med en låda med oförbrukad vara hem, så går det alldeles utmärkt att skjuta 7.62x51 i .308 bössa (.308 är specad för högre gastryck än 7.62x51). Med .223 kontra 5.56mm så tror jag det är tvärtom, men om man skjuter i en modernare cylinderstudsare så lär den ju enkelt klara eventuell (marginellt?) högre tryck utan problem.
Ha ha nä, det är inte för tomhylsornas skull :)

Jag är nog för hederlig för att få med mig något från en "arbetsgivare" hem :) sen är jag nog för feg för att lägga i något i en blaser som inte är godkändt med tanke på dess historia med slutstyckena..
 
Göran.W
Hylsorna inte är helt identiska mellan civila .308 och militära 7,62x51 och det kan skapa trög slutstyckesgång och för högt gasttryck.
Går slutstycket så tungt att man inte kan ladda om på axeln med militär ammo ska man sluta skjuta med den.
Många oljar in hylsorna för dom ska gå lättare och visst gör dom det men gastrycket är för högt ändå.
Nu klarar bössorna väldigt mycket mer gas tryck än dom egentligen är gjorda med men chansa inte om slutstycket går så trögt att det blir svårare att repetera på älg banan tex.
Jag skjuter själv med norma eller denna militär ammo http://www.men-defencetec.de/en/pro...ail]=4&cHash=4db9ad2c8b2dd3784fe8f3f533963072
Sluttycket går något trögare då men inte mer än jag kan repetera på axeln på älgbanan.
Nu ska man tänka på att vissa vapen skiter i vad man stoppar i dom och andra går det knappt öppna slutstycket om man skjuter militär ammo.
Så det är bara prova ett skott och se hur just din bössa vill lira med militär ammo
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Idag har jag varit o pangat i uddevalla igen :)

Trevligt ställe och trevligt folk :)

Efter lite bänk så gav jag mig på älgbanan.

Dock inte nöjd med resultatet

Första serien hade 5:1( eller vad det kallas? ) på stillastående men sköt för långt fram i löpet

Andra löpet samma men för långt bak

Tredje löpet satt bra men inga rena 5:1:surprised:r :(

I pausen frågade jag " grannen " vilken förstoring som han använde ( jag körde på 5x ) och grannen körde på x10..

Blev sugen på att testa men blev inget bra i löpet i första serien, andra blev bra och sista katastrof ha ha dvs väldigt spritt..

Saknade överblicken. 5x passade mig bättre.
( Hade det inte stängt hade jag velat testa 2,5x )

Jag måste torrträna hemma i hållningen..

Tror det var den som felade mycket för mig..
Saknar även kolvkamsstöd :/

Men men.. Snart tillbaka o öva mer på älgen tills det sitter rejält

Att man kan tappa så mycket så fort :/



Vilken förstoring kör ni med på älgbanan?




Förvånandsvärt att jag hade ammo med mig hem ha ha
 
Redigerat:
Göran.W
Jag har 2,5x på älgbanan.
Har man större förstoring så tappar man överblicken på löpet.
En annan fördel är att pipan inte ser ut att dansa runt så mycket så man siktar mycket fortare.
Att köra på 10 x är helt förkastligt och direkt farligt i en jakt situation för man har ingen överblick alls vad som finns runt om älgen.
Vid 10x har man ett synfält på 4 meter ca och då ser man inte joggaren, cyklisten hunden eller vad det nu kan tänkas komma från tomma intet.

5:1 betyder mitt i prick men det är inget som är nödvändigt att få för även på en 1:a tar träffen klockrent i maskineriet så det blir tvärstopp för älgen.
Om du minskar förstoringen till 2,5x kommer du få svårare att få 5:1 men löpet kommer gå dessbättre.
Stirra inte dig blind på att jaga 5:1 or utan lägg fokus på att få en skaplig träff på löpet istället.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Sant att det räcker med lungträff för att fälla älgen :)

Att jaga mitt i prickskott är mest för att jaga marginal även om älgbanan och verkligenheten diffar ganska bra :)

Ja, överblicken är viktig. Med x10 så hade jag aldrig hunnit se om det kliver in någon/något i skottfältet som inte ska vara där under löpet.

Bra med övningsbanor så man kan testa saker under ordnade former :)

Bänkskyttet låg fint, tro det eller ej men jag lyckades avstå rengörningen ;)

Hade en fin exakt vertikal rak linje mellan skotten ( jakt/ övning ) lite synd att jag inte fotade så man har kvar den exakta diffen i höjdled.

Tätheten i skotten låg mellan ca 1,5-2,5 cm och kändes bättre. ( om man räknar ytterkant hålen )

Det är avtryckaren/fingret som behöver trimmas in :)


En knäpp tanke jag fick igår är att ledningsgator för kraftkablar är ju ganska bra om man vill testa lägre skotthåll.

Raka, röjda och breda..

