Har ev möjlighet att förvärva ett 1700-tals soldattorp o funderar på hur bästa sättet är att isolera det om man skulle vilja. Helst vill jag isolera insidan o behålla timmerväggen utv. Men kan också tänka mig isolera utsidan då jag isf ska byta tak o kan ändra takutsprånget.
Tips på lämplig metod i båda fall?
Ska man räkna timmerväggen som "panel" sedan luftspalt, vindväv, isolering utifrån o in?
Det blir ju ingen riktig luftning av luftspalten om man t.ex. gjuter en ny grund/platta o ställer timmerväggarna på.
Grunden är idag förstörd av tidigare ägare :(
 
Jag kan inte ge ett bra svar, men tror att en isolering som andas och låter fukt passera är bäst. Typ ekofiber. Då kanske det inte ens behövs en luftspalt bakom timret även om det nog är säkrast att ha ändå.
 
Jo jag har tänkt använda någon träfiberisolering isf typ Isocells skivor av tidningspapper.
Har tidigare använt liknande i mitt garage o friggebod.
Tanken är att jag ska lyfta hela huset med domkrafter o därefter gräva en ny grund och gjuta en riktig platta med golvvärme. Sedan sänka ner huset igen.
Då hamnar ju timmerstockarna mot plattan och med någon syllpapp mellan. Det blir då ingen direkt luftning av utrymmet på insidan av timmerväggarna men kanske bättre som du säger med ett par cm luftning än inget alls så fukten lättare kan vandra utåt.
Blir troligen ingen plast innåt heller utan vindväv även där som "ångspärr". Så har jag i garaget/friggeboden.
blir kanske lagom med 20mm spalt liggande o sen först stående 45mm reglar sen liggande 45mm reglar. Eller om det går att ha tjockare stående reglar 70mm eller tom 90mm o dra med långa skruv.
Ytan som försvinner inv är inte så noga.
Biltema har ju upp till 240mm långa skruv blankförzinkade för drygt 2kr/st.
 
Jag har en liknande frågeställning, vill bygga (långt) i framtiden en större snickeriverkstad, jag vill bygga en korsvirkesstuga som t.ex. denna:
http://www.ukworkshop.co.uk/forums/oak-framed-barn-workshop-diy-build-t90397.html

Jag vill gärna ha en eldstad (producerar så mycket som kan brännas) och öppet tak med balkarna synliga, blir även fina ställen att förvara virke, så jag tror i taket är det bäst att lägga frigolitskivor eller cellplast som jag tror det heter för att hålla det tunnt.

Kanske även bäst att lägga samma isolering i väggarna funderar jag? Den är ju så tunn och effektiv att man kanske inte behöver så mycket. Jag vill ha ytterpanelen såsom i länken ovan. Så att stommen syns, så eventuell luftspalt skulle behöva komma bakom och ändå ha rum för isolering.

Behövs ångspärr här med denna isolering? Ventilation tänker jag självdrag, kanske luckor högst uppe på varje gavel + tilluft längre ner, kanske kör tilluften igenom en enkel luftsolfångare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.