Hej alla,

Vi håller precis på att slutföra grovplaneringen av vår tomt. Nu är det dags för att gå vidare till finplaneringsfas, hur har ni andra gjort?

Skulle ni rekommendera att man sår gräs nu direkt under aug-sep, eller skall man vänta till våren med tanke på att tomten skall få tid att sätta sig?

Har någon ett bra tips på någon som kan hjälpa till med finplanering av tomten i Göteborg?

Hälsningar,
Christian
 
Snälla... är det ingen som har några tips till oss som står inför "hur man anlägger en trädgård från början"?
 
Då kommer mitt råd här, om ni har tid och ork att få ordning på lutningar och nivåer med tanke på vattenavrinning bort från huset, speciellt på de sidor av tomten där ni planerar ev. markbeläggning med marksten som tex. garageuppfart, trädgårdsgångar, terasser osv. alltså att till stor del kunna bestämma vilken nivå och utbredning färdig markbeläggning ska ha, samt hur den sedan anpassas till gräsmattans nivå så kan ni anlägga gräsmattan i höst, dvs. lägga ut matjord och så eller rulla gräs, för att sedan låta övrig trädgårdsplanering växa fram i skissform under vintern.

Är ni osäkra på höjder osv. så tycker jag att man lika gärna kan göra dessa beläggningar först och sedan anpassa gräsmattenivån därefter (egentligen rätt ordning enligt mitt sätt att se det, dessutom undviks en hel del dubbelarbete på det sättet) men det är naturligtvis lite avhängigt hur tomten som sådan ser ut samt hur bråttom man har att få grön gräsmatta ;)

Min filosofi är att både planera och få till bas/grund (rätt nivå och lutningar, stenläggningar, terasser osv.) och ramar (ev. avgränsningar/insynsskydd som tex. häck, staket, plank, träd osv.) i trädgården först, ev. blom och buskplanteringar kan gott vänta tycker jag och för oss har det inneburit att även det gröna gräset fått vänta ett år extra ;).

Jag antar av mitt resonemang att du förstått att jag inte tycker det gör något om ni funderar igenom det hela till nästa vår, men det är ju en smaksak förstås ;)
Annars finns ju alltid alternativet att anlita en trädgårdsarkitekt, men även där är det ju en stor fördel om man är ganska väl förberedd på vad man vill åstadkomma innan man tar kontakt, om man inte har lust att helt överlämna till arkitekten att bestämma hur trädgården ska se ut, vilket inte heller är fel om man är ointresserad och har råd :)

MVH//Christina.
 
Håller med byggimpert, mycket goda råd. Jag vill verkligen poängtera planteringen av träd och buskar före blommorna, de tar låååång tid på sig att bli så stora, maffiga, lummiga och vackra som man hade tänkt sig. Vissa av våra träd har vi till och med planterat för kommande generationers glädje, men det finns många sorter som blir fina snabbare.

/ama
 
Tack så jättemycket för era tips, tips är verkligen välkomna! Det låter på er som att det är bra att börja med stenläggningen först? Det låter det smart. Då kanske man gör iordning grämattan till våren...
 
Vill ni minska jobbet för gräsmatta så tycker jag att ni ska rensa bort ogräs även nu under sensommaren hösten för att minska antalet inför gräsmattan. Låter ni jorden ligga öppen från juli fram till nästa vår kommer ni troligen ha mängder av ogräs och tvingas gräva/fräsa bort en matta, jobbigt och tungt arbete. Lägg lite energi på att i sommar rensa bort flerårigt gräs.
Har ni dessutom lerjord skulle jag också rekomendera höstgrävning inför gräsmattan, dvs att ni förbereder jorden för att odlas. Om ni låter jorden ligga kvar i "kokor" fryser den sönder under vintern och blir mer lättarbetad till våren. På så sätt sparar ni också lite pengar då mindre mängd matjord kommer att krävas.

Jag håller med om att träd i synnerhet men också buskar bör planteras så snart man kna för de tar tid på sig men om man är osäker på var man vill ha dom och inte vill flytta runt på dom, vilket inte heller är bra för träd eller buskar kan man första sommaren prova sig fram med ettårsblommor med liknade form som träd och buskar. Solrosor riktigt höga sorter kan "leka" träd, du märker då om de skymmer sikten eller skuggar fel. Dahlior kan "leka" buskar. På en minde tomt behöver träd planeras för att inte hamna fel.
Uppfart och huvudingång till huset brukar i en grovplanering vara klara. övriga stigar i trädgården som man kanske vill stensätta kan vänta så man efter första sommaren ser var man verkligen går, det bildas mindre stigar som man stensätter om man så önskar.
En fin tomt/trädgård får man genom hårt arbete (eller många slantar till grävare) och eftertanke. Och tålamod och tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.