Hej

Står still i ett takbyte pga dåligt väder och funderade på en sak i beskrivningen till taklplåten så står det att man ska rikta in sig efter Fotplåten. Då måste den ju vara rak med säkerhet.
eftersom fotplåten inte monterad så hur är det enklast att få den rakt.
är det att mäta uppifrån nocken och ner och se till att det är samma på båda sidor? eller finns det nån smartare metod.
om man bara skulle följa den nedersta läkten som följer takstolarna något så när så ser man att det finns en risk att det inte bli rakt pga takstolarna inte sticker ut exakt lika överallt, sen har dom som byggt från första början hyvlat i takstolarna längst ner dessutom.
Eller är detta onödiga millimetrar att oroa sig över som inte spelar nån roll?
 
Du ska inte jaga enstaka mm på ett stort tak. Dm fel syns, inte mm.

Jag har alltid sett till att sätta nedersta läkten allt. såga råsponten så exakt så att jag kan sätta fotplåtarna efter dessa. Korsmät hörnen och parallellmät från nockbrädan, så borde du kunna få det rakt.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
S
Mät i vardera ände på huset och sen spänn ett snöre, om det är nåt jag lärt mig av allt renoverande då är det att snöret är min bästa vän :p
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Du ska inte jaga enstaka mm på ett stort tak. Dm fel syns, inte mm.

Jag har alltid sett till att sätta nedersta läkten allt. såga råsponten så exakt så att jag kan sätta fotplåtarna efter dessa. Korsmät hörnen och parallellmät från nockbrädan, så borde du kunna få det rakt.
Hej
nej jag tänkte väll att jaga mm är galet men man är yrkesskadad då man räknar i 10 och 100 delar ;)

Jag tror jag kör med ett snöre som SueCia tipsade om. Alla reglar är inte på plats ännu så måste endå få det klart först.
 
Har påbörjat läggandet av plåten nu.
Försökte lägga nedersta regeln rakt och fotplåten men likförbannat så efter ca 5 meter så kommer plåten nedanför fotplåtskanten och det är ca 5 meter kvar så lär väll bli mer.
nått är inte rakt eller så är det när man överlappar som det bygger på neråt.
Vi började om efter 2 plåtar första gången eftersom vi såg att det började bli snett och rättade till men likförbannat vill det till att bli snett endå nu efter ca 5 plåtar.
Kan vara så att det är endå är nedersta regeln/fotplåten som inte blev riktigt rak endå, för tycker sig att det i övrigt är rakt.
Ångrar att jag inte bara struntade i fotplåtarna och monterade dom efteråt eftersom det skulle vara lätt att bara lämna nedersta raden av plåtarna oskruvade lyfta lite och skuta in fotplåten jämnt.
Sen kanske inte detta syns om man inte bara tänker på det när väl allt är klart, men man är perfektionist ibland på gott och ont och vi har 3 taksidor kvar att lägga på så man får väll göra rätt där.
 
Plåten trappar om den ligger snett försök justera det efterhand det går att skuta ihop eller dra isär lite
 
Använd pitagoras satts för att se om det är rakt funkar riktigt bra.
 
Se till att du lägger första plåten i rät vinkel. Annars börjar det tanda
 
Är det en takpanneprofilplåt du lägger? Då kan det vara känsligt att skarvarna blir tajta, så att det inte "tandar" så som hantverkare 1 beskriver, eller som sagt att första plåten blir vinkelrät mot nocksnöret, kanske tom en grad vinklad "uppåt" mot nocken, så att man motverkar tandningen.
 
Jag fick tipset att man fäster plåtarna 3 och 3. Körde på det hos en polare i dagarna och det blev skitbra. Vi satte en bräda som blev som stöd längst ner vid fotbrädan så att vi fick något att gå efter + att man inte riskerar att plåten glider ner. Sen fäste vi ihop plåtarna tre och tre med en skruv högst upp...sen linjerade vi in dom. Och det blev riktigt riktigt rakt. Beroende på hur kvalitativ plåt du köpt så kan dom skjuta någon millimeter per plåt pga noggrannheten när dom pressats.
Lycka till
/
M
 
hehe.
vi började om igen, nu blev det rakt.
Jag vet inte vad vi sysslade med tidigare nu har vi lagt 3 / 4 taksidor och allt blivigt perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.