A
Demmpa skrev:
Trådlösa enheter på 433-bandet har minst sju siffror i huskoden och minst två siffror i enhetskod, detta gäller tex Nexas trådlösa strömbrytare. Ett mobiltelefonnummer har totalt tio siffror men dom två första är låsta till just mobil, så det är alltså bara åtta siffror som man har att spela med. Med andra ord så har dessa enheter fler variationer än det kan finnas mobilnummer.

Betänk även att mobilnummrena täcker "hela Sverige" medan 433-bandsenheterna täcker en radie av <100m, så grannen som bor 200m bort kan köra med exakt samma huskod & enhetskod utan att dom stör varandra.
Själva telefonnumret är 13 digitala siffror. Vi har en landskod också som ingår. Där håller man reda på vilka som används genom operatörer som håvar in pengar på alla abonnemangen. När ett nr slutar att användas så återanvänds det igen för någon ny mobil efter ett tag.
Nexa är inte direkt något lam men en ganska enkel styrning av diverse enheter.
Kan du verifiera på något sätt det du säger. Skulle tro att antalet siffror är binära så det är inte så värst mycket.


Då kanske du kan förklara varför t.ex. jag hade diverse falsklarm i början innan jag kodade om den falsklarmade enheten. Har inte haft något sen på fleraår förutom när jag gått där själv.
 
Redigerat:
A
aldrigklar skrev:
Nu får vi verkligen hoppas att ingen använder Nexa eller andra leksaker som hemlarm. Alla trådlösa larmsystem värda namnet, särskilt sådana kopplade till larmcentral, ska självklart använda krypterad överföring, samt att alla nya enheter måste paras ihop med centralenheter. Att prata om att larm har "nummer" och att dessa kan krocka är därför inte applicerbart.

Varför det falsklarmar kan ingen svara på utan att felsöka systemet, men att det beror på att nummer krockar är uteslutet såvida det inte handlar om att hela grannkvarteret skaffat exakt samma walkietalkies från toys r us och att fel person svarar vid anrop.
Varför falsklarm förkommer vet du inte men är väldigt säker på att det inte har med nummergivningen att göra. Sov gott.

Ser ingen vits med kryptering och har aldrig hört talas om krypterad signal i ett larm. Däremot paras de ihop med sina koder i sensorn mot larmcentralen. Om man krypterar så blir det bara en annan kod och är meningslöst. Orsaken till signalen brukar också kunna ingå vid t.ex. batterivarning, larm eller annan orsak. Men har du en trovärdig referens/länk så skicka med den.
 
Snälla, ta er förvirrade diskussion om signalering i en egen tråd. Tack!
 
  • Gilla
TryggareBob och 1 till
  • Laddar…
A
Abki skrev:
Varför falsklarm förkommer vet du inte men är väldigt säker på att det inte har med nummergivningen att göra. Sov gott.

Ser ingen vits med kryptering och har aldrig hört talas om krypterad signal i ett larm. Däremot paras de ihop med sina koder i sensorn mot larmcentralen. Om man krypterar så blir det bara en annan kod och är meningslöst. Orsaken till signalen brukar också kunna ingå vid t.ex. batterivarning, larm eller annan orsak. Men har du en trovärdig referens/länk så skicka med den.
Ju mer du försöker beskriva hur det fungerar, desto mer uppenbart blir det att du har absolut noll koll. Det finns inte ett ord i din beskrivning som är i närheten av att vara rätt. Att inte ha koll är inget konstigt. Om man däremot inte har koll men tror att man har koll och därmed avfärdar dom som försöker förmedla kunskap, så lär man sig aldrig något nytt.
 
  • Arg
Abki
  • Laddar…
A
aldrigklar skrev:
Ju mer du försöker beskriva hur det fungerar, desto mer uppenbart blir det att du har absolut noll koll. Det finns inte ett ord i din beskrivning som är i närheten av att vara rätt. Att inte ha koll är inget konstigt. Om man däremot inte har koll men tror att man har koll och därmed avfärdar dom som försöker förmedla kunskap, så lär man sig aldrig något nytt.
Tänk vilka utförliga beskrivningar du har att komma med. Du måste vara ett geni.
Har aldrig hört någon förut som kan så mycket.
 
Verktyg->sluta bevaka denna tråd. Tack för mig, nu får ni tjafsa fritt ;)
 
Hej!
En uppdatering om läget efter 8 år. Larmet funkar fortfarande så vi kör vidare. Månadskostnaden i 8 år från någon av de större firmorna hade landat på runt 40000kr, om man räknar 400kr/mån i snitt från dem. Vi har bytt en branddetektor men de andra kameradetektorerna fungerar än. Har bytt batteri några gånger.

Finns säkert bättre larm att köpa nu för kamerorna är rätt dåliga och det var de redan från början faktiskt.
 
Och då undrar man ju vad du haft för nytta för dessa 40 laxar. Har larmet avvärjt ett inbrottsförsök?
 
Svårt att veta om vi haft nytta av larmet. Vi har inte haft inbrott.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då undrar man ju vad du haft för nytta för dessa 40 laxar. Har larmet avvärjt ett inbrottsförsök?
Börjar det inte bli dags för dig att lägga av med dina ständiga barnsliga, okunniga, inskränkta kommentarer?

Men ok, om vi ska sjunka till din låga nivå. Vad har du själv haft nytta för dina brandvarnare? Varför har du slösat tid och pengar på inköp och batteribyte när de ändå inte har stoppat några bränder? Och bilbälte, varför har du det när du ändå inte har frontalkrockat en enda gång?

Du fortsätter ditt barnsliga sätt att argumentera för att du ska få rätt i alla situationer. Om inget inbrottsförsök har skett på 8 år betyder det att larmet var onödigt. Om inbrottsförsök har skett så var larmet onödigt. Alltså har du alltid rätt.

Du måste förstå att andra människor har en annan situation än du, en annan livssituation, har andra önskemål osv. Du känner dig förstås tuff som tycker att vi andra blivit grundlurade. Men det skulle faktiskt kunna vara så att vi har gjort egna bedömningar och gjort egna val och anser att priset vi betalar är motiverat för det vi får.

Det faktum att du fortfarande tror att alla skaffar larm för att "avvärja inbrottsförsök" eller att de som skaffar larm tror att nationella insatsstyrkan rycker ut inom tre minuter visar bara hur isolerad du är i din lilla bubbla.
 
  • Haha
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår dig. Det är skitjobbigt när man tycker någon har fel på Internet.

Funderar dock lite på om det råder ett missförstånd då TS just redogjort för att han inte spenderat 40’. Eller också missförstår jag @Thomas_Blekinge. Hursomhelst så ser att jag visst lovade att jag skulle sluta prenumerera på denna tråden så det är väl dags att göra slag i saken.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag förstår dig. Det är skitjobbigt när man tycker någon har fel på Internet.

Funderar dock lite på om det råder ett missförstånd då TS just redogjort för att han inte spenderat 40’. Eller också missförstår jag @Thomas_Blekinge. Hursomhelst så ser att jag visst lovade att jag skulle sluta prenumerera på denna tråden så det är väl dags att göra slag i saken.
Hoppsan, japp du har rätt. Jag har inte spenderat 40 lax. På frågan om vad vi har haft för nytta av de pengarna så månadssparar vi i fonder det vi får över, så än så länge har vi inte haft "nytta" av pengarna.

Oavsett, poängen var att larmet funkar än. Vi får se om något år när 2G/3G nätet stänger ner hur jag löser det. Återkommer då.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.