Ska riva ett helkaklat badrum från 60-talet vilket innebär möjlig asbest. Jag hade tänkt hyra en luftrenare för jobbet. Hyran av denna är inte många hundralappar men med asbestsanering och kassering av filter landar det på drygt 2000 spänn för ett par dagar.

Badrummet har ett fönster 60x75 cm och en ventil för mekanisk frånluft. Min tanke är att stänga av frånluften och tejpa denna för att inte riskera sprida byggdamm i övriga rum. Tänker jag rätt eller finns inte den risken? Rent tekniskt så borde ju allt som sugs ut från badrummet försvinna upp genom fläkten i skorstenen då det är bra sug i varenda ventil i huset. Dessutom är det enplanshus med källare och badrummet är på övre plan.

Är det dumsnålt att inte lägga ner dryga 2000 för hyra av luftrenare? Min tanke är annars, förutsatt att mekaniska ventilationen är avslagen och ventil tejpad, att köpa en billig bordsfläkt att ställa vid fönstret. Problemet då är ju att blåser man ut luften så blir det ju undertryck i rummet och luften sugs in från samma ställe (fönstret) då jag kommer tejpa igen dörrspringan. I så fall får man ställa fläkten vinklad så den blåser snett ut genom "halva" fönstret.

Hur hade ni gjort?
 
Tejpa för dörren och "lås in dig", öppna fönstret och riv. sen när du rivit klart städar du, sen är det bara dra på frånluften igen så säkerställer du att inget lämnar rummet. Alternativet är att du kör frånluften hela tiden, vad gör lite asbestfibrer i frånluftkanalen?
 
Ja risken borde väl snarare vara att dammet fastnar i kanalen än att det går "motströms" ut i övriga rum. Vi har ändå tänkt ta in en ventkille att rengöra alla kanaler i höst då vi inte har en aning om när det gjorts senast.

Blir nog att köra med frånluften påslagen i så fall.
 
Sätt in en miljöburk enligt bild o stäng av ventilationen .
Jag hade även valt att dra in dammsugarslang igenom plasten och Gjort en dubbel luftsluss att byta om i. Inte enbart pga asbest risken utan även för att ha det så damfritt som möjligt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
academia
  • Laddar…
Vad är det för "miljöburk"?
 
Är ju två rätt olika svar. Klart det bästa vore att hyra in maskin för att förbättra luften men frågan är om det är värt de 2000 det kostar med sanering m.m. Klart man inte vill ta för stora risker med hälsan men det handlar mer om vad som är rimligt och good enough.
 
Googla miljöburk asbest så kan du läsa om den o vart det finns att hyra.
Är enklare än att jag skrivet en ofattbar förklaring😁. Men den suger luft o filtrerar eftersom man bara har filteränden genom plasten blir det lite kontamination och i princip bara att ta bort filtret när man är klar. Det görs genom att trä en säck över och ta filtret direkt i.
 
Inget damm är nyttigt så jag ser det mer som en investering i hälsan. Efter arbetet blir minimalt oxå det ett plus
 
Sätt en modell större pax fläkt i fönstret, tejpa frånluften, plasta in badrummet, och sätt en slang genom plasten för till luft.
Jag satt en 30cm fläkt i en skiva över ett fönster när jag skulle bila lite för avlopp i en platta.
Funkade riktigt bra, annars brukar ju rummet dammfyllas ganska fort, nu blev det lite damm vid bilmaskinen som man såg, självklart så var rummet dammigt men 90% åkte nog ut iaf.

Jag skulle skicka iväg ett asbest prov, då vet du.
Det finns så många olika svar ang asbest, jag vet inte vad som är rätt men jag skulle inte utsätta mig för det om jag på något vis kan undvika det
 
Är det dumt att ha igång mekaniska frånluften? Jag tänker att det är ju bästa ventilationen jag med enkla medel kan fixa då den suger rätt bra och bidrar till god luftgenomströmning i rummet.
 
Jag ska göra samma sak med ett gammalt badrum och har nog tänkt att ställa min gamla dammsugare utanför fönstret och hänga in slangen så att den suger ut luft och damm ur badrummet och skickar iväg den någorlunda ren utomhus. Mitt badrum är bara 3 kvm så jag hoppas det räcker.
 
Det lät som en bra idé Fred! Har en gammal dammsugare i källaren som suger bra och kan pensioneras efter utfört arbete. Den torde ge samma utsugning som frånluften så då kan jag köra den istället och inte behöva oroa mig för vart dammet tar vägen i ventilationskanalerna.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Japp dammsugarmodellen funkar! Risken att den ger upp och dö är ganska stor dock. Dom är inte designade att gå flera timmar i sträck eller till och med dagar, men har man nått gammalt skrot så kör på vetja! En dammsugare kan man ju få för 399:- på nån av elektronikladorna :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.