Vi gör om tvättstugan. Kommer finnas kondenstumlare, tvättmaskin, diskho och golvbrunn.

Våtrumsmatta på golvet är bestämt men vad ska man ha på väggarna? Det som suttit nu är vinyltapet.

Kan vi sätta en ny sån eller måste man upp med väv el. Våtrumstapet?
Läser på villaägarna att man ska ha "vattemavisande tapet". Vad är det? :)
 
Ingen?
 
Vinyltapet är det som avses,spackla upp kanten på våtrumsmattan med våtrumsspackel för att sen överlappa med tapet eller väv.
 
Jag håller på att avsluta min renovering med liknande förutsättningar. Har tätskikt med klinker på golv med ca 100 mm uppvik på väggarn, med lika hög klinkersockel.
Väggarna är spacklade med vanligt väggspackel och ska nu få gglasfiberväv och vanlig väggfär, glans 20. Våtrumsspackel/färgsystem känns som en dyr överkurs.
Det slabbas ju betydligt mer med vatten i köket när man diskar, och där står en diskmaskin också. Men där är inga tätskikt eller specialfärger.
 
Tänkte likadant :) vi valde vinyltapet. Hoppas er renovering blev bra!
 
S
vi är i samma sits där vi ska renovera tvättstugan med klinker på golvet och målat eller tapetserat på väggarna men frågan är om man måste göra ett uppvik med klinker på väggen (som Sydväst ovan)? Vi sätter 15*15-plattor, räcker det då att dela dessa så att man får 7.5 cm upp på väggen eller måste man ha något minimimått?
 
Vet inte minimum. 75 mm borde väl duga? Mina päron har precis byggt nytt hus och de har bara 50mm. Kolla branchreglerna om där står något. Personligen tycker jag 100 mm är ett lagom/praktiskt uppvik.
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Sen kanske man kan haven lägre klinkersockel men ett högre uppvik av själva tätskiktet bakom? Undrar om det ändå inte är krav på 100 mm tätskikt. Tror jag läst det någon gång.
 
  • Gilla
stefan991
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.