Hej!
Jag läser med intresse forumet och ser att det finns massor av kunniga personer, så jag hoppas på lite tips eller synpunkter.

Jag har hittat en fin fritidshustomt till ett vettigt pris, men har inte riktigt pengar för att bygga ett ordentligt fritidshus med grundläggning etc. just nu. Men en tomt kan ju ses som en investering och jag kan kanske bygga om något år.

Jag har förstått att jag måste betala fastighetsskatt på tomten så länge den är obebyggt. Och jag vet att jag inte får bygga friggebod eller attefallshus utan att ha en befintlig byggnad först.

Så till min fundering - hur lämpligt är det att börja med att smälla upp en liten färdig stuga/bod i enklaste möjliga tappning (utedass, hämtvatten och ficklampor), så att man åtminstone kan vara där? Blir det dyrt och komplicerat att ansöka om bygglov? Blir skatten dyrare? Måste jag koppla in el, anlägga avlopp, bygga en infart från vägen?

Vissa av frågorna får jag nog ta med kommunen (Norrtälje), men är det någon som har gjort liknande?

Mvh, Malin
 
Är det inte enklare, om du istället placerar en större husvagn på tomten?
Bara se till att flytta den något varje halvår, så det inte kan anses att den står där permanent.
 
Får man fråga vad tomten kostar? Är det verkligen värt jobbet för att spara någon tusenlapp om året?
 
I och för sig en bra idé, thomas33, men ett hus känns dock mer genuint. Men jag har med husvagn i tankarna. kanske typ en arbetsbod ...
 
Redigerat:
En idé, om du klara att bygga på fem år, är att du lämnar in ritningar på huset du vill bygga och placerar en arbetsbod på tomten. Sen bygger du i den takt du vill och har ekonomi för.
 
Ok, så arbetsbod förutsätter att jag har ett gällande bygglov? Det verkar i och för sig rimligt, men ställer såklart krav på att jag från början vet vad för typ av hus jag vill ha. Knepigt.
 
Egentligen inte, men om du håller på att bygga, så slipper du flytta den och inga grannar kan klaga att den står där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.