Hej.

Vi målar huset... Putsat 20-tals hus som är ganska avnött i nuvarande kalken. Jag ville byta till silikatfärg, men där var det tvärstopp i färghandeln. Om jag inte vill borsta hela fasaden (ca 150 kvm) ren ner till stenen, med en stålborste. Känns inte lockande alls faktiskt.

Nu har vi hur som helst köpt kalkfärg och blandat efter alla konstens regler. Jag har börjat på en liten yta vid entrén och har strukit (och vattnat) 2 lager. Sitter här och är redo att ta till lipen då det verkligen inte blir som jag vill/hade tänkt mig. Vitt och fint i grunden men på toppen av det skrovliga fäster det inte. Stenarna är fortfarande helt grå. Är det meningen att det ska vara så. Jag vill ju ha ett helt vitt hus.

3 strykningar står det på hinken... jag är skeptisk till att den tredje strykningen kommer att göra så stor skillnad mot den andra, som är på bilden.
Vad har ni för erfarenhet av kalkfärg? Ge mig era bästa tips och råd, eller låna mig bara en näsduk...

Vänliga hälsningar Solhaga
 
  • 20150722_131846.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar jag undra om det inte är kalkcementfärg det är jag ska ha? Men det verkar inte finnas i "min" färghandel. Ja, ja, nu har de stängt hur som helst. Får ringa och konsultera dem imorgon.
 
S
vad för sort har du målat med?
är det en "skrovlig" puts med mycket sten i så blir det problem med å måla.
eventuellt att först målning skulle gjorts lite mer välling aktig. för att få en yta på stenarne
 
Jag har målat med Alcro slamfärg kalkputs, det var det jag fick rekommenderat i färghandeln. Jag tycker inte det verkar fästa med tjockare blandning heller dessvärre.
 
Vilket verktyg målar du med? Sprutmåla alt. måla mycket flödigt med pensel bör hjälpa.
 
Jag målar med en kalkborste.
Det verkar som att det är en del av väggen som är lagad med något annat material och att det är där det inte fäster som det ska... ena halvan av väggen har torkat och är vit och fin efter två strykningar. Det är en tydlig skarv mitt på där det blir en helt annan kulör. Ytan till höger är målad två ggr, den till vänster fyra (!) ggr
20150722_165817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
det ser riktigt konstigt ut. är du säker på att huset varit målad med kalkfärg innan?
 
När vi målade ett nyputsat rum här hemma tror jag att vi gjorde nio strykningar, och vi borde gjort några till. Verkstan var redan målad innan men även den tog nog fem strykningar innan det blev ok. Om du inte ser resultat efter tre strykningar kanske du ska dra på några till. Å andra sidan målade vi med vanlig kalk färg, alltså kalk och vatten.
 
S
Sister ray skrev:
När vi målade ett nyputsat rum här hemma tror jag att vi gjorde nio strykningar, och vi borde gjort några till. Verkstan var redan målad innan men även den tog nog fem strykningar innan det blev ok. Om du inte ser resultat efter tre strykningar kanske du ska dra på några till. Å andra sidan målade vi med vanlig kalk färg, alltså kalk och vatten.
ibland kan det vara kinkigare utvändigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.