Hej!

Har lagt ny marksten av typen patio som består av kvadratiska stenar med varierande längder.

Kom på i efterhand att det hade varit fint
med några runda hål med diameter 400-500 mm där man kan plantera något, en liten buske eller dylikt.

Känner på mig att det kommer bli svårt och omständigt att försöka plocka upp dessa stenar och skära i dem så att man får en någorlunda cirkelformad hål.

Har ni tips på verktyg som man kan skära i cirkelform utan att lyfta på stenarna. Jag vet att det finns liknande verktyg för trä, men har inte kunnat hitta för sten och liknande material.

Tack för hjälpen i förhand.

Mvh
 
Kärnborr. Du kan hyra maskin, stativ och klinga på t.ex. Ramirent eller Cramo.

Betongplattor är ju tunna och lätta att borra i, lite som att skära i smör, så det kommer att gå fort och enkelt och sliter inte mycket på borret (man får betala per mm som man sliter på diamantsegmenten). Jag borrade själv 120mm hål i 1m tjock grundmur av granit idag, det är INTE som att borra i smör kan jag lova ;)
 
Tackar thomasx, det verkar exakt som en maskin som jag behöver...
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Lägg gärna upp lite bilder, före och efter. Alltid roligt att se :)
 
Kärnborr till 40-50 cm 's hål ? ?? Det gör du med liten vinkelslip med coromantklinga. Lite pilligt har inte koll på modellen, hur stora plattorna är , oftast kan kan såga drygt halvägs och knacka lätt med hammare alternativt sågar snett ( lite svårt att förklara... Oftast sågar man i ditt fall på diameter 60-70 cm o sätter tex smågatsten för att slippa små spillbitar längst ut ( som kommer tendera att sätta sig)...//
 
pette skrev:
Kärnborr till 40-50 cm 's hål ? ?? Det gör du med liten vinkelslip med coromantklinga. Lite pilligt har inte koll på modellen, hur stora plattorna är , oftast kan kan såga drygt halvägs och knacka lätt med hammare alternativt sågar snett ( lite svårt att förklara... Oftast sågar man i ditt fall på diameter 60-70 cm o sätter tex smågatsten för att slippa små spillbitar längst ut ( som kommer tendera att sätta sig)...//
Då får du inga runda hål, dessutom inga snygga, med brottytor osv. Men visst, allt beror på hur man vill att det ska se ut.

Så, med kärnborr går det mycket snabbare, är mycket enklare, och blir mycket snyggare ;)
 
När vi skulle bygga 60-70m staket här, i mark som är full med sten och rötter, och jordborrmaskin inte funkade alls, körde jag med en kärnborr istället, har för mig vi hade 350mm diameter, då gick det som en barnlek, och riktigt fina hål blev det också :)
 
thomasx skrev:
Då får du inga runda hål, dessutom inga snygga, med brottytor osv. Men visst, allt beror på hur man vill att det ska se ut.

Så, med kärnborr går det mycket snabbare, är mycket enklare, och blir mycket snyggare ;)
Visst kan man göra runda hål med en rondell men är det djupt man ska kapa så blir kanten lite fasad då du faktiskt gör en radie med något rakt..

Svårt o förklara men det går att göra så små runda hål som 70mm med rondellen.


Sen att ställa upp en hyffsat stor o tung kärnborrmaskin på gången och sen expandra den i en liten sten och borra ett hål på 500mm är dömt att gå åt helvete! En sten flyttar sig lite och nyper... Ja då har man lite att göra sen under mycket kort tid
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Lutte skrev:
Visst kan man göra runda hål med en rondell men är det djupt man ska kapa så blir kanten lite fasad då du faktiskt gör en radie med något rakt..

Svårt o förklara men det går att göra så små runda hål som 70mm med rondellen.


Sen att ställa upp en hyffsat stor o tung kärnborrmaskin på gången och sen expandra den i en liten sten och borra ett hål på 500mm är dömt att gå åt helvete! En sten flyttar sig lite och nyper... Ja då har man lite att göra sen under mycket kort tid
Inga problem om man kör försiktigt, och att expandra den i stenen hade jag inte tänkt nej, även om det är det normala. Man får, som sagt, köra försiktigt.

Så här kan det se ut när man kör helt utan stativ, och improviserar lite. Graniten här är inte direkt mjuk och att borra igenom 1 m tjock dito tar en stund, men med domkraften som "matare" så funkar det finfint.

20150719_130733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
som sagt, det går , och går att göra helt "osynligt" o kanonfint genom att slipa brottytorna jämna med klingan.. Har gjort det själv otaliga gånger och oftast gömms ju de understa centimetrarna på markstenen då man ansluter med material mot kapning... Även små radier för tex markspottar går o få fint genom att såga jack c/c ~ 1 cm försiktigt knacka loss o renslipa, även om det då är sjukt skönt med kärnborr med vatten o slippa damm. Vad som däremot inte går är att ta små hål mitt i en häll eller dylikt utan kärnborr.//
 
Men med så pass små hål kan man ju köra med "hålsågar" man köper på byggmarknaden i sin vanliga borrmaskin. Det har jag gjort med kakel för dosor o dyl och det funkar finfint. Verkar onödigt jobbigt som du beskriver, eller missar jag något?
 
Nej du har rätt -har man flera hål små hål och det finns "dosfräs" med coromant i rätt storlek är det ett bättre alternativ, helt klart,..
Lite kul apropå då jag körde badrummet var min elkille lite imponerad o undrade hur jag lyckats när jag sågade ur kakel med lillvinkelslip för dosorna till strömbrytare då jag ej hade rätt dosfräs.
Vad jag menade här gällde större radier eller enstaka mindre hål att är man bara noggrann och tänker till lite då går det att få till väldigt bra utan större tidsåtgång o slippa att åka o jaga hyrgrejer. Det e ju bara att gå och titta runt brunnsbeteckningarna på stan där du bor.. Då är de flesta gjorda med motorkap med en diameter på 350 mm, visst många är inte gjorda med kärlek kanske med lite mer precision att önska, men du kan ju åstadkomma ganska mycket bättre med en 210 mms eller 120 mms klinga..//Peter
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.