Undrar om det är markägaren eller Vattenfall man ska fråga om lov ;)
 
Göran.W
Va många missar så även om man inte ens får en 1:a så kan man vara med bred marginal inom träff området.
Om man får 0 men en 1:a till höger om så är det ett godkänt träff resultat inom träff området så en 1:a räcker mer än väl.
Där är typ marginaler även på en 1:a.
Glöm ledningsgatorna för dom är långa och raka och då saknar man typ kulfång och en joggare kan komma från ingenstans ur skogen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Göran.W skrev:
Va många missar så även om man inte ens får en 1:a så kan man vara med bred marginal inom träff området.
Om man får 0 men en 1:a till höger om så är det ett godkänt träff resultat inom träff området så en 1:a räcker mer än väl.
Där är typ marginaler även på en 1:a.
Glöm ledningsgatorna för dom är långa och raka och då saknar man typ kulfång och en joggare kan komma från ingenstans ur skogen.
He he då har du inte sett kuperade härryda ;)

Risken med korsande "trafik" är ju dock ett riskmoment om måste lösas isåfall :)

Edit

Mäter ni spridningen mellan skotten genom centrum hål eller ytterkant hål?
 
Göran.W skrev:
Stirra inte dig blind på att jaga 5:1 or utan lägg fokus på att få en skaplig träff på löpet istället.
Detta tål att understrykas. Det är inte hur bra du är när du är som bäst, som är avgörande, utan hur bra du är när du är som sämst.

Så räkna hellre antalet oacceptabla träffar, än antalet fullträffar. Det är att undvika misstagen som är grejjen, inte att någon gång ibland blixtra till.
 
  • Gilla
Göran.W och 1 till
  • Laddar…
D09
En dum fråga :)

Reagerade på ett videoklipp som jag såg för ett tag sedan.

En vildsvinsjägare som fick slut på skott efter att ha skadeskjutit ett vildsvin

Slutade med att dom sökte upp det och avfångade med kniv..

Kändes spontant inte så imponerande

Hur mycket jaktskott tar ni med ut?

Man kan ju säga så att man tar inte med mer än vad som behövs ;) men har ni reserv i t ex bilen?
 
D09 skrev:
Slutade med att dom sökte upp det och avfångade med kniv..
Jag har aldrig jagat vildsvin (eller så mycket annat heller, iaf inte i den storleksordningen, om sanningen skall fram). MEN det säljs även i Sverige "spjut" för avfångning av just vildsvin så så helt utom vad som är rimligt att förvänta sig kan det inte vara. Spjut ger ju dessutom stora och djupa, väl blödande, sår så så hemskt oetiskt ser jag inte heller att det skulle vara.

Vad gäller ammunition så fick man väl 200 plugg eller så i lumpen, så mer än det ser jag inte att du skall behöva?! ;)

Nej, men allvarligt, om du har en ask om 20 med dig så skall det väl mycket till att det skall behövas mer? En ask till i bilen borde ju täcka alla eventualiteter.

Eller om man skall vända på steken; om du inte kan fälla såpass stora vilt med 20 skott så skall du nog gå över till fällfångst. ;)

(Vilket påminner mig en "fågelskådare" jag känner i USA som tog "skadedjuren" grisar med den .40 S&W han ändå hade med sig. "Med en double tap i huvudet så räcker det mer än väl". Och det är ett direkt citat... :) Så vet du vad du har att sikta på.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har aldrig jagat vildsvin (eller så mycket annat heller, iaf inte i den storleksordningen, om sanningen skall fram). MEN det säljs även i Sverige "spjut" för avfångning av just vildsvin så så helt utom vad som är rimligt att förvänta sig kan det inte vara. Spjut ger ju dessutom stora och djupa, väl blödande, sår så så hemskt oetiskt ser jag inte heller att det skulle vara.

Vad gäller ammunition så fick man väl 200 plugg eller så i lumpen, så mer än det ser jag inte att du skall behöva?! ;)

Nej, men allvarligt, om du har en ask om 20 med dig så skall det väl mycket till att det skall behövas mer? En ask till i bilen borde ju täcka alla eventualiteter.

Eller om man skall vända på steken; om du inte kan fälla såpass stora vilt med 20 skott så skall du nog gå över till fällfångst. ;)

(Vilket påminner mig en "fågelskådare" jag känner i USA som tog "skadedjuren" grisar med den .40 S&W han ändå hade med sig. "Med en double tap i huvudet så räcker det mer än väl". Och det är ett direkt citat... :) Så vet du vad du har att sikta på.
Nä, givetvis måste djuret avfångas om det är skadat.. Tänkte mer på att dom fullföljde en jakt utan att ha tillräckligt med skott för att slutföra den.

10 skott kan ju vara mycket att ta med sig om man fäller 3 grisar med 3 skott..

Det krymper ju hastigt om man fäller 2 grisar med 2 skott / grisen och bommar ett på 3e grisen och sedan träffar men grisen sticker iväg och det blir eftersök.

Jag är mer av typen att gadera mig men ibland behöver jag bromsas ha ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